Покупки в групах. Сфера, яка активно розвивається, але досі законодавчо не врегульована

Поділитися
Питання про необхідність законодавчого врегулювання такої сфери бізнесу, як надання послуг із адміністрування купівлі товарів у групах, давно назріло...

Питання про необхідність законодавчого врегулювання такої сфери бізнесу, як надання послуг із адміністрування купівлі товарів у групах, давно назріло. У цьому, схоже, вже ніхто не сумнівається. Зате можливі варіанти вирішення цього питання викликають гострі дискусії...

Найбільший сегмент цього ринку послуг належить компаніям-адміністраторам, які надають послуги з адміністрування купівлі у групах таких товарів, як автомобіль та житло. До них належать ЗАТ «АІСЕ Україна», ДП «Філдес Україна», «Українська група «Капітал», «Житловий альянс», «Автоклуб» тощо.

Суть цього виду послуг проста: збирається група осіб, які хочуть придбати дорогий товар, як правило, це автомобіль або житло. Всі учасники такої групи періодично (зазвичай — щомісяця) сплачують грошові внески, розмір яких залежить від вартості одиниці товару і визначається як відсоток від цієї вартості. Результатом цих платежів є сума, необхідна для купівлі одиниці товару, власником якого стає один із членів групи. Природно, система працює доти, доки останній із учасників цієї групи не отримає товар. Діяльність же компаній-адміністраторів полягає в тому, щоб здійснювати адміністрування і контролювати повноцінне функціонування цих груп: надавати послуги зі створення самої групи, придбання та розподілу товару, контролювати своєчасне надходження платежів учасників, забезпечувати діяльність інших механізмів, передбачених у системі.

Найбільш зацікавлені в ухваленні нормативних актів, які здійснювали б державно-правове регулювання цієї діяльності, самі учасники цього ринку.

Якщо актуальність питання про необхідність створення нормативно-правової бази для регулювання цього бізнесу така висока, то постає запитання — наскільки законна сьогодні діяльність цих компаній і як може постраждати громадянин, котрий усе ж таки наважиться стати учасником покупок у групі?

На цей час стосунки між компаніями-адміністраторами й учасниками покупок у групах регулюються загальними нормами цивільного законодавства про зобов’язання. Відповідно до ст. 6 ЦК України, «сторони мають право укласти договір, що не передбачений актами цивільного законодавства, але відповідає загальним основам цивільного законодавства». Загальні умови та вимоги, які висуває законодавство до договорів, містить глава 52 ЦК України. Так, на ст. 628 ЦКУ записано, що «сторони мають право укласти договір, у якому містяться елементи різних договорів (змішаний договір). До відносин сторін у змішаному договорі застосовуються у відповідних частинах положення актів цивільного законодавства про договори, елементи яких містяться в змішаному договорі, якщо інше не встановлено договором чи не випливає із суті змішаного договору». Одним із видів так званих змішаних договорів є договір, що укладається між компанією-адміністратором та клієнтом.

Керуючись саме цими нормами, компанії-адміністратори укладають договори зі своїми клієнтами, розуміючи, яку важливу роль відіграє цей документ у їхніх взаєминах. Саме договір дає можливість учасникам ринку надання послуг із адміністрування покупок у групах докладно і доступно прописати всі принципи й умови надання цих послуг. Компанії-адміністратори, що піклуються про свою ділову репутацію і будують свої взаємини з клієнтами на засадах законності, відкритості та довіри, а також прагнуть захистити як свої інтереси, так і інтереси клієнта, як правило, пропонують потенційному клієнтові укласти договір, у якому докладно прописують усі умови надання послуг із адміністрування. Як приклад можна навести контракт, що укладається ДП «Філдес Україна» зі своїми клієнтами. Цей документ містить положення, які докладно і зрозуміло для клієнта описують порядок, механізм надання цих послуг і функціонування групи, зокрема права та обов’язки сторін, порядок сплати внесків, вартість послуг адміністратора, порядок придбання та умови вибору моделі автомобіля, можливість клієнта впливати на терміни отримання автомобіля, умови страхування життя клієнта, можливість дострокових внесків, відповідальність сторін, можливість клієнта отримувати інформацію про функціонування власної групи, відмову клієнта системи від контракту тощо.

Тому особи, котрі уклали такий договір, захищені нормами цивільного законодавства й умовами самого договору, оскільки ст. 629 ЦКУ чітко гласить, що «договір є обов’язковим для виконання сторонами».

Що стосується участі та бажання держави заповнити прогалини в законодавстві й надати можливість компаніям-адміністраторам будувати і розвивати свій бізнес у рамках чіткішого правового поля, то в парламенті на сьогодні лежать три законопроекти, мета яких — включення цього виду послуг до переліку фінансових послуг і, відповідно, поширення на них впливу Держфінпослуг та вимог нормативних актів у цій сфері.

На жаль, редакція жодного із законопроектів не задовольняє безпосередніх учасників ринку послуг із адміністрування. Тільки один із них передбачає можливість учасникам ринку продовжувати свою діяльність до розробки й ухвалення ліцензійних умов. Принциповість і важливість цього моменту пояснюється дуже просто — ухвалення закону без перехідних положень просто знищить ринок, адже діяльність компаній-адміністраторів опиниться поза рамками закону. Але це ще півбіди. Серед постраждалих опиняться громадяни України, котрі вже є клієнтами цих компаній і живуть мрією в недалекому майбутньому стати, наприклад, власником новенького автомобіля.

Та навіть наявність перехідних положень не вирішує всіх проблем, які існують на цьому ринку послуг.

Вихід із ситуації компанії-адміністратори вбачають лише в ухваленні нового закону, який мав би комплексний характер і враховував би як інтереси учасників ринку послуг із адміністрування, так і можливість держави контролювати й регулювати цей ринок. Цей документ має бути компромісом між вимогами державних органів та потребами бізнесу.

Прагнення учасників захистити свій бізнес від невтішних відгуків, які, на жаль, дуже часто супроводжують компанії, що надають послуги купівлі в групах, і підвищити рівень довіри потенційних клієнтів не обмежується лише ухваленням відповідних нормативних актів. Доки законодавці вирішують питання, чи буде усунуто прогалини в законодавстві й ухвалено необхідні нормативні акти, компанії-адміністратори власними зусиллями намагаються ще раз продемонструвати свою зацікавленість у розвитку та стабілізації ринку з адміністрування послуг купівлі в групах, створивши Асоціацію компаній з адміністрування купівлі у групах. Учасниками асоціації на сьогодні є: ЗАТ «АІСЕ Україна», ТОВ «Житловий альянс», ДП «Філдес Україна». Мета створення і діяльності організації, за словами президента ДП «Філдес Україна» пані Іоанни Шиповської, є формування позитивної оцінки та довіри громадян і державних органів до зазначеного виду бізнесу, захист інтересів сумлінних учасників ринку послуг, координація і спрямовування спільних зусиль на розвиток цього бізнесу, у тому числі й участь у розробці та ухваленні нормативних актів, які допоможуть створити юридичну базу для регулювання ринку послуг адміністрування покупок у групах.

Таким чином, є надія, що законодавець усе ж таки відгукнеться на численні прохання й ініціативи компаній-адміністраторів, спрямовані на створення законодавчої бази для їхньої діяльності. І невдовзі громадяни України, які не можуть собі дозволити повісити на шию нелегкий «хомут» відсотків за банківським кредитом, зможуть сміливо і без побоювання реалізувати свої бажання з купівлі нового авто чи поліпшення своїх житлових умов.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі