КВІТИ «ПІД АРЕШТОМ» Боротьба із «сірим імпортом» чи переділ ринку?

Поділитися
За тиждень до першого вересня — дати, яка успішно конкурує за попитом на квіти з 8 Березня, представники Спілки квітникарів України (СКУ) та ряду спеціалізованих компаній вдарили в набат...

За тиждень до першого вересня — дати, яка успішно конкурує за попитом на квіти з 8 Березня, представники Спілки квітникарів України (СКУ) та ряду спеціалізованих компаній вдарили в набат. На прес-конференції вони розповіли про факти безпрецедентних, на їхній погляд, дій Держмитслужби, що руйнують ринкові відносини і можуть не лише призвести до різкого (в рази) подорожчання квіткової імпортної продукції, а й завдати по вітчизняних виробниках таких ударів, після яких вони втратять конкурентоспроможність, будуть відкинуті у своєму розвитку далеко назад, а ряд їх, попри те, що створили пристойну матеріальну базу, просто не зможуть вижити.

Сигнали тривоги

Генеральний директор ТОВ СП «Украфлора» Олена Букало зазначила, що за 17 років роботи підприємства такого ще не траплялося. Укладені договори, контракти, зокрема і з закордонними и партнерами, брутально порушено. 12 серпня під час митного оформлення вантажів фірма була поставлена перед фактом: відділ з контролю за митною вартістю і класифікацією товарів підвищив заявлені в інвойсах та експортних деклараціях ціни, внаслідок чого вартість мита, ПДВ на імпорт і митні процедури зросли втричі. Тож замість 231,5 тис. грн. за розмитнення вантажу треба заплатити 781,6 тис. грн. Але це були лише квіточки. За словами Олени Букало, 16 серпня за чергову партію товару митники поставили вимогу заплатити замість 179,9 тис. грн. 877,8 тис. грн. Тобто вже майже вп’ятеро більше, ніж зазвичай. Навіть у великого і досить успішного багатопрофільного підприємства для розмитнення товарів за такими цінами забракнуло вільних коштів. Тож було вирішено оформити лише документи на вантажівку з кімнатними рослинами як найбільш вразливу товарну групу.

— Що, власне, відбувається? — обурюється Олена Букало. — Боротьба з «сірим» імпортом? Чесні імпортери, які найбільше потерпають від нього, обома руками проти прихованої контрабанди. Але чому тоді ціни розмитнення зростають без попередження, і не на якісь відсотки, а в рази?

За словами директора ТОВ «Інтерфлора України» Анатолія Зачинського, підприємство зіштовхнулося з тим, що попередньо отримане рішення про визначення митної вартості товарів Київської обласної митниці було відкликане і 21 серпня видано нове, в якому вартість товару для розрахунку митних платежів було збільшено вп’ятеро. Замість 115 тис. компанія отримала рахунки на 573 тис. грн. Внаслідок чого неждано-негадано потрапила у фінансову безвихідь. А це означає, що торгівельні мережі, сотні квітникарів-любителів по всій країні залишаться без високоякісного насіння квітів, а понад сім десятків працівників компанії втратять робочі місця. Ну, а бюджети різних рівнів лише за друге півріччя нинішнього року не дорахуються 4 млн. грн.

Ряд керівників компаній, котрі постраждали від митних нововведень, не змогли прибути на конференцію, проте надіслали свої листи. В одному з них голова фермерського господарства із Закарпаття Октавія Пфістер повідомила, що останнім часом підвищення митної вартості квітникових товарів стало звичною справою. Але це були в основному невеликі націнки. Але 18 серпня митники, витримавши тривалу паузу, відмовляються розмитнити товар і приймають рішення, яким підвищують митну вартість у рази.

Імпортери кілька тривожних днів навіть не мали можливості ознайомитися з документами, які стали підставою для підвищення митних платежів. За даними СКУ, напередодні Дня знань на митницях тривалий час простоювало близько чотирьох десятків нерозмитнених автомашин, у яких містилося 320 тонн квітів, партії з цибулин та насіння.

За все заплатить споживач

Під час прес-конференції один зі стільців так і лишився незайнятим. Керівництво Держмитслужби проігнорувало запрошення організаторів. Хоча це був саме той випадок, коли допомогти з’ясувати істину могла лише спільна інформаційна акція. Занадто вже різними показниками й цифрами оперують імпортери та митники. Так, митники запевняють, що платежі, мовляв, зросли до прийнятного рівня, а значне підвищення митної вартості відбулося лише стосовно окремих досить дорогих рослин, таких, як орхідея, та й то на 100%.

Представники СКУ вважають, що внаслідок подій на кордонах роздрібна ціна не лише ввезених, а й вітчизняних квітів, вирощених із застосуванням імпортних компонентів, багатьом буде не по кишені. Скажімо, собівартість троянд Евеланг і Гранд-прі зросте, відповідно, з 6,6 і 7,5 до 12,06 і 14,18 грн. А кімнатної орхідеї Фаленопсис — з 55,25 до 256,95 грн. І це без врахування оптової та роздрібної націнок, у результаті яких товар підвищується в ціні ще на 80—85%.

Під роздачу на митницях потрапила не тільки готова до продажу продукція — зрізані та кімнатні квіти, а й матеріали, необхідні для вирощування рослин: саджанці, насіння і цибулини квітів. Отож події, про які йдеться, позначаться на цінах не лише імпортованих квітів, а й тих, які виростять вітчизняні виробники. А споживачам незвичайні пригоди квітів на українських кордонах влетять у копієчку не лише у День знань, до якого митники приурочили акцію, а й на Новий рік, 8 Березня...

Тим часом офіційні особи Держмитслужби стверджують, що дефіциту квітів не буде. Митники розцінюють заходи на кордоні як «забезпечення гідних надходжень у бюджет від імпорту квіткової продукції, які мають підвищитися у 2—2,5 разу», а представники компаній звертають увагу на те, що такі доходи — це насправді збитки, оскільки дії митниці ведуть до цінової вакханалії, яка б’є по споживачу, призводить до порушення усталених зв’язків, спільних програм із закордонними партнерами і, врешті-решт, — до знищення перспективного сектору вітчизняного бізнесу.

Не імпортом єдиним

Два роки поспіль попит на квіти, їх виробництво та реалізація знижуються. Внаслідок цього за 2009 рік імпорт квітів в Україну зменшився на 23% — у кількісному і на 34 — у вартісному обчисленні. За січень — травень нинішнього року, порівняно з відповідним періодом минулого, імпорт квіткової продукції знизився ще на 20%. У цей складний період чимало підприємств не втрималося на квітковому ринку. Пережили несприятливі умови ті, котрі не обмежувалися імпортом, орієнтувалися на створення багатопрофільних структур. Інтерес до вирощених в Україні квітів виявляють у Росії, Білорусі, Казахстані. Здавалося б, саме таким чином налаштовані компанії мали б отримувати підтримку від держави. Але останні події свідчать, що все відбувається з точністю до навпаки. Саме на них сиплються найдошкульніші удари.

Представники квіткових компаній задаються запитанням, на яке не знаходять відповіді: що собою являє документ, нормативний акт, на основі якого так різко підвищено митні платежі? В інформації прес-служби, розміщеній на офіційному сайті Держмитслужби, лише сказано, що «митна служба була змушена вжити додаткових заходів, спрямованих на посилення контролю за митним оформленням живих рослин та квіткової продукції». Одним із таких заходів став наказ Держмитслужби №937 від 19.08.2010 р. Відповідно до нього «митне оформлення таких товарів, які імпортуються суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності, розташованих у зонах діяльності Київської регіональної, Житомирської, Полтавської, Черкаської та Чернігівської митниць, буде здійснюватися Київською обласною митницею».

При цьому стверджується, що такий підхід не створить додаткових ускладнень, натомість «забезпечить єдині підходи до достовірності і повноти декларацій цих товарів, контроль за їх класифікацією та правильним визначенням митної вартості». Тим часом загнані у глухий кут квітникарі не відчувають ні «єдиних підходів», ні, тим паче, «правильного визначення митної вартості».

Недомовки митників, суперечлива інформація з місць створюють грунт для здогадів і припущень. Один із заступників голови Держмитслужби в розпал скандалу на митницях заспокоїв громадськість, повідомивши, що хвилюватися з приводу дефіциту квітів на 1 вересня немає підстав, оскільки «за останні дні розмитнено близько 40 автомашин із квітами». Правда, чиновник не пояснив, яким саме «суб’єктам ЗЕД» відкрито на кордоні «зелене світло»: тим, котрі всерйоз і системно займаються власним виробництвом квітів, для яких імпорт є лише одним із видів діяльності, — чи їхнім прямим антиподам, фірмам, котрі не мають ні кола, ні двора, ні теплиць, ні лабораторій, із явно вираженим сезонним ухилом — активізуються лише перед 1 вересня і
8 Березня для здійснення примітивних, але прибуткових операцій «купив-продав».

Керівник фірми «Камалія» Тетяна Костюкова впевнена, що події, справжню суть яких чиновники прагнуть приховати від громадськості, — це ніщо інше, як спроба переділу квіткового ринку, витіснення одних операторів і заміна їх іншими…

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі