Коза від Мінфіну

Поділитися
Широко відомий український національний анекдот про те, як Тарас пішов до рабина, пардон, до батюш...

Широко відомий український національний анекдот про те, як Тарас пішов до рабина, пардон, до батюшки, поскаржився йому на життя, отримав пораду завести козу в хату, після чого, коли життя стало ще веселішим, вирушив до порадника знову, цього разу отримав рекомендацію козу з хати вигнати. І — ба, диво! — життя виявилося абсолютно прекрасним!

Саме так робить гарне життя платникам податків Міністерство фінансів: до початкових законопроектів закладається така собі кізонька, після усунення якої вони вже здаються дуже гарними.

Хто не знає — так Леонід Гайдай просував свого часу «Діамантову руку»: він наприкінці фільму показав... ядерний вибух, і на такому тлі решта претензій до нього одразу відпали. У результаті чого — щойно вибух вирізали, фільм дозволили без заперечень.

Однак повернімося до наших баранів. Мінфінівський проект про зміну практично всіх податкових законів, швидше за все, у заявленому вигляді не пройде, та для проходження він, власне, й не призначений. Судячи з його дикості, роль законопроекту, внесеного нинішнім першим віце-прем’єром і поданого профільному комітету ВР заступником міністра фінансів, дещо інша: він має виконати тільки місію кози.

І лаяти ми зараз цю козу будемо аж ніяк не тому, що вона і є наше майбутнє (до такого, сподіваємося, справа не дійде), а щоб народ бачив, у якому напрямі бадьоро працює креативний мозок законотворців і що очікувало б країну, якби решта її мізків цьому не опиралися.

Отже, повертаючись до наших баранів уже з козою, зазначимо, що передусім вона робить рухи в напрямі банків (і заодно — страхових компаній). Певне, ось тут якраз і пронесе — у тому сенсі, що антибанківські (а може, й антистрахові) ініціативи зрештою не пройдуть.

По-перше, не пройдуть через супернадпотужне антилобіювання. Адже у потенційно скривджених фінансових установ коштів на утримання будь-якого (анти)лобі має вистачити, як і безпосередньо на додаткову аргументацію.

А по-друге, ухоркати банки (невизнанням, наприклад, податкозменшень у тих, кому й так погано через кредитні неповернення) все ж таки ніхто не наважиться. Тому що вже й у Мінфіні повинні усвідомлювати: буде погано банкам — буде погано всім.

Однак вірно й інше: якщо зле стане звичайним підприємствам, то банки, залишившись без них, теж довго не протягнуть (тому під час обговорення законопроекту на профільному парламентському комітеті банкірам та іже з ними можна було б не втікати, щойно банківську частину обговорили, а посидіти ще — аби запобігти загрозам банківським клієнтам, тобто звичайним підприємствам, котрі, хоч і не банки, захисту теж потребують).

Тож розглянемо докладніше саме ту частину нашої, себто — мінфінівської, кізоньки, в якої певне майбутнє, схоже, є. Адже, приміром, у малого бізнесу захисників «із вагомими аргументами» явно менше, ніж у фінустанов. Через що саме його, багатостраждального, і можуть скривдити знову.

Причому повільне, але неухильне знищення малого бізнесу здійснюється під гаслом боротьби за рівні для усіх умови. Податкові ж векселі, які дозволяють відкладати сплату «ввізного» ПДВ, таку рівноправність порушують, оскільки є формою державного кредитування, а тому для вирівнювання всіх мінфінівський законопроект пропонує (і це — на повному серйозі!) дозволити виписувати податкові векселі тільки тим, у кого митна вартість партії товарів перевищує 1 млн. гривень.

Тобто «вирівнювання» очікується таке: великим підприємствам буде дозволено те, що збираються заборонити малим!

Може, для більшої рівності підприємства із недостойними розмірами товарних партій варто заборонити взагалі? Щоб не плуталися під ногами і не заважали істинно рівним...

(Заодно, до речі, видавати податкові векселі заборонили в проекті всім, хто не сплачує ПДВ за ставкою 20%. У тому числі, наприклад, експортерам того, що із завезеної сировини зроблено. Чергове дивне стимулювання тих, хто у нас сьогодні, мабуть, найбільш «застимульований»!)

Інший удар по малому бізнесу завдають ломакою — нею малих бізнесменів заганяють до комп’ютерного раю. Тих, хто спробує ухилитися від науково-технічного прогресу і під надуманим приводом відсутності в селі комп’ютера наважиться порушити вимогу здавання реєстрів податкових накладних у неодмінно електронному вигляді, кара очікує неабияка: на суму «не підтверджених» таким чином податкових накладних їм нарахують ПДВ!

А до чого, тут, даруйте, додана вартість? Що саме, перепрошую, в цьому разі додається? Чи всі забули, як ПДВ розшифровується? І думають, що це насправді — «Покарання Для Вбогих»?

Це теж в ім’я рівності?

Насправді ж такою погрозою просто виштовхують платників ПДВ у неплатники. А у неплатників (як правило — «єдиноподатників») не дуже люблять будь-що купувати юрособи, адже тоді вони залишаються без податкового кредиту і втрачають на цьому самому ПДВ. Зате для олігархів ринок юросіб буде вільний!

І які ж такі доходи має намір наварити бюджет на всьому цьому — від примусово прискореного вилучення оборотних коштів у «домільйонних» чи від донарахувань безкомп’ютерним?

Наступний удар пов’язаний із так званими звичайними цінами. Саме малому бізнесу найтяжче знаходити аналоги для своєї продукції, і саме його першого торкнеться новація, котра полягає в тому, що, захищаючи свою ціну від дооподаткування, тепер не можна буде посилатися на той підпункт у законі, відповідно до якого апріорі (поки не доведено протилежне) ціна з договору і є звичайною ціною.

Причому сам підпункт залишається, а от посилатися на нього — не можна!

Але ж об’єкт обкладання таким, наприклад, податком, як той самий ПДВ, не може бути меншим за звичайну ціну!

І якщо «презумпція звичайноцінності» договірної ціни скасовується, доведеться якимось чином «справжність» цін доводити — певне, калькуляцією собівартості! Але навіщо тоді в країні, де отаке збираються запровадити, вживати слова «ринок», «Європа», «інтеграція» та інші новомоднощі? Потрібно чесно сказати: ми будуємо те, що побудовано в Білорусі. І що механізм ринкового ціноутворення дискримінується (принаймні — є намір дискримінуватись) механізмом податковим.

При цьому активізація податкового супроводу очікує бідні підприємства аж до самісінького банкрутства. Адже в процес відновлення платоспроможності потенційного банкрута знову втручається держава і вимагає від конаючого підприємства (згідно з тим самим законопроектом) внесення — попри податковий мораторій! — цілої купи податків, включаючи ПДВ, акцизи та прибутковий податок, на тій «підставі», що їх було отримано цим підприємством від інших осіб. Можна подумати, податок, приміром, на прибуток було отримано в складі цього прибутку якось інакше. Інша річ, що решта операцій виявилися не настільки вдалими і все отримане з’їли, але кого це тепер хвилює? Попереду всіх кредиторів перший і головний — держава з простягнутою рукою!

Добре хоч про непряму природу ПДВ ближче до кінця законопроекту все ж таки згадали: спочатку його розглядали (якщо хто забув) не як непрямий податок, а як пряме покарання за повільний поступ до прогресу...

Звертаємо увагу: навіть передвиборний період традиційного «облизування» бізнесменів усіх мастей не завадив уряду явити світу таке диво! Що ж нас очікує після 31 березня 2006 року, якщо вже й до виборів бізнесменів (а з ними — і їхні підприємства!) зводять зі світу цілими пластами?

Чи комусь із законописців що гірше — то краще? І хтось свідомо підставляє під удар прем’єра, який одночасно очолює Спілку малих, середніх і приватизованих підприємств України?

Скільки ж треба продати «Криворіжсталей», щоб дати іншим підприємствам вільно дихати?

P.S. Зауваження, яких поки що удостоївся законопроект від депутатів, зводяться в основному до захисту банків. Невже всі, хто не банки, — нікому не цікаві?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі