Навіть увійшовши до євразійського газового простору, Україна не отримає доступу до ГТС Росії

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
© Андрій Товстиженко, DT.UA
На противагу лібералізації європейського газового ринку Росія активно розпочала будівництво власного — євразійського — газового простору. Його юридичним втіленням є підписана рік тому, 9 грудня 2010 року, між Росією, Білоруссю та Казахстаном Угода про правила доступу до послуг природних монополій у сфері транспортування газу.

Про це у своїй статті для ZN.UA пише адвокат, юрист-міжнародник Максим Алінов.

На його думку, на Банковій та Грушевського слід уважно вивчити положення цієї угоди, оскільки вони дають повне уявлення про те, на яких засадах розбудовується євразійський газовий простір. Зокрема, згідно з положеннями названої угоди від 9 грудня 2010 року:

- до 1 січня 2015 року мають бути досягнуті ринкові (рівнодохідні) ціни на газ на території всіх держав - учасниць Єдиного економічного простору. Під такими цінами розуміються ринкові оптові ціни на зовнішньому (європейському) ринку за вирахуванням податків, зборів, мит і вартості транспортування газу;

- суб’єкти господарювання отримають доступ до газотранспортних систем держав - учасниць ЄЕП, але лише відносно газу, що походить з територій держав - членів ЄЕП і призначений для задоволення їхніх внутрішніх потреб. При цьому угода від 9 грудня 2010 року прямо передбачає, що доступ до газотранспортних систем держав - учасниць ЄЕП не надається для транспортування газу, що походить з держав, які не є учасницями ЄЕП, а також для транспортування газу за межі ЄЕП та з поза його меж. Ці положення означають, що, навіть увійшовши до євразійського газового простору, Україна не отримає доступу до ГТС Росії для транспортування туркменського газу (навіть якщо він призначатиметься лише споживачам України) або для транспортування будь-якого газу (наприклад того ж туркменського чи казахстанського) з метою поставки до країн ЄС для реалізації на європейському газовому ринку;

- суб’єкти господарювання держав - учасниць ЄЕП отримають доступ до їхніх газотранспортних систем на рівних умовах, включаючи тарифи, з виробниками газу, які не є власниками газотранспортної мережі країни, територією якої транспортується газ. Це означає, що «Газпром» як власник газотранспортної мережі Росії отримає преференційний тариф на транспортування газу найбільшою в Європі російською газотранспортною системою. У практичній же площині це даватиме «Газпрому» можливість встановлювати дискримінаційні для інших суб’єктів господарювання тарифи на транспортування газу по ГТС Росії;

- обсяги, ціни і тарифи на транспортування газу, а також комерційні та інші умови транспортування газу визначаються цивільно-правовими договорами між господарюючими суб’єктами згідно з національним законодавством відповідної держави - члена ЄЕП. Іншими словами, встановлюється режим монополії та легалізації диктату власників газотранспортних систем під прикриттям цивільно-правових договорів;

- проте навіть такий «рівноправний» доступ до ГТС залежить від виконання ряду умов з боку держав - членів ЄЕП, зокрема: переходу на вказані вище ринкові (рівнодохідні) ціни на газ, уніфікації норм і стандартів на газ, розробки спільних індикативних прогнозних газових балансів.

Таким чином, аналіз угоди від 9 грудня 2010 року показує: євразійський газовий простір, який формує Росія, спрямований на збереження за «Газпромом» ексклюзивного права на поставку до Європи середньоазійського газу (навіть Казахстан як газовидобувна країна - член ЄЕП не отримав права використовувати ГТС Росії для експорту свого газу до країн ЄС або для поставок в Україну), на обмеження можливості виходу на найбільш комерційно привабливий ринок ЄС інших, крім «Газпрому», компаній з держав - учасниць ЄЕП і, в кінцевому підсумку, на збільшення прибутків «Газпрому» за рахунок консервації його монопольного становища та переходу на торгівлю газом між державами - членами ЄЕП практично за європейськими ринковими цінами.

Виходячи з цього, не буде перебільшенням стверджувати, що євразійський газовий простір є антиподом європейського газового ринку, побудованого на вільній конкуренції між його учасниками та на набагато більш вільному і недискримінаційному доступі зацікавлених газових компаній до газотранспортних мереж.

Детальніше читайте у свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» у статті Максима Алінова «Як їм облаштувати монополію».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі