ЕРІК ФРАНКЕ: «ЛІДЕРСТВО НА РИНКУ МОБІЛЬНОГО ЗВ’ЯЗКУ — ПЕРШИЙ КРОК ДО ЛІДЕРСТВА НА ВСЬОМУ РИНКУ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙ»

Поділитися
Для компанії UMC рік, що минає, був знаковим. Найстарший український мобільний оператор повернув собі лідерство на ринку...

Для компанії UMC рік, що минає, був знаковим. Найстарший український мобільний оператор повернув собі лідерство на ринку. Минулого тижня до компанії підключився тримільйонний абонент (до речі, сталося це в день народження її генерального директора Еріка Франке). Компанія також міцно утримує лідируючі позиції і за іншими показниками — за обсягом інвестицій в українську економіку (лише 2003 року її вкладення становили 200 млн. дол.), за площею покриття (сьогодні це 82% території України), за дохідністю (за три квартали її доход перевищив весь торішній). Компанія розвивалася на тлі інших значних подій — «зміни команди» у Держкомзв’язку, запровадження низки законодавчих нововведень — безплатних вхідних дзвінків, довгоочікуваного прийняття закону «Про телекомунікації». Загалом можна припустити, що рік, який минає, надовго запам’ятається новим власникам UMC та її генеральному директору Еріку Франке. Йому — ще й тому, що цього року він одружився. Загалом, у нас було багато підстав просити пана Франке підбити своєрідний підсумок року, що минає, для телекомунікаційної галузі України.

Отже, UMC заявляє, що повернула собі лідерство на ринку мобільного зв’язку. З чого ж, на вашу думку, складається лідерство компанії?

Довелося б довго перелічувати параметри, за якими мобільну компанію можна назвати лідером. По-перше, це кількість абонентів. Минулий рік ми закінчили з абонентською базою в 1,7 мільйона чоловік. Прогнози кінця 2002-го стверджували, що цього року головні гравці мобільного ринку наберуть по 2,4—2,5 млн. абонентів. Сьогодні у нас їх уже понад три мільйони; з огляду на сьогоднішні темпи підключення — більше шести тисяч на день, — під кінець року їх буде вже значно більше.

По-друге, слід враховувати і якість абонентської бази. У нас понад 650 тис. контрактних абонентів. Це на 150 тис. більше, ніж торік. Майже 100 тис. із них — корпоративні клієнти. Високий відсоток контрактних абонентів — запорука стабільно високого доходу компанії. А зростання їх кількості свідчить про те, що великі й солідні клієнти продовжують вибирати UMC.

Інвестиції UMC в українську економіку за весь час роботи становили понад 650 млн. дол. При цьому більшу їх частину — 588 млн. дол. — було зроблено в останні шість років, оскільки всі GSM-оператори в Україні стартували одночасно, 1997 року. Інвестиції за 2003 рік перевищать 200 млн. дол. Адже тільки за три квартали наші інвестори вклали в компанію 142 млн. дол., а під кінець року темпи вкладень зросли. За десять років нашої роботи ми сплатили в бюджет України 500 млн. грн. різних податків. Попри непоодинокі закиди в тому, буцімто ми як спільне підприємство розвивалися в умовах податкових пільг, ми сплачували і податок з прибутку, і нарахування на зарплату, і податок на землю.

Ваша компанія заявляє також про лідерство за площею радіопокриття. Однак розраховувати площу зони покриття можна за різними критеріями...

Наше покриття охоплює 82% території України. На них лежать понад 1200 населених пунктів міського типу і живуть 89% населення країни. Його забезпечують понад 2460 базових станцій, 1260 із яких, до речі, розгорнуто нинішнього року.

Раніше карти покриття малювалися дуже приблизно. На карті України навколо міст і доріг, де встановлені базові станції, у графічному редакторі креслилися сині кола і смуги радіусом у 30 км (гранична зона дії базової станції стандарту GSM). Така карта давала лише загальне уявлення про покриття, по ній не можна було визначити, чи є в конкретній географічній точці можливість зателефонувати.

Сьогодні ми надаємо всім зацікавленим у нашому покритті особам — абонентам та інвесторам — карту, зроблену на результатах комп’ютерного моделювання з урахуванням рельєфу місцевості. На ній чітко видно, де можна телефонувати, а де ні. При цьому ми використовуємо два критерії інтенсивності поля: більш жорсткий — можливість телефонувати з автомобіля, що рухається, і менш жорсткий — можливість здійснення дзвінка абонентом, який стоїть на відкритій місцевості. Площу покриття ми даємо за другим критерієм. Адже найчастіше наші абоненти телефонують саме з відкритої місцевості. Тому на наших нових картах чесно показані провали в радіопокритті, викликані, наприклад, впливом рельєфу місцевості.

Може, був би сенс організувати незалежний моніторинг зони покриття і кількості абонентів мобільних операторів?

Це було б цікаво. Якоюсь мірою з 2005 року ці функції, сподіваюся, почне виконувати НКРЗ, що створюється за новим законом «Про телекомунікації».

Що стосується зони покриття, то в Європі її незалежну експертизу успішно проводять численні організації із захисту прав споживачів. Вони навіть не дивляться на карти, запропоновані операторами, а спираються виключно на свої суб’єктивні критерії: можна зателефонувати чи ні, добре чути чи ні. Будь-який користувач мобільного зв’язку завжди може отримати у цих організацій потрібну інформацію. Українським споживчим організаціям ніхто не заважає це робити, ми лише підемо їм назустріч.

Що стосується незалежного аудиту кількості абонентів, найкраща гарантія правильності наведених компанією цифр — це публічність наших акціонерів, ЗАТ «Мобільні телесистеми» (МТС). Компанія регулярно звітує перед інвесторами на біржі, надаючи їм, зокрема, й інформацію про динаміку абонентської бази. За достовірність своєї фінансової та статистичної інформації «МТС» відповідає не лише діловою репутацією, а й своєю капіталізацією. Згадайте, які скандали спалахували у США, коли виявлялися неточності в наданій біржам звітності великих компаній. Це вже не іграшки, а серйозні правила світового фінансового ринку. Тому «накрутити» наш абонентський лічильник ми не змогли б, навіть якби захотіли.

Як виглядає UMC на тлі інших європейських мобільних операторів?

Подібність, звісно, є... Наприклад, у Голландії KPN свого часу був монополістом, а після регулятивної реформи став лише одним із операторів... Однак у роботі UMC і західних операторів є одна принципова відмінність. Ми працюємо на ринку, що активно зростає. Вони — на давно вже насиченому. Їм не треба боротися за кількість абонентів — там мобільний телефон є у кожного, а в багатьох і по два. Західні оператори конкурують в основному на рівні послуг: хто більше і якісніше їх надасть, кому його абоненти в результаті заплатять більше. Зате у нас динамічніші фінансові показники. Так, якщо на Заході звикли, що EBITDA (операційний прибуток до нарахування амортизації) становить не більше 40% від валового доходу, у нас цей показник — 50%. Але в Європі в операторів більше, ніж у нас, абонентів, більший трафік. Тарифи ж приблизно на такому самому рівні, як і у нас. Відповідно, більші й доходи. Однак у європейських операторів більші й витрати — у них значно дорожча робоча сила, електроенергія, частоти, ліцензії. В українських операторів усе це ще попереду.

В UMC помітно більший, ніж у вашого основного колеги по ринку, валовий доход. А чистий прибуток приблизно однаковий. Чи свідчить це про більшу «ваговитість» вашого бізнесу?

Кажуть, в Україні багато великих компаній узагалі не отримують прибутку. І не платять податків з нього. Однак публічна компанія, якою є «МТС», і, відповідно, ми не можемо дозволити собі не показувати прибуток. Світовий фінансовий ринок цього не зрозуміє.

Величина прибутку стосовно доходу залежить від того, скільки компанія інвестує в саму себе. Показники прибутку важливі в основному для засновників — це та сума, яку вони заробляють у цьому бізнесі. Але клієнт мобільної компанії не бачить цього прибутку. Йому, за великим рахунком, байдуже, яка його величина, не кажучи вже про оперативні показники начебто відношення прибутку до доходу. Зате він добре відчуває інвестиції в компанію, клієнтом якої є. За рахунок їх збільшується покриття, поліпшується якість зв’язку. Тому можна сказати, що чистий прибуток — не той показник, який справді цікавий широкій громадськості.

— Після купівлі UMC «МТС» говорили про зміну бренду компанії...

— Зараз це питання вже не таке актуальне. Москвичі навіч переконалися, що бренд UMC сильний, розкручений і ефективний. Принаймні в найближчий рік жодних змін не станеться. UMC залишиться UMC.

Як ви оцінюєте перспективи третього національного мобільного оператора, що ось-ось має з’явитися на ринку?

Сьогодні на ринку є місце для третього мобільного оператора. Для четвертого — вже не знаю, але для третього є. А отже, він обов’язково з’явиться і заповнить цю нішу. Не хочу оцінювати шансів конкретних фірм, однак буду радий вітати в цій ролі будь-яку з них і щиро зичу всім успіхів.

З іншого боку, ми не боїмося за свої позиції через вихід на ринок третього великого гравця. Навіть якщо в нього буде вкладено великі інвестиції, він усе одно не зможе зрівнятися з наявними двома — ні за кількістю абонентів, ні за покриттям, ні за фінансовими показниками. Дуже довго він міцно посідатиме третє місце. До того ж наразі не ясно, у яких ринкових нішах він працюватиме. На сьогодні у ході жорсткої конкуренції між існуючими операторами всі ці ніші вже заповнені. Добре розвинені найбільш масові передоплачені послуги, у цьому йому буде складно змагатися з нами. Дуже жорстка боротьба точиться за корпоративних клієнтів, тим більше що в цій ніші працюють ще два локальних мобільних оператори. І безплатними вхідними дзвінками нікого вже не здивуєш. Була чи не останньою ніша «міжмобільного оператора», однаково дружнього до всіх мереж, але ми зайняли її своїм «Джинсом». Тож подивимося, що вони придумають...

Щодо «Джинсу». Наскільки виправдав себе цей продукт? Адже коли врахувати створюваний ним перекіс трафіку у бік ваших колег по ринку і скільки за це доводиться платити...

«Джинс» — унікальний інноваційний продукт, він повністю себе виправдав. Не даремно конкуренти постійно на нього нападають. Так, із «Джинсу» багато телефонують, у тому числі на мережі інших операторів. Але вони створюють значний трафік. ARPU абонентів «Джинс» у перші місяці перевищував цей показник для pre-paid-абонентів UMC. Сьогодні ми рахуємо їх у числі інших абонентів компанії, проте навіть на їхньому тлі вони стоять зосібна. Це своєрідний «мобільний інтернаціонал».

І на завершення — традиційне запитання про прогнози та плани на наступний рік. Передбачається, що 2004-го кількість мобільних телефонів в Україні, як торік у Росії, перевищить кількість стаціонарних. А це — 10 мільйонів. Чи означає це, що UMC, зберігши за собою половину ринку, вийде на рубіж у п’ять мільйонів абонентів?

Корпоративні правила забороняють нам робити такі прогнози на наступний рік. Що ж до названої вами цифри... То це цілком реально!

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі