Криза фантазії чи недобросовісна конкуренція? У гонитві за горілчаним лідером Nemiroff повторює його ідеї

Поділитися
Конкуренція забезпечує найкращу якість товарів і розвиває найгірші риси людей. Відомий американський підприємець Д.Сарнофф Імітація!..

Конкуренція забезпечує
найкращу якість товарів
і розвиває найгірші риси людей.

Відомий американський підприємець Д.Сарнофф

Імітація! Плагіат. Паразитування на чужій репутації, недобросовісна конкуренція... Багато невтішних оцінок поведінки горілчаної компанії Nemiroff пролунало після того, як у лютому 2005 року вона вивела на ринок горілку «Українська БЕРЕЗОВА (на бруньках)». Ще б пак. Адже вже три роки її основний конкурент — столичний «Союз-Віктан» (який зміг відтіснити Nemiroff на друге місце в Україні і «дихає в потилицю» у Росії) випускає горілку зі схожою назвою — «НА БЕРЕЗОВИХ БРУНЬКАХ». І ні для кого не секрет, що «Союз-Віктану» зробити «бруньки» брендом, який жваво продається, коштувало серйозних грошей. Адже телевізор дивляться всі. У кожному разі, під Новий рік так точно. Роль спонсора фільму «За двома зайцями» узяв на себе власник «НА БЕРЕЗОВИХ БРУНЬКАХ». Пригадуєте, були ще концерти Андрія Данилка (відома Вєрка Сердючка)...

Горілочники з київською пропискою грошей не шкодували. Та й віддача була. Тому зареєстрували розкручену торгову марку й подали заявку на реєстрацію етикетки. Хто б після всього цього міг подумати, що станеться замах на їхню курку, яка несе золоті яйця й охороняється законом. Причому не з боку аутсайдерів ринку, як це зазвичай буває, а з боку вітчизняної компанії №2, яка недавно сама з піною на губах доводила ексклюзивне право на власні об’єкти інтелектуальної власності.

По той бік барикад

Парадоксально. Складається враження, що «Українська горілчана компанія Nemiroff, відчувши на власній шкірі, як важко боротися з імітаторами торгових марок, вирішила сама спробувати сили на цій ниві. І зайняла позицію по інший бік барикад. А що? Не пропадати ж досвіду. Без нього в такій тонкій справі ніяк не обійтися. Інакше як можна зважитися наклеїти на свою фірмову пляшку етикетку, яка хоча й не тотожна, але схожа на етикетку не менш славетного конкурента. Дитині зрозуміло, що таке просто так не вибачають. Давайте все-таки не забувати, що ми маємо справу з компанією, яку знають у всьому світі й репутацію якої важко виміряти у грошовому еквіваленті.

Можна, звісно, припустити, що патентні повірені Nemiroff не знали про те, що «Союз-Віктан» 8 лютого поточного року подав заявку в «Укрпатент» на реєстрацію цієї ж таки етикетки з березовими бруньками. Проте не знати про існування свідоцтва №44318 на знак для товарів і послуг «НА БЕРЕЗОВИХ БРУНЬКАХ» від 15.10.2004 р. вони не могли.

Зате маркетологам вінницької компанії напевно було відомо, що конкурент, зробивши акцент на свій березовий бренд на російському ринку, всього за один рік відщипнув 1% від місцевого горілчано-ринкового пирога (у вартісному вираженні), тоді як Nemiroff за весь час перебування в російській роздрібній торгівлі подужав 1,2% ринку. Зрозумілі й почуття вчорашнього лідера, якого зі свистом випереджають. Якщо за результатами 2003 р. Nemiroff був визнаний серед виробників міцного алкоголю міжнародним брендом, котрий найдинамічніше розвивається, то в 2005-му Всесвітній клуб алкогольних брендів мільйонників визнав торгову марку SV лідером №1 у світі за темпами зростання (чи не жарт — 109% зростання за рік). На вітчизняному ринку теж відбулася рокіровка. «Союз-Віктан» став лікеро-горілчаним лідером, виготовивши у 2004 році понад 7 млн. дал продукції. Nemiroff із 6,7 млн. дал перемістився на другу позицію.

Кінь за возом

У спробі отримати вигоду, сівши на колесо розкрученої торгової марки, немає нічого оригінального. Прикладів скільки завгодно: Ессенціале—Бринціале, Адідас—Адібас, Раnasonic—Panaxonic, Мартіні—Мартін, Адміралтейська—Адміральська... Суть полягає в тому, щоб якнайближче, але максимально непомітно для споживача наблизитися до відомого йому бренду. На це, зазвичай, страждають маловідомі компанії, які не можуть витрачатися на розкручування власного бренду. І не часто трапляється, щоб імітатор, упійманий на гарячому, ставав в активну позицію. Та для Nemiroff іншого варіанта поведінки немає. Промовчати — означало б визнати себе винним у плагіаті й підмочити свою репутацію. Тому на прогнозований позов «Союз-Віктану» про припинення порушення прав на торгову марку Nemiroff відповів позовом (швидше за все, заготовленим заздалегідь) про визнання свідоцтва на знак на товари й послуги «НА БЕРЕЗОВИХ БРУНЬКАХ» недійсним. Хоча, з погляду права і моралі, спочатку потрібно було довести, що знак недійсний, і лише потім виводити на ринок схожий бренд. Тоді б ніхто не дорікнув Nemiroff у паразитуванні на чужій репутації. І компанії не довелося б фантазувати, висмоктуючи з пальця аргументи на обвинувачення в недобросовісній конкуренції. Мовляв:

— на підставі додатку до ліцензії від 27.01.2005 р. компанії надано право на виробництво горілки «Українська березова особлива»;

— словесне позначення «на бруньках» зазначене в дужках;

— існує «велика різниця» у складових елементах знаків на етикетці.

Сперечатися в даному випадку немає сенсу. Корисніше глянути на доповнення до ліцензії. Там справді про жодні «бруньки» не йдеться. Отже, отримавши дозвіл на виробництво горілки з певною назвою, на етикетці можна довільно додати до цієї назви все що завгодно. Головне — не забути про дужки (точніше — про круглі дужки). До речі, у тому ж таки доповненні приписане дуже корисне зауваження: «Чинна ліцензія не звільняє її власника від відповідальності за використання промислової власності».

Спробуй не сплутати

Тепер про схожість торгових знаків. Фахівець із дослідження об’єктів інтелектуальної власності з 30-річним стажем Геннадій Андрощук в експертному висновку констатує:

1) словесне позначення «БЕРЕЗОВА (на бруньках)» схоже настільки, що його можна сплутати з торговою маркою «НА БЕРЕЗОВИХ БРУНЬКАХ»;

2) зображення, яке ТОВ «Союз-Віктан» використовує на етикетці, схоже настільки, що його можна сплутати з зображенням на етикетці Nemiroff;

3) етикетка горілки Nemiroff «Українська БЕРЕЗОВА особлива (на бруньках)» є імітацією етикетки горілки «Союз-Віктан» «НА БЕРЕЗОВИХ БРУНЬКАХ».

До цього, напевно, варто додати слова директора юрдепартаменту Nemiroff Юрія Сорочинського: «Її («Українська БЕРЕЗОВА (на бруньках)». — С.С.) продажі перевершили всі очікування — з кінця лютого по кінець червня було продано майже 4,5 млн. пляшок, що є дуже хорошим результатом для новинки». Хто б сумнівався?.. Адже, за даними SV, у розкручування «НА БЕРЕЗОВИХ БРУНЬКАХ» за три роки було вкладено близько 8,5 млн. грн. Тільки за два роки SV реалізував у Росії 1,3 млн. дал «березової». Отже, комерційний результат виведення ще однієї «на бруньках» був так само передбачуваний, як і юридичні проблеми, пов’язані з ним.

Є й інший результат — до 5 серпня компанія Nemiroff зобов’язана припинити реалізацію горілки «БЕРЕЗОВА (на бруньках)» у Росії. Це рішення Федеральної антимонопольної служби РФ, яка, слідом за Федеральною митною службою РФ, визнала факт недобросовісної конкуренції з боку Nemiroff. У рішенні фігурує і російське ТОВ «Універс», яке сидить на колесі в SV.

Не вірячи у власну аргументацію, Nemiroff продовжує оскаржувати охороноздатність товарної марки «Союз-Віктан». Інакше навіщо було вінничанам уже тепер, не чекаючи вердикту судів, подавати заявки на реєстрацію своїх товарних марок, у складі яких є позначення «на бруньках».

* * *

До жовтня обіцяють результати судових експертиз в Україні. Своє слово скаже й Антимонопольний комітет України, який теж почав вивчення справи за заявою «Союз-Віктану». І якщо плагіат із боку Nemiroff буде визнаний, то це дорого коштуватиме компанії. Йдеться не про морально-матеріальний позов, який пред’явить «Союз-Віктан», щоб конкурент повернув нечесно зароблене. На кону репутація.

Коментар експертів

Геннадій Андрощук, атестований судовий експерт
з об’єктів інтелектуальної власності

— З матеріалів, які я бачив і формалізував, однозначно роблю висновок, що те, що сталося, підпадає під ознаки недобросовісної конкуренції. «Союз-Віктан» ось уже три роки як вивів на ринок горілку «НА БЕРЕЗОВИХ БРУНЬКАХ», яка тепер асоціюється в споживачів однозначно як його продукт. На розкручування продукту витрачені великі кошти. Про успіх марки та якість продукту свідчать і нагороди на престижних конкурсах та виставках, які підкреслюють імідж товару, що набув розпізнавальної здатності. І тут недавно з’являється «Українська БЕРЕЗОВА (на бруньках)» компанії Nemiroff. У конкурентному праві такі дії розцінюються як паразитування на чужій репутації, коли жнуть там, де не сіяли.

Вікторія Сопільняк, адвокат компанії «Союз-Віктан»

— Позначення «Союз-Віктану» набуло розпізнавальної здатності завдяки інтенсивному використанню. Це означає, що на момент реєстрації торгової марки її впізнавали споживачі й асоціювали з компанією «Союз-Віктан». Nemiroff же стверджує, що позначення «НА БЕРЕЗОВИХ БРУНЬКАХ» свідчить про склад продукції. Однак горілку роблять не з «бруньок», а з води й спирту. Навіть якщо на якомусь етапі позначення не прямо вказувало на складові частини, то на сьогодні воно вже настільки впізнається споживачами, що повною мірою виконує функцію товарного знака, дозволяє відрізнити товар однієї компанії від товару іншої. Nemiroff випустив на ринок горілку, зовні схожу на продукцію «Союз-Віктану»: ті ж самі ключове позначення, колірна гама етикетки, оформлення. Нині ми чекаємо результатів експертизи, яка повинна підтвердити, чи має право на існування позначення, чи може воно бути й чи є товарним знаком. Відповідно, якщо висновок буде на користь «Союз-Віктану», то опонентам відмовлять у позові, а позов SV буде задоволений. І компанію Nemiroff зобов’яжуть припинити виробництво продукції з використанням чужої інтелектуальної власності.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі