ЧАС «Ч», АБО ЧИЮ НАФТУ, ЗВІДКИ І КУДИ КАЧАТИМЕМО?..

Поділитися
21 липня мали відбутися збори акціонерів ВАТ «Укртранснафта». Проте вони перенесені на 1 серпня. З і...

21 липня мали відбутися збори акціонерів ВАТ «Укртранснафта». Проте вони перенесені на 1 серпня. З ініціативи власника акціонера «Укртранснафти» — «Нафтогазу України», якому держава доручила управляти 100% акцій «Укртранснафти». Кожна зі сторін пояснює «пролонгацію» зборів акціонерів по-своєму. Та, мабуть, не варто виключати того, що це один зі способів створити конфлікт (інтересів? чиїх?) в українському ПЕК, щоб відвернути увагу від набагато серйозніших проблем. Чи це так, напевно, незабаром проясниться.

Оскільки «ДТ» практично завжди докладно описувало перипетії, пов’язані як із «Укртранснафтою», так і ввіреним їй, крім іншого, в управління нафтопроводом Одеса—Броди, не повторюватимусь. Розповім коротенько про події останніх двох тижнів.

14 липня, як і було заплановано, під егідою Єврокомісії в рамках програми INOGATE у Гданську відбулося засідання за «круглим столом» реальних і потенційних учасників проекту ЄАНТК.

Власне, уже сама назва цієї зустрічі ділових людей визначала коло учасників: «Одеса—Гданськ: північний вимір для каспійської нафти». Цей захід безумовно заслуговує на докладніший опис, але якщо стисло інформувати про те, що відбувалося в Гданську (Помор’я, Польща), де обговорювалися перспективи продовження нафтопроводу Одеса—Броди територією Польщі з метою створення європейського нафтотранспортного коридору, то можна резюмувати, що проект «Одеса—Броди—Плоцьк» отримав політичну підтримку урядів України та Польщі, а також Єврокомісії. Як просування в бік комерціалізації проекту називається концепція бізнес-плану, яка підтверджує наявність ринків збуту нафти, що надходитиме нафтопроводом до Європи. Зацікавленість в одержанні нафти цим нафтопроводом виявили також НПЗ Чехії, Австрії та Німеччини. Спеціальний уповноважений із питань ЄАНТК, голова правління «Укртранснафти» Олександр Тодійчук повідомив, що реалізацію бізнес-плану нафтопроводу Одеса—Броди «Укртранснафта» почне у грудні нинішнього — на початку майбутнього року.

Концепцію бізнес-плану підготувала компанія PricewaterhouseСoopers. Вона передбачає транспортування нафти цим нафтогоном, а також системою інших наявних і проектованих нафтопроводів на НПЗ Чехії, Австрії та Німеччини. Реалізувати бізнес-план передбачають у три етапи. На першому з них нафтопроводом транспортуватиметься 7 млн. тонн нафти, на другому — 11 млн. тонн, на третьому — 19 млн. тонн.

До речі, ще в травні Єврокомісія виділила грант у розмірі 2 млн. євро на технічну підтримку добудування нафтопроводу Одеса—Броди до Плоцька.

Присутніх на цьому гданському саміті дуже цікавила позиція України стосовно принципових варіантів використання нафтопроводу. І європейці дали чітко зрозуміти, що від того, в якому напрямі Україна качатиме нафту, залежатиме і їхня комерційна зацікавленість у проекті. Міністр палива та енергетики України Сергій Єрмілов, який очолював українську делегацію, запевнив присутніх, що у разі рівних умов (слід розуміти, насамперед цінових параметрів) запропонованих Україні сьогодні варіантів обраний буде саме європейський, і про реверс поки що не йдеться. Щоправда, комісія, створена за рішенням українського Президента для аналізу цього питання, свій остаточний вердикт ще не винесла, але й надто вже нав’язливих пропозицій російських нафтових компаній безоглядно не прийняла.

За дивним (чи закономірним?) збігом обставин, саме тоді, коли дедалі зростає зацікавленість у спрямуванні транзиту нафти нафтопроводом Одеса—Броди, з’являється заява працівника компанії CERA Метью Дж.Сагерса. Виявляється, він вважає безглуздим продовження нафтопроводу Одеса—Броди до Гданська. Зрозуміло, кожний має право на власну точку зору. Та навіщо ж її підносити як думку експертної організації? Тим паче, що CERA (Кембріджська асоціація з проведення досліджень у галузі енергетики) не уповноважена урядом України коментувати ситуацію. Більш того, якщо ви бачили цю «велемудру працю» цілої асоціації, то легко впізнаєте в ній ідею реверсу нафтопроводу Одеса—Броди, активно нав’язувану Україні кількома російськими експортерами нафти. Що ж до аналітики, то, на жаль, це, із дозволу сказати, дослідження такого «дріб’язку» не містить. Отже, можна лише здогадуватися, навіщо вищезгаданому пану знадобилося оголошувати такі речі. Ну й Бог із ним. І не таке доводилося чути про український проект. І що ближча реалізація, то гучнішають голоси його противників. Нічого не вдієш — класичний конфлікт інтересів.

А вже наступного дня після конференції у Гданську, 15 липня, Президент України Леонід Кучма відзначає підвищення інтересу з боку нафтовидобувних компаній, які працюють у Каспійському регіоні, до використання нафтопроводу Одеса — Броди для транспортування нафти в Європу. Водночас глава держави підкреслив, що рішення про транспортування каспійської нафти до Європи або реверсне використання нафтопроводу Одеса—Броди має приймати уряд. А заодно Л.Кучма покартав «енергетичного» віце-прем’єра Віталія Гайдука і главу Мінпалива Сергія Єрмілова за погану підготовку до зими. Треба розуміти, що це одне з «останніх китайських попереджень» чиновникам, і хоча формально воно не пов’язане з проектом Одеса—Броди, не секрет, що й Л.Кучмі російські члени уряду, а не лише нафтові компанії, наполегливо пропонують качати нафту в реверсному напрямі. З таким рішенням російський віце-прем’єр Христенко навіть пов’язував підписання довгострокової українсько-російської угоди про транзит нафти нафтогонами України. Проте це надто вже відвертий тиск... Отже, хоча Кабмін України й схвалив проект 15-річної угоди з Росією про транзит нафти вже 16 липня, що дасть російським компаніям можливість транспортувати до 79,5 млн. тонн нафти на рік, в угоду не включено систему Одеса—Броди. Про що повідомив міністр С.Єрмілов. Реверанс це на адресу росіян, чи справді залишається така перспектива, але, за словами міністра, новий нафтопровід у принципі може бути включений в угоду. Щоправда, це не означає, що буде включений. А там подивимося.

Далі Кабмін переносить остаточне рішення щодо питання використання нафтопроводу Одеса—Броди в реверсному режимі, маючи намір залучити на тендері незалежного експерта в цій галузі, щоб отримати незалежну оцінку реверсного варіанта роботи, як це було зроблено для варіанта прямої роботи нафтопроводу Одеса—Броди.

Далі — більше. 18 липня в Ялті російський прем’єр Михайло Касьянов заявляє, що угода про транзит російської нафти територією України може бути підписана після того, як вирішиться питання щодо транзиту російської нафти нафтопроводом Броди—Одеса. Зрозуміло, йому б хотілося побачити рішення з цієї теми «у стислий термін», і звісно ж РФ готова посприяти Україні в цьому складному завданні. «Ми розраховуємо, що, може, через місяць буде завершено розгляд цього питання — використання для прокачування російської нафти нафтопроводу Броди—Одеса. Щойно з цієї теми відпрацюють усі технологічні особливості й поєднають із економічними, угода буде готова до підписання. Таке наше бачення», — підкреслив М.Касьянов.

Такі ось товариські взаємовідносини. І хто після цього стверджуватиме, що проект ЄАНТК і взагалі добудування і варіантів використання нафтопроводу Одеса—Броди — це суто економічна тема?! Кожний відстоює власні інтереси всіма доступними способами. Відстоює їх і «Укртранснафта», за що й отримує, як-то кажуть, на горіхи з усіх боків.

Однак, попри тиск і ажіотаж, ВАТ «Укртранснафта», яке володіє нафтотранспортними потужностями в Україні, повідомляє, що в результаті переговорів із постачальниками каспійської нафти та її споживачами в країнах Європи має пакет пропозицій, які створюють умови для початку прокачування нафти в європейському напрямі до кінця цього року — на початку 2004-го.

Крім того, в «Укртранснафті» зазначають: «Ми працюємо на збільшення обсягу російської і каспійської нафти, що транспортується, працюємо над гармонізацією інтересів Росії та Казахстану, а не на їхній конфлікт», — сказали агентству «Інтерфакс-Україна» в «Укртранснафті». А пропозиції російських компаній, на думку українських нафтотранспортників, не завжди однозначні, тож «виникає питання про бізнес-логіку цих пропозицій». В «Укртранснафті», як і раніше, вважають, що робота нафтопроводу Одеса—Броди в реверсному режимі може негативно вплинути на реалізацію проекту «Дружба—Адрія» і збільшити навантаження на протоку Босфор.

Відразу свою думку висловила і російська ТНК, яка, виявляється, вітає дії уряду України із серйозного обговорення можливості транспортування російської нафти нафтопроводом Одеса—Броди в реверсному режимі. Про це заявив президент Торговельного дому «ТНК—Україна» Олександр Городецький на прес-конференції в Києві 17 липня. При цьому він не забув підкреслити, що реверсний маршрут підкріплений реальними пропозиціями російських компаній-експортерів. Він також вважає, що українська сторона помилково не включила нафтопровід Одеса—Броди в проект 15-річної угоди з Росією про транзит нафти територією України, як того хоче російська сторона. Повторюся: кожний має право на власну думку...

Спостерігаючи за розвитком подій навколо проекту ЄАНТК і нафтопроводу Одеса—Броди, вважає за можливе висловити власну думку щодо цього й посол США в Україні Карлос Паскуаль. Він знову радить використання нафтопроводу Одеса—Броди «в європейському напрямі».

В інтерв’ю журналістам К.Паскуаль підкреслив також необхідність використання нафтопроводу на привабливіших для інвесторів умовах. Наповнення нафтопроводу каспійською нафтою для європейського ринку відкриє для української економіки довгострокові перспективи, вважає дипломат.

Утім, в «Укртранснафті» і так бачать перспективи. Навіть за скорочення експорту російської нафти, компанія вважає, що нафтотранспортна система приносить країні прибуток. І подає цифри, наведені в таблицях. За даними «Укртранснафти», у період із 1 січня по 1 червня 2003 року компанія сплатила в держбюджет основних податків на суму 167 376 тис. грн. (на 11% більше, ніж за аналогічний період минулого року).

Слід зауважити, що далеко не всі поділяють оптимізм «Укртранснафти», а тому продовжують звинувачувати компанію в популізмі. Мовляв, нехай би використовували нафтопровід Одеса—Броди в реверсному режимі, тоді б і прибуток був більший. Утім, до таких випадів варто ставитися критично. Зрештою уряд країни незабаром розставить крапки над «і». А то надто вже «популярною» стала тема «Укртранснафти» і варіантів використання нафтопроводу Одеса—Броди.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі