Банки «завалили» авторинок. Без кредитної підтримки продажі іномарок пробуксовують

Поділитися
Призупинення українськими банками кредитування придбання автомобілів стало однією з головних причин спаду продажів нових легкових авто у останні кілька місяців...

Призупинення українськими банками кредитування придбання автомобілів стало однією з головних причин спаду продажів нових легкових авто у останні кілька місяців. Однак в цій тенденції є й позитивні наслідки. Наприклад для покупців…

Без кредитів нема продажів

Одна з головних причин стрімкого росту авторинку за останні два роки — доступність кредитування купівлі автомобілів для населення. Ця послуга дозволила автодилерам у 2003 та першій половині 2004 року збільшити обсяги ринку нових авто на 40—50%. У 2003 році продажі за позичкові кошти набрали такої популярності, що наприкінці року у банків вичерпалися кредитні ресурси. У 2004 році ситуація була схожою, однак видачу позичок банківські установи зупинили не через брак коштів, а через політичну та економічну кризу і регулювання ринку Нацбанком. Це сталося в листопаді—грудні 2004 року, коли попит на нові автомобілі був досить високим. Адже на авторинку кінець року завжди відзначається суттєвим ростом попиту. Окрім того, в період економічної та політичної нестабільності, автомобілі, як і інші товари довготривалого користування, стають об’єктами інвестування коштів з боку населення. Однак тим, хто «в панчосі» не знайшов необхідної на придбання авто суми, довелося відкласти купівлю транспортного засобу або задовольнитись іншим товаром. За словами заступника директора компанії «УкрАвтоЗАЗ-Сервіс» Олега Кривов’яза, частка продажів у кредит автомобілів Chevrolet протягом 2004 року становила в середньому 40–45%. В листопаді—грудні, коли банки відмовляли надавати кредити, цей показник знизився до кількох відсотків. Відмова банків надавати кошти під купівлю автомобілів суттєво позначилася на обсягах продажів. Так, якщо в жовтні дилери продали близько 25 тисяч нових легкових автомашин, то в листопаді — менше 23-х, а в грудні — близько 18-ти (дані Auto-Consulting).

Грудневий показник 2004 року виявився меншим, аніж аналогічний у 2003 році, хоча протягом всього минулого року українці купували автомобілі активніше, ніж позаторік. Більше всього зниження попиту відчули продавці недорогих автомобілів вітчизняного виробництва, а також іномарок середнього цінового діапазону (10–20 тис. дол. США). Саме ці категорії автомобілів частіше інших купувалися у кредит. Покупці більш дорогих автомобілів престижних марок зазвичай не потребують кредитування, однак вони теж не виявляли особливого бажання купувати авто — вже через політичні причини (невпевненість у власному майбутньому за нової влади). Таким чином, плани автодилерів збільшити свої продажі за рахунок вдалих розпродажів наприкінці року потерпіли фіаско. Більшість продавців іномарок закінчили рік з тими ж показниками продажів, що й рік тому (або навіть гіршими), хоча планували суттєво збільшити обсяги продажів. Втім, за рахунок зростання ринку у першому півріччі та вдалих продажів моделей, що складаються в Україні, загальний обсяг українського авторинку нових легкових авто виріс в порівнянні з попереднім роком на 37% — до 212 тисяч машин.

Гроші подорожчали

В перші місяці 2005 року особливих сподівань на значний попит ніхто з автодилерів не плекав. Адже на початку року, коли населення більше святкує, аніж працює, зазвичай попит на авто досить низький. Та й кредитування купівлі дорогих товарів банки відновлюють дуже повільно й невпевнено. Так, якщо в 2004 році кредит на купівлю авто у вітчизняних банках можна було взяти під 14% річних у валюті, то на початку 2005-го відсоткова ставка піднялася на 1—1,5%. Окрім того, банки стали прискіпливіше вивчати платоспроможність своїх позичальників. Раніше кредитний менеджер міг повірити у серйозність намірів щодо повернення позички після «задушевної» розмови з клієнтом, а рішення щодо видачі кредиту деякі з банківських установ приймали за день-два. Нині ситуація кардинально змінилася — фінансові установи вимагають більше документів, при необхідності залучають поручителів і вирішують питання про видачу грошей десь за тиждень. За словами автодилерів, продажі авто в кредит починають відновлюватися, і сьогодні вони становлять близько 20—25% загального обсягу продажів (що вдвічі менше, ніж зазвичай). Продавці легковиків сподіваються, що за місяць-другий ситуація налагодиться і продаж авто в кредит знову буде на рівні 30—50%.

Налітай, подешевшало!

Втім, тільки сподіваннями ситий не будеш. Щоб сьогодні хоч якось стимулювати попит на нові авто, автодилери оголосили сезон знижок. Так, про зменшення цін у січні—лютому оголосили дилери Mitsubishi, Renault, Toyota, подешевшали деякі моделі Opel, Chevrolet, Hyundai, Peugeot та інші. Деякі інші автомобілі, виготовлені в 2004 році, також чекають своєї черги на розпродаж.

Такі дії продавців вже мають наслідки — покупці потроху потягнулися в автосалони. Втім, через зниження цін конкуренція на українському авторинку лише підсилюється. Так, автомобілі середньої цінової групи (7—12 тис. дол. США) ще у 2004 році були у дефіциті. Сьогодні і цей сегмент ринку поступово заповнюється. Дистриб’ютор Chevrolet повідомив про налагодження постійних поставок цих авто в Україну (раніше вони поставлялися партіями, які миттєво розкуповувалися), а імпортер Volkswagen почав продавати в нашій країні модель ціною 10,5—11,7 тис. дол. США — Pointer. Невдовзі вітчизняний ринок поповниться ще однією «народною» моделлю — Dacia/Renault Logan, яка коштуватиме 7—9 тис. доларів. Таким чином, зменшення банками кредитування автомобілів стало ще й однією з причин загострення конкурентної боротьби, появи доступних моделей та зниження цін.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі