Напівзатверджений бюджет-2005... Головний фінансовий кошторис автономії знову коригуватимуть щомісяця?

Поділитися
Випадок майже унікальний: бюджет на 2005 рік кримська Верховна Рада розглядала на позачерговій сесії за кілька днів до Нового року, коли депутати вже й не планували збиратися...

Випадок майже унікальний: бюджет на 2005 рік кримська Верховна Рада розглядала на позачерговій сесії за кілька днів до Нового року, коли депутати вже й не планували збиратися. Термінове скликання парламенту голова ВР Борис Дейч пояснив необхідністю розпочати рік з усіма обов’язковими фінансовими орієнтирами, що відкрило б можливість для роботи бюджетів усіх рівнів, зокрема в містах і районах. «Потрібно було подумати про десятки тисяч людей, які працюють у галузях, що фінансуються з бюджету, які зіштовхнуться із серйозними труднощами з виплатою з 1 січня заробітної плати, — казав він. — У всіх бюджетних установах виникнуть серйозні проблеми і з оплатою їхніх поточних витрат. Не перший рік працюючи у Верховній Раді, я також не виключав би й можливість того, що після таких бурхливих виборних процесів бюджетні питання можуть перетворитися зусиллями наших політиків на питання політичні, що також може досить негативно позначитися на бюджетному процесі...»

При цьому ні для кого не було секретом, що бюджет залишається недопрацьованим, не остаточним, як і в усій країні: «Бюджет сформовано Радміном на основі тих прогнозних показників, які визначені Державним бюджетом України, і всім зрозуміло, що ці показники є тим мінімумом, який розраховують за єдиними нормативами для країни загалом». Тому кримські депутати затверджували документ із тим, щоб він передбачав можливість витрачати бюджетні кошти насамперед на захищені статті: зарплату, харчування в школах і лікарнях, придбання медикаментів і оплату комунальних послуг, зокрема подачі води та інших життєво важливих потреб.

Водночас Борис Дейч запропонував компроміс — призупинити до наступної сесії фінансування капітального будівництва, оскільки у Верховній Раді немає ще переліку конкретних об’єктів. Фактично це означало наступне: параметри бюджету годяться лише на перший місяць, щоб не зупинилося поточне життя, а про перспективи поки що не йдеться. Тому депутати вирішили в січні провести депутатські слухання по бюджету й лише в лютому повернутися до його коригування та затвердження. Причому, оцінюючи досвід численних змін фінансового документа в 2004-му, коли він уточнювався практично кожен місяць, депутат Кирило Трандафіл не погодився з міністром фінансів Олександром Грессом у тому, що це було добре. На його думку, від такої практики нинішнього року необхідно відмовитися.

Глава уряду Криму Сергій Куніцин, проте, вважає, що торік досягнутий «позитивний фінансовий результат»: бюджет збільшується, кількість збиткових підприємств скоротилася на 240, частка прибуткових становить уже 70% від загального числа підприємств, зростає сукупний обсяг прибутку. Це дає змогу 2005 року, за розрахунками уряду, зібрати на території Криму до бюджетів усіх рівнів 1,5 млрд. грн., що на 8% більше, ніж торік. Причому зростання надходжень до державного бюджету становитиме не менше 18%.

Виправдовує себе, на думку урядових чиновників, і досвід збирання додаткових кримських податків: торік у такий спосіб отримано близько 7,5 млн. грн., а нинішнього очікується вже 8,5 млн. Причому в Криму сподіваються, що закон про держбюджет нині закріпить за автономією право на власні податки...

Основним позитивом нового бюджету міністр фінансів АРК Олександр Гресс назвав його практично повну відповідність потребам соціальної сфери — витрати на соціалку в ньому досягають 83%. Документом передбачено фінансування виплат підвищених зарплат, уперше за останні роки збільшено кошти на харчування та медикаменти в лікарнях. Крім того, Крим самостійно планує збільшити, де може, деякі розрахункові показники, спущені згори. Так, фінансування установ соціально-культурної сфери може зрости на 65 млн. грн., на охорону здоров’я спрямовують на 31,6 млн. більше, ніж пропонувалося Мінфіном України. Заплановане зростання витрат на харчування в школах.

Та чи так усе райдужно й безпроблемно?

Головною фінансовою проблемою Криму цього року буде, безсумнівно, пошук коштів на облаштування репатріантів. У затвердженому бюджеті Кабінет міністрів України зменшив асигнування на програму облаштування, хоча потреби величезні. Достатньо сказати, що за всі роки витрачено приблизно 800 млн. грн., хоча загальна потреба оцінюється в 2 млрд. дол. Компенсувати брак грошей нині збираються, за словами кримського міністра фінансів, «за рахунок вільних залишків коштів, що будуть на 1 січня 2005 року». Проте навіть за найсприятливішого збігу обставин удасться викроїти додатково 9 млн. грн., і загальне фінансування збільшиться з 6 до 15 млн., тобто лише до рівня 2004 року.

Прискорені темпи підготовки бюджету, за словами міністра фінансів, не дали змоги повною мірою врахувати всі потреби, особливо в сфері капітального будівництва, фінансування низки програм АПК, підтримки органів місцевого самоврядування. І всі ці проблеми відкладають поки що на лютий, коли очікується чергове коригування бюджету.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі