ДЕПУТАТИ «ВИЦИГАНИЛИ» БІЛЬШЕ П’ЯТИ МІЛЬЯРДІВ УРЯД ПООБІЦЯВ ЗНАЙТИ ЦІ ГРОШІ ДО ДРУГОГО ЧИТАННЯ ДЕРЖБЮДЖЕТУ

Поділитися
Майже дві тисячі років тому Ісусові з Назарету без очевидних зусиль вдалося наситити п’ять тисяч їдців (не враховуючи жінок та дітей) лише п’ятьма хлібинами і двома рибинами...

Майже дві тисячі років тому Ісусові з Назарету без очевидних зусиль вдалося наситити п’ять тисяч їдців (не враховуючи жінок та дітей) лише п’ятьма хлібинами і двома рибинами. І це ще не все: як відомо, після трапези залишилося дванадцять повних кошиків недоїденого. Тож меж надзвичайним можливостям з насичення стражденних не було досягнуто. Незле б володіти — ну хоч маленькою мірою! — секретом творення таких чудес і команді прем’єра Ющенка. Адже щоб задовольнити всі депутатські претензії до проекту державного бюджету на 2001 рік, довелося б, за оцінкою голови бюджетного комітету Верховної Ради Олександра Турчинова, додатково мобілізувати принаймні 53 млрд. грн.

Втім, тепер у надприродних здібностях виконавчої влади вже немає особливої потреби: в четвер проект ухвалено в першому читанні. Отже, запропоновану Кабінетом концепцію взято за основу. А обійшлися 286 депутатських «за» урядові лише в 5,5 млрд. грн. обіцянок, узятих до виконання при підготовці до другого читання.

Не просто так, а за гроші

Ні, два тижні відстрочки з голосуванням проекту бюджету не минули марно, як може здатися на перший погляд. Хоча сам фінансово-політичний документ анітрохи не змінився ні формою, ні змістом. Зате, як говорить депутат Володимир Черняк, уряд отримав можливість сам гарненько в ньому розібратися. А розбиратися, з усього видно, Кабінетові міністрів допомогли безпосередньо народні обранці, підкинувши за цей час до вже наявних 736 пропозицій ще 300. І торг між виконавчою владою та парламентською більшістю завершився потисками рук. Незадоволеними залишилися, схоже, лише яблучники, яких, за словами народного депутата Віктора Суслова, цікавили не пакети акцій прибуткових підприємств (такі претензії набагато простіше задовольнити), а зниження на 2% податку на додану вартість. По суті, вони наполягали на тому, що уряд сам же обіцяв у своїй програмі і про що Верховна Рада скористалася нагодою записати в одному з пунктів бюджетної резолюції.

Зрештою, ще за два дні до голосування, яке відбулося 2 листопада, відсотків на 90 було відомо, що запропонована редакція бюджету країни на наступний рік буде прийнята в першому читанні. Про це, як про доконаний факт, відверто говорили як прибічники, так і противники урядового документа. І першим, і другим залишалося лише очікувати від Кабміну максимально повного врахування власних побажань. Олександр Турчинов у своєму виступі навіть підбив риску під пофракційною вартістю депутатських пропозицій, схвалених бюджетним комітетом. Зокрема, для НДП вона становила 1 млрд. 197 млн. грн., НРУ — 584 млн., «Трудової України» — 314 млн., Комуністичної партії — 580 млн., групи «Солідарність» — 542 млн., групи «Реформи і порядок» — 527 млн., «Відродження регіонів» — 295 млн., СДПУ(о) — 119 млн., «Батьківщини» — 94 млн., Партії зелених — 123,3 млн.

І собі, і людям

Тільки не треба гадати, що у своїх пропозиціях з коригування держбюджету парламентарі просили грошей лише для себе, любимих, тобто виключно на потреби рідних виборчих округів, галузей, підприємств. Хоча не без того, що згода (або відмова) з боку виконавчої влади виділити мільйонів так із двадцять на реставрацію театру чи кілька сотень тисяч гривень на газифікацію якогось селища, чи, ну геть знахабніли, лише кілька десятків тисяч гривень на ремонт даху сільського будинку культури могли вплинути на настрої всієї депутатської фракції. Водночас у своїх додаткових вимогах до бюджету зуміли депутати відбити й загальнодержавні інтереси. Щоб їх задовольнити, Кабміну доведеться грунтовно перекроїти свій проект по п’ятьох ключових напрямах. Іншими словами — нагодувати парламент п’ятьма «хлібинами».

Першою і, мабуть, найбільшою хлібиною стане дохідна частина бюджету, яку Мінфінові доведеться фактично формувати заново. Зокрема, пропонується уточнити макропоказники соціально- економічного розвитку, обсяги надходжень до бюджету від податків та зборів, обов’язкових платежів. Приміром, депутати вважають завищеним (і цю думку поділяє Президент Леонід Кучма) більш ніж 19- відсотковий індекс інфляції на наступний рік. Є пропозиція знизити його до 15%. Певне, з огляду на те, що 2001 року вже не будуть різко зростати вартість житлово-комунальних послуг і тарифи на послуги зв’язку, через які зазнав повного фіаско прогноз інфляції на нинішній рік. Не витримали критики і 9 млрд. грн. запланованих доходів від приватизації, хоча Кабмін упевнений, що запропоновані до продажу підприємства реально можуть дати бюджетові наступного року навіть більше — близько 9,8 млрд. грн. У кожному разі про таке, скориставшись нагодою, мимохідь обмовився перший віце-прем’єр Юрій Єхануров, повідомляючи, що уряд — на вимогу депутатів — принципово згоден зменшити доходи від приватизації. Щоправда, при цьому він утримався називати остаточну цифру. Депутати ж говорять про опускання приватизаційної планки з 9 до 7, а то й 6 мільярдів. А недоотримані дохідною частиною бюджету мільярди кабінетові Ющенка запропоновано шукати в ренті за газ і нафту, платі за транзит енергоносіїв, митному зборі.

Другою хлібиною є питання про реформування міжбюджетних відносин. Мабуть, воно — одне з найбажаніших для самого уряду: дуже вже йому хочеться відійти від адміністративного розподілу коштів у регіонах і прийти до нормативного. Отож Кабмін із задоволенням, хоч і на настійну вимогу депутатів, повернеться до:

— розробки нового порядку перерахувань дотацій місцевим бюджетам;

— зміни методики обрахування місцевих податків і зборів;

— закріплення за місцевими бюджетами податку з прибутку комунальних підприємств і доходу від продажу ділянок землі несільськогосподарського призначення.

За третю хлібину послужать різного роду заборгованості. Від них важко буде відкараскатися, не передбачивши в бюджеті-2001 грошей бодай на часткове їх покриття. Позаяк покрити все просто нереально. Адже народні обранці підняли на-гора не лише заборгованість із зарплат бюджетникам, грошового забезпечення, стипендій та інших соціальних виплат, а й борги по знецінених грошових заощадженнях громадян в установах Ощадбанку та колишнього Укрдержстраху, з викупу облігацій Державної пільгової безвідсоткової позики 1990 року. У спільний казан пропозицій увійшли також вимоги покрити регресні борги перед шахтарями та аналогічними категоріями працівників, відповідно до чинного законодавства. Борги місцевих бюджетів перед підприємствами житлово-комунального господарства за надані населенню пільги. А до всього — ще й заборгованість у 35 млн. грн. перед тими частинами й установами реформованої Національної гвардії, що ввійшли до складу Внутрішніх військ МВС.

Четверта хлібина — це фінансування паливно-енергетичного комплексу. Парламентарі кажуть, що настав час формування в бюджеті фонду закупівлі ядерного палива для атомних електростанцій, збільшення фінансування вугільної промисловості, держзамовлення на енергоносії для бюджетної сфери та 100-відсоткової їх оплати.

П’ята — хліб насущний. Депутати-аграрії наполягають на збереженні пільг з ПДВ для сільгосппідприємств у 2001 році, як, утім, і на збереженні ще на рік одновідсоткового збору на садівництво, виноградарство та хмелярство. Кортить їм також запровадити з наступного року держзамовлення на заставну закупівлю зерна.

Без права на секвестр

Найцікавіше, що, приводячи проект бюджету у відповідність до всіх нових висунутих вимог, урядові доведеться врахувати ще й підвищення прожиткового мінімуму, зарплат, пенсій, а також забезпечити індексацію грошових доходів населення відповідно до чинного законодавства. Однак усе й для всіх він навряд чи зможе забезпечити, навіть якби дуже захотів. Хоч Україну часто порівнюють із Францією, проте «маленька» різниця між ними в тому, що розміри держбюджетів різняться лише в 55 разів(!).

Зрозуміло, що Кабміну доведеться відшукувати приховані резерви до другого читання, призначеного на 16 листопада. Одним із таких резервів можуть стати борги перед державою. Адже не секрет, що в дохідній частині бюджету не враховано, щонайменше, 12 млрд. грн. (за станом на початок вересня 2000 року) податкової заборгованості підприємств і організацій. Тому не виключено, що дійдуть руки і до боржників. А що вдієш, коли парламентарі своїми одностайними поправками забрали в команди Ющенка можливість на випадок чого скористатися прихованим секвестром, який вона завбачливо «забила» собі в проекті бюджету? Депутати вимагають скасувати 30-ту статтю, якою передбачалося обмеження витрат загального фонду, якщо збій у наповненні дохідної частини перевищить 10% від запланованого...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі