ЄВРООБЛІГАЦІЙНИЙ ДЕБЮТ ПРИВАТБАНКУ: ПРИЙШОВ, ПРЕДСТАВИВ, РОЗМІСТИВ СУМА РОЗМІЩЕННЯ СТАНОВИЛА 100 МЛН. ДОЛАРІВ

Поділитися
Для більшості українських корпорацій нині як ніколи актуальним є питання залучення довгострокових ресурсів для розвитку...

Для більшості українських корпорацій нині як ніколи актуальним є питання залучення довгострокових ресурсів для розвитку. Це ледь не основна проблема. Ринок єврооблігацій давно перебував у полі зору вітчизняної банківської спільноти, але вийти на нього було більш аніж важко. Ситуація змінилася в грудні нинішнього року. Першопрохідником на фактично terra incognita для українських приватних компаній став дніпропетровський Приватбанк.

Перший «млинець» не грудкою

19 грудня 2003 року успішно завершилося розміщення на європейському ринку трирічних облігацій участі в кредиті Приватбанку (Loan Participation Notes). Фактично за десять днів банк розмістив єврооблігацій на суму 100 млн. доларів США. Власниками паперів стали найбільші банки та приватні інвестори з Великобританії, Данії, Греції й інших країн світу.

Втім, технічно саме розміщення єврооблігацій, це своєрідна кульмінація операції з виходу на міжнародні фінансові ринки, було не найтрудомісткішим. До цього банк протягом тривалого періоду вів кропітку роботу над отриманням публічної оцінки від міжнародних рейтингових компаній. Плодом зусиль став рейтинг Standard & Poor’s і статус поки єдиного серед українських банків володаря рейтингів декількох найбільших міжнародних агентств. Попри значну роботу щодо підвищення рівня прозорості своєї діяльності, остаточне рішення про вихід банку на ринок єврооблігацій викристалізувалося, як видно, лише наприкінці минулого року. І вже нинішнього року був визначений лід-менеджер випуску паперів банку — швейцарський інвестиційний банк Credit Suisse First Boston (СSFB).

До речі, у Приватбанку вважають, що вдале розміщення випуску багато в чому зумовлювалося високим рівнем професіоналізму дій банку — менеджера з розміщення. Водночас вибір лід-менеджера не можна назвати випадковим: СSFB — великий «дока» у плані розміщення облігацій і компаній із країн СНД. Крім того, не було необхідності знайомитися: Приватбанк і CSFB уже не один рік працюють разом у рамках різних міжнародних проектів. Підготовка випуску не афішувалася, і на вітчизняному ринку про неї дізналися вже напередодні виходу на ринок: міжнародне рейтингове агентство Standard & Poor’s присвоїло сертифікатам участі в кредиті Приватбанку рейтинг «В-». Міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings також присвоїло приватівським паперам підсумковий довгостроковий рейтинг «В-». Після проведення презентацій Приватбанку в Москві, Гонконгу, Сінгапурі, Лондоні, Женеві, Цюріху й Афінах лід-менеджер установив даному випуску відсоткову ставку в розмірі 10,875%, після чого облігації і були розміщені в повному обсязі. Причому усе відбувалося на стандартних міжнародних умовах для такого типу випусків. Залучені кошти банк має намір використовувати для збільшення обсягів кредитування реального сектора економіки — як юридичних, так і фізичних осіб.

Ну а тепер від того, що відбулося можна перейти до найцікавішого — коментарів й оцінок значимості цієї події для українського фінансового ринку й усієї України.

Єврооблігації як засіб спілкування

«Наші прорвалися на міжнародний ринок!» Така спонтанна репліка цілком могла вирватися у кожного, хто довідувався про вихід українського банку на ринок єврооблігацій. І цілком імовірно, що при цьому найемоційнішими виявилися б ті з українських коментаторів, хто краще від інших уявляє складність здійснення подібної операції. Але, відкинувши емоції, слід сказати, що не в прориві і не в удачі річ. При розміщенні євробондів банку з країни, суб’єкти господарювання якої практично невідомі міжнародному ринку, «усмішка фортуни» означає багаторічну працю з приведення самої бізнес-структури емітента до міжнародних стандартів і обов’язкове визнання інвесторами надійності позичальника.

Олександр Дубілет,
голова правління
Приватбанку:

Сьогодні ми пройшли шлях, який відкриває європейський ринок капіталу іншим банкам і приватним компаніям України. Європейський ринок капіталу — це той же конвеєр. Успіх першого розміщення дає шанси іншим банкам пройти аналогічний шлях швидше й отримати очікуваний результат.

І я гадаю, що сьогодні для нас дуже важливий не лише сам факт випуску облігацій і залучення в країну додаткових ресурсів. Важливо, що Приватбанк і Україна вийшли на ринок приватних запозичень і стали більш зрозумілі інвесторам. Пройти цей шлях першими було дуже непросто.

Домогтися довіри на ринку вкрай складно, особливо для банку: як правило, інвестори за інших рівних умов віддають перевагу цінним паперам видобувних компаній, компаній-виробників, а не банків. Втім, провівши класичне з точки зору відповідності європейським стандартам розміщення (банк отримав високі рейтинги і показав, як необхідно працювати на ринках, щоб забезпечити собі і країні довіру власників капіталу), Приват довів, що міжнародні інвестори готові конструктивно спілкуватися з корпоративною Україною, але чекають гарних новин.

У ході роад-шоу випуску ми провели презентації Приватбанку в різних країнах світу і бачили, що наша позиція, наша стратегія і пріоритети зрозумілі інвесторам і знаходять підтримку, — каже пан Дубілет. — Спілкуючись із представниками найбільших міжнародних банків і компаній, я чітко бачу значний інтерес до України як перспективного ринку. Те, що ми досягли стабільності у фінансовій сфері, демонструємо щорічний ріст економіки, — це, за великим рахунком, відкриття для Заходу.

Олександр Базаров,
голова правління
CSFB (Україна):

Приватбанк — це перший український емітент, який вийшов на ринок єврооблігацій. «Київстар», що виходив на цей ринок до нього, має більшу присутність стратегічного іноземного партнера. Крім того, Приватбанк — перший український банк, котрий розмістив євробонди, а вперше завжди все робити тяжко. Нинішня ситуація не була винятком — це був дуже важкий випуск. Важкий не з точки зору реакції іноземних інвесторів, а з точки зору проходження незнайомих, складних процедур. Ця подія є величезним успіхом, причому не лише для Приватбанку, а й для всього банківського і корпоративного сектора України. І я хочу від усієї душі привітати керівництво Приватбанку і всіх його працівників із цим досягненням.

Можу також підтвердити, що серед іноземних інвесторів помітним є величезний інтерес як до самого банку, його стратегії, так і в цілому до економіки України. Саме тому можна сміливо стверджувати, що за першим емітентом підуть другий, третій і так далі.

— Сьогодні Україна й українські компанії дуже привабливі для інвестицій. Проблема лише в тім, що ми не «розкручені» на ринку. А ринок капіталів у цьому сенсі мало різниться від ринку товарів і послуг. Наше завдання — зробити Україну впізнаваною, широко представленою торговою маркою, котрій довіряють інвестори. Як показав досвід першого розміщення банківських паперів — це завдання цілком вирішуване, — так прокоментував налаштованість західних інвесторів стосовно українських позичальників голова правління Приватбанку Олександр Дубілет. Втім, зростання інтересу до українських паперів більш наочно продемонстрував той факт, що обсяг заявок інвесторів на придбання облігацій Приватбанку перевищив обсяг випуску.

Чи винятковий у цьому сенсі Приватбанк? На думку ряду експертів, так, адже на більшу частину українських банків інтерес західних інвесторів, на жаль, не поширюється. Зокрема, за словами експерта рейтингової компанії Fitch Rating Джеймса Лонгстона, проблема полягає в тому, що більшість вітчизняних фінустанов усе ще не мають необхідного потенціалу для випуску єврооблігацій: для них це дуже ризиковано через їхній низький рівень ліквідності.

— Сам вихід на міжнародний ринок запозичень вже означає успіх для українського банку, — продовжує пан Лонгстон. — Завдяки цьому кроку банк стане, з одного боку, більш зрілим і зможе створити навколо себе кредитний простір, з іншого боку — це для нього дуже дорога угода. Безсумнівно, іншим банкам буде легше, оскільки Приватбанку уже вдалося налагодити ділові відносини з інвесторами і створити позитивне середовище для співробітництва.

Наскільки дорогим є золотник

Банально, але факт: швидко прогресуюча банківська система України досі не має достатньо грошей для фінансування «будівництв століття» навіть у локальному масштабі. Брак таких довгострокових інвестицій стримує розвиток вітчизняних компаній. Безумовно, не все так погано. Банківська система нарощує ресурсну базу, і це добре видно за динамікою приросту сукупного кредитного портфеля. За даними Нацбанку України, за підсумками 11 місяців 2003 року обсяг кредитування банками реального сектора економіки країни збільшився на 54,8% — до 65,1 млрд. гривень. Але процес нарощування власних ресурсів вимагає часу, а гроші потрібні вже зараз.

Один із виходів у цій ситуації — розміщення єврооблігацій. Однак тут постає питання доходності, під яку залучаються ресурси. Залучати дорогі гроші не лише невигідно — це може негативно позначатися на іміджі компанії. Оцінюючи з цього погляду розміщення єврооблігацій Приватбанку, ми можемо проводити паралелі лише з російськими банками-позичальниками. Результати порівняння цілком прийнятні: фактично вартість розміщення облігацій Приватбанку відповідає параметрам розміщення паперів аналогічних за розміром російських банків.

— Розміщення єврооблігацій у такому обсязі і на такий термін ми вважаємо досить ефективним, — каже Олександр Дубілет. За його словами, проблема дорожчих запозичень українських компаній порівняно з російськими полягає в недостатньо високому кредитному рейтингу України, а також у відсутності у вітчизняних емітентів напрацьованої кредитної історії.

— Російські банки активно працюють на міжнародних ринках капіталу вже третій рік, мають великий досвід розміщення цінних паперів і кредитної історії, а у самої Росії вищий, аніж в України кредитний рейтинг. Крім того, російські або польські банки за рівнем капіталізації значно перевершують українські. Але з урахуванням умов, суми і терміну розміщення, а також низького рівня довіри європейських інвесторів до України доходність наших євробондів є оптимальною, — зазначив керівник Приватбанку.

Коментуючи вихід першого вітчизняного банку на міжнародний ринок, голова правління Національного банку України Сергій Тігіпко зазначив, що з урахуванням суттєвого обсягу залучення коштів установлена Приватбанком ставка доходності не є занадто високою. Втім, на думку головного банкіра країни, доходність за єврооблігаціями Приватбанку могла б бути меншою.

Сергій Тігіпко, голова Національного банку України:

— Гадаю, що на рівень такої ставки дещо негативно вплинув час виходу на ринок. Все ж перед кінцем року багато інвесторів згортають портфелі. Я можу припустити, що наступне розміщення на початку року, якщо воно відбудеться десь у лютому, буде за нижчою ставкою.

Знаю, що Приватбанк має намір ще дорозміститися. Якщо це дорозміщення пройде на рівні 25—50 млн. дол., то, я вважаю, це буде дуже вдала операція, на яку можуть рівнятися всі банки України. Я знаю, що до таких випусків готуються й інші банки, і їм уже буде легше...

На думку пана Тігіпка, приватівські цінні папери поводяться дуже добре. «Торгівля по 101,5%, але за дуже маленькими портфелями. Хто хоче купити облігацій на 4—5 млн. дол., то вже по 104%. Це говорить про те, що попит великий».

Можна зазначити, що успішне розміщення єврооблігацій Приватбанку відбулося передусім завдяки його впевненій позиції на фінансовому ринку, а також за рахунок зрозумілої всім — клієнтам, акціонерам, інвесторам — стратегії розвитку банку, його ідеології роботи на ринку. Крім того, немаловажним чинником, що вплинув на успішність залучення коштів, стала абсолютна прозорість роботи фінансової установи. Розмістивши єврооблігації, Приватбанк фактично першим з українських банків приступив до створення позитивної кредитної історії на міжнародному ринку і ще раз підтвердив лідерські позиції в банківському секторі України. Однак основним досягненням можна вважати прорив у напрямку європейських ринків капіталу.

Адже якщо запитати керівників вітчизняних металургійних чи хімічних підприємств про те, чи готові вони освоювати багатомільйонні доларові кредити за прийнятною ставкою, позитивна відповідь не забариться. Вона більш аніж прогнозована у зв’язку з майбутнім вступом України у Світову організацію торгівлі і загостренням у зв’язку з цим проблеми технічного переозброєння наших основних фондів, а отже, підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств. Водночас вітчизняна банківська система поки не готова задовольнити зростання попиту. За всієї просуненості порівняно з іншими галузями банківський сектор усе ще не наростив достатніх «м’язів» для реалізації тривалих кредитних програм, спрямованих, приміром, на заміну прокатного стану меткомбінату чи спорудження домни.

З іншого боку, за всіх симпатій до економічних успіхів України, міжнародні фінансові гранди не поспішають прямо кредитувати українських споживачів, цілком усвідомлюючи рівень ризикованості таких операцій. Очевидним виходом стає залучення українськими банками ресурсу на міжнародному ринку запозичення і, зокрема, на ринку єврооблігацій.

Приватбанк створив необхідний прецедент. Перефразувавши відомий вислів, можна сказати, що цей порівняно невеликий крок є великим кроком для всього прогресивного в українському фінансовому секторі, оскільки продемонстрував напрям руху і довів реальність виходу на європейські ринки капіталу. Тепер можна очікувати якщо й не єврооблігаційного буму, то у всякому разі повторення позитивного досвіду.

Довідка «ДТ»

Приватбанк є одним із лідерів серед комерційних банків України. На його частку припадає 14% від загального обсягу коштів приватних вкладників банківської системи країни, а також 29% від сукупної суми кредитів, наданих фізичним особам.

За станом на 1 грудня ц.р. розмір чистих активів Приватбанку становив 10 млрд. 365 млн. грн.

Приватбанк також посідає провідні позиції в основних сегментах банківського ринку країни. На сьогодні банком випущено більш як 4 млн. пластикових карток (43% від загальної кількості карт, емітованих українськими банками); мережа їхнього обслуговування налічує 1028 банкоматів, 12 946 POS-терміналів. Національна мережа Приватбанку включає 1447 філій і відділень по всій території України.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі