КОНСОРЦІУМ ЗА «ГАЗОВОЮ» ЗАВІСОЮ ЧИ НЕ ЗА ГОРАМИ?

Поділитися
Ще минулого понеділка віце-прем’єр-міністр українського уряду Віталій Гайдук повідомив, що 22 кві...

Ще минулого понеділка віце-прем’єр-міністр українського уряду Віталій Гайдук повідомив, що 22 квітня в Києві відбудеться засідання спостережної ради ТОВ «Міжнародний консорціум з управління і розвитку газотранспортної системи України». Як відомо, це ТОВ заснували українська й російська сторони для розробки найбільш прийнятної моделі створення вже безпосередньо міжнародного консорціуму. Ось минулого вівторка спостережна рада цього міжнародного газотранспортного консорціуму і мала розглянути все ті ж таки можливі моделі. В.Гайдук відзначав, що засідання, яке має відбутися, планове, а члени спостережної ради «розглянуть питання, що зробили, на якому етапі перебувають, розглянуть варіанти можливих моделей консорціуму», — уточнив, що ці моделі представлять консультанти.

Відповідаючи на запитання журналістів, віце-прем’єр сказав: «Для України кращою буде модель, яка гарантує захист її інтересів, та, у рамках якої Україна гарантовано отримає необхідні обсяги газу». Зрозуміло, деталей майбутнього обговорення віце-прем’єр не торкався. Як, утім, ніхто не зробив цього досі.

Засідання спостережної ради вищезгаданого ТОВ у вівторок відбулося. Але воно не дуже прояснило ситуацію з консорціумом. Однозначно відомо одне: росіян, як і раніше, не влаштовує запропонований Україною варіант створення консорціуму.

За тиждень до цих подій журналісти намагалися вивідати докладнішу інформацію у глави Мінпаливенерго України Сергія Єрмілова, який очолює міжвідомчу робочу групу зі створення міжнародного газотранспортного консорціуму. Міністр також не вдавався в подробиці, зазначив лише, що міністерство та уряд наполягатимуть на якомога швидшому погашенні НАКом боргів перед «Газпромом». Як відомо, російський газовий концерн відмовлявся приймати випущені українською стороною облігації, мотивуючи це «особливостями» російського податкового законодавства, яке розпорядилося у разі прийняття українських облігацій «Газпромом» терміново стягнути з останнього майже 700 млн. доларів податку. До речі, С.Єрмілов не виключає, що росіяни спробують як свій внесок у консорціум запропонувати... ті ж таки українські облігації.

Деякі подробиці газотранзитних переговорів повідомив НАК «Нафтогаз України». Принаймні стало відомо, що за час роботи ТОВ (а зареєстроване воно, нагадаю, у Києві в січні 2003 року) НАК і «Газпром» затвердили технічні завдання консультантам на виконання таких робіт: аналіз технічного стану ГТС України; перспективний розрахунок потоків газу; розрахунок обсягу інвестицій, потрібних для модернізації і розвитку української газотранспортної системи; розробка концептуальних моделей функціонування консорціуму. За даними НАКу, консультанти запропонували кілька моделей роботи консорціуму, зокрема управління поставками газу, виконання операторських функцій, робота на умовах концесії. Нічого конкретнішого поки що не повідомляють. Утішає те, що ухвалено рішення про доопрацювання запропонованих консультантами моделей функціонування консорціуму з урахуванням скоригованих обсягів капіталовкладень у модернізацію та розвиток української ГТС.

А вже 23 квітня у Києві відбулася перша українсько-російсько-німецька зустріч, присвячена діяльності міжнародного консорціуму з управління і розвитку газотранспортної системи України. Тристороння зустріч проходила в контексті реалізації положень тристоронньої заяви президентів України і Росії Леоніда Кучми та Володимира Путіна, а також канцлера ФРН Герхарда Шрьодера, зробленої 10 червня 2002 року в Санкт-Петербурзі. У ході зустрічі обговорювалися питання процедури і змісту, пов’язані з діяльністю тристоронньої групи.

Нагадаю, що ще торік із Німеччиною було підписано протокол про наміри, зголосилися взяти участь у консорціумі також Франція, Італія та інші країни. Проте невдовзі після цього представники Німеччини, зокрема посол цієї держави в Україні Дітмар Штюдеманн, заявили, що російська й українська сторони ведуть переговори про створення консорціуму, навіть не оповіщаючи про це ФРН. Потім уже глава Мінпаливенерго України повідомив, що українська сторона відіслала відповідні документи і у РФ, і в Німеччину. Однак до останнього моменту російська сторона нічого не повідомляла про свою участь у тристоронньому засіданні щодо створення консорціуму.

Тим часом український віце-прем’єр Віталій Гайдук напередодні тристоронньої зустрічі заявив, що українська сторона так досі нічого конкретно і не знає про домагання німецької сторони...

Все це стало скидатися на дуже непрофесійну спробу зберегти хорошу міну при поганій грі, оскільки офіційно Німеччина одержала запрошення на тристоронню зустріч 23 квітня в Києві лише 22-го. Добре, що російському віце-прем’єрові Віктору Христенку не треба отримувати візу та інші необхідні дипломатичні документи занадто довго, тож навіть якщо він і не збирався, все одно встиг на україно-російську зустріч 22 квітня. Німеччина ж, з огляду на вищесказане, була представлена не на найвищому рівні. У кожному разі, напевно, не тими особами, які були б уповноважені відповісти, наприклад, на запитання: «То скільки ж європейцям потрібно газу?» і «Яку форму газотранспортного консорціуму пропонує Німеччина?»

Щоправда, на самій зустрічі під головуванням Сергія Єрмілова, як він сам повідомив, сторони просто проінформували одна одну про виконану роботу зі створення міжнародного «газового» консорціуму.

У результаті сторони вирішили зустрітися ще раз 7—8 травня у вищому складі представників і для конкретної розмови — ще раз через місяць.

Тим часом глава парламентського підкомітету з газової промисловості, член міжвідомчої робочої групи зі створення консорціуму Олександр Гудима вже заявив, що реально Німеччину до роботи зі створення концепції консорціуму ще навіть не залучали. «Наскільки мені відомо, німецька сторона не одержувала жодних документів і не має уявлення про варіанти, аналізовані російськими й українськими експертами», — заявив він, додавши, що «ніяких серйозних напрацювань на рівні енергетичних експертів немає».

Аналізуючи три моделі функціонування консорціуму, про які йшлося вище, попередньо представлені міжвідомчій робочій групі, О.Гудима дійшов висновку, що «всі вони виконані виключно в юридичній, а не економічній площині». Всі три базуються на моделі консорціуму з управління і різняться переважно пропозиціями щодо складу операторів із транзиту газу. Тим часом угода, підписана в Санкт-Петербурзі президентами України, Росії та Німеччини, передбачає залучення інвестицій в українську ГТС, але «у жодній із представлених моделей функціонування консорціуму про це не йдеться», підкреслив він.

За словами О.Гудими, пошук коштів передбачений усередині самої ГТС. Інакше кажучи, доходить висновку О.Гудима, запропоновані варіанти створення консорціуму — всього-на-всього спроби замінити ДК «Укртрансгаз», яка нині транспортує газ. Особливо депутата турбує те, що невідомо куди «дублікат» української газотранспортної компанії спрямовуватиме кошти, отримані за транзит газу.

Обуреннями О.Гудима не обмежився і запропонував розробити четвертий варіант консорціуму: відверта і відкрита приватизація ГТС України, при якій 49% буде запропоновано консорціуму в складі трьох світових компаній — «Рургаз», «Газ де Франс» і «Газпром», а 51% залишиться за Україною. О.Гудима впевнений, що це дозволить залучити в бюджет кілька мільярдів доларів.

У принципі, в такий спосіб приватизувала свою ГТС Словаччина. І, схоже, не програла.

Щоправда, підкреслив О.Гудима, своїх пропозицій ще не внесла Німеччина.

У кожному разі, всі запропоновані варіанти створення газотранспортного консорціуму мають обговорюватися публічно й щодо найкращого рішення повинно бути парламентське схвалення. А то й справді виходить, що створюють консорціум за якоюсь завісою...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі