АВТОМАТНА «ЖИЛА» СТАРТУВАТИ У ВЕНДИНГ-БІЗНЕСІ МОЖНА ВЖЕ З 3 ТИС. ЄВРО

Поділитися
Скажете, примітивна «бухгалтерія» — стільки в середньому коштує один кавовий торговельний автомат (ТА)...

Скажете, примітивна «бухгалтерія» — стільки в середньому коштує один кавовий торговельний автомат (ТА). І матимете рацію — справді, новенький ТА з приготування та продажу гарячих напоїв обходиться підприємцю в 2,7—4,3 тис. євро. Проте не помилитеся ви лише почасти. Оскільки займатися бізнесом, маючи в арсеналі тільки один ТА (нехай навіть найприбутковіший, яким є кавовий різновид), сенсу мало. Насправді за суму, еквівалентну 3 тис. євро, сьогодні стають власниками відразу п’яти ТА, що дозволяє вийти безпосередньо на економічно обгрунтований рівень автоматного бізнесу. Йдеться саме про це, оскільки час несміливих проб у новій ніші минув, вендинг-бізнес уже прижився в Україні як де-факто, так і де-юре. Формальним індикатором цього можна вважати проведення в Києві першої міжнародної прес-конференції з вендинг-бізнесу, яка недавно відбулася з ініціативи компанії «Мавітек» за участю представників відразу трьох великих західних фірм виробників ТА.

Головне почати, а там воно й піде

Ніяких чудес. Саме вказаний стартовий капітал потрібен сьогодні, щоб одержати в банку кредит для придбання мінімальної бізнес-партії ТА. А либонь зовсім недавно («ДТ» №26—27 від 12 липня 2003 року), коли читачів газети ознайомили з новим видом бізнесу, далеко не кожний банкір зважився б надати позику для старту в мало відомій йому автоматичній торгівлі. Зате сьогодні, за словами підприємців, це готові робити не лише дрібні регіональні банки, а й такі монстри, як «Аваль» або Укрсиббанк. Причому на умовах, близьких до автомобільного кредитування. Хіба що в заставі перебуватиме вже засіб виробництва (тобто торговельний автомат), і відсоткова ставка становитиме не 13—14, а лише 5% річних у валюті. Останнє — заслуга постачальників ТА: вони, схоже, зуміли знайти спільну мову не тільки з європейськими заводами-виробниками, а й переконати вітчизняних банкірів у перспективності вендинг-бізнесу в Україні. Втім, лише словами тут не обійшлося. Підприємцям-першопрохідникам, щоб одержати кредит на таких умовах, довелося спочатку добути гарантію компанії-постачальника ТА.

Утім, реальне життя, як завжди, виявилося гнучкішим, ніж ці встановлені практикою «правила допуску» до вендинг-бізнесу. За словами Марини Дворнік, директора компанії «Мавітек» (вітчизняний постачальник торговельних автоматів), недавно зафіксовано випадок, коли підприємець-початківець з Одеси одержав один ТА всього за 200 євро:

— Виявилося, що він володів лише такою сумою, коли зателефонував у нашу компанію для укладання угоди. Правда, крім грошей, у нього було все: місце, досвід роботи з бевушними автоматами, бажання займатися цим видом бізнесу... Хоча зазвичай перший внесок становить 20—25% від суми угоди, ми ризикнули й надали йому гарантію повернення кредиту для одержання позики в місцевому банку. Він розпочав свою справу. А тепер, лише через півтора місяця, він просить ще п’ять автоматів...

Місце у вакуумі знайти нескладно

Отже, вибір із переліку автоматів (із продажу гарячих або холодних напоїв, морозива, карток передоплаченого сервісу, снеків, презервативів...) зроблено, кредит отримано, і мінімальну кількість засобів виробництва проплачено. Тепер час подумати про встановлення замовленого. Часу для роздумів, вибору місць установлення й укладання договорів оренди цих місць не так і багато. Через десять днів ТА надійдуть із складу в ваше розпорядження, й уже наступного дня можуть приносити прибуток.

За словами Марини Дворнік, практика свідчить, що за шість годин підключаються та настроюються чотири автомати. Настільки стислі терміни можливі тому, що безпосереднє підключення ТА нітрішки не складніше, ніж пральної машини. Для роботи автомата фактично потрібна лише розетка з електроживленням. Якщо це ТА з продажу гарячих напоїв, то ще потрібно заправити бак питною водою та засипати у відповідні ємності інгредієнти. Втім, установлює та настроює устаткування постачальник. Він зазвичай забезпечує гарантійний ремонт і обслуговування, а також допомагає одержати якісні інгредієнти від компанії-виробника з хорошою знижкою. Підприємцеві залишається обрати виробника інгредієнтів, своєчасно заправляти ними дохідну машину й не забувати про очищення її кеш-машини. Фахівці радять для цього вести статистику продажів кожного торговельного місця. В ідеалі для цього потрібен комп’ютер. Але це, скоріше, на перспективу. Для роботи з п’ятьма автоматами можна обійтися й записничком.

З місцем установлення проблем не повинно бути. Навіть у центрі Києва, де щільність ТА найвища в Україні (постаралася компанія Nestle, правда, автомати, брендовані однойменною торговельною маркою, вона не продавала, а здала їх в оренду), їх разів у 50 менше, ніж у центрі Польщі. А з Західною Європою годі й порівнювати, там лише один оператор може працювати з 70—80 тис. торговельних машин. При цьому найбільшими європейськими ринками є французький (560 тис. автоматів), італійський (553 тис.), британський (494 тис.). Але навіть їм далеко до лідерів вендингу: в Японії один ТА припадає на 20 чоловік, у США — на 40. Для порівняння: у Франції один автомат припадає на понад сто жителів.

Зрозуміло, що в Україні на цьому тлі — просто вакуум. Певне, тому вітчизняний підприємець, котрий вирішив зайнятися вендингом, наперед знає, де саме він це робитиме. Офісні будинки, державні установи, торговельні й культурні центри, кав’ярні, підземні переходи, базари, ігрові зали, вокзали або просто місце на вулиці — перелік можна продовжувати. На сьогодні ТА недавно з’явилися в Києві, Одесі, Харкові, Дніпропетровську, на Південному березі Криму, у Львові.

Вудка добре, але мережа краще

Ніхто не заважатиме підприємливій творчій особистості, яка придбала п’ять ТА лише для забезпечення свого матеріального добробуту, продовжувати вести свій бізнес на початковому рівні. Хоча стабільний доход від такого сімейного бізнесу навряд чи дозволить придбати розкішну квартиру в центрі столиці або крутий «мерседес», зате дозволить здобути свободу в улюбленій творчості. Недарма на розвинених вендинг-ринках серед дрібних операторів зустрічаються навіть художники й музиканти.

А ті, хто думає про перспективи в автоматної торгівлі, будуть і далі «нарощувати масу». Маркетологи підказують тут кілька стратегій. Найспокусливіша з них полягає в швидкому збільшенні кількості автоматів з продажу гарячих напоїв, зокрема кавових, оскільки вони за умови вдало обраного місця дають удвічі більше доходу, ніж інші. Ця стратегія забезпечує плацдарм для наступної диверсифікації справи вшир, тобто встановлення на «підгодовані місця» поруч із кава-автоматами, снекових, автоматів із холодними напоями, морозивом, газетами тощо в міру готовності споживача. Правда, для реалізації швидкої експансії на ринок доведеться вкласти чималі кошти.

Коли таких коштів немає, можна випередити конкурентів, знайшовши багатолюдні місця для встановлення менш прибуткових (відповідно до статистики), але часто більш дешевих автоматів. Хтось пробував у нас працювати, приміром, із ТА з продажу презервативів? Інший приклад: автомати для навчальних закладів, що реалізують каші, суп, чай, гарячий шоколад. Третій: ТА з водою чи соком, або навіть бинтами, встановлені в лікарні...

Можливий варіант розвитку бізнесу в ролі регіонального представника національного постачальника. У цьому разі власний бізнес в одному з обласних центрів доповнюється «шефством» над більш дрібними операторами цього регіону: продаж, встановлення, обслуговування ТА, навчання фахівців. Гарантією затребуваності служить потенціал ринку. Навіть притому, що нині за квартал кількість автоматів в Україні збільшується в кілька разів, мине ще багато років, перш ніж обсяги продажів через ТА в нашій країні стануть хоча б помітними на тлі оборотів вендинг-індустрії Європи, які оцінюються в понад 25 млрд. євро.

Коментар практика

Віталій Дворнік,
виконавчий директор компанії «Мавітек»:

Вендинг-бізнес не настільки привабливий, як придбання нафтової свердловини, заводів, машин, пароплавів. Практика показала, автомат у середньому окупається за два роки. А кавовий — за 8—18 місяців. Ясна річ, якщо він не стоятиме буквально десь на смітнику. Хоча не все так однозначно, приміром, якщо це смітник київський… Як правило, трьох місяців роботи вистачає, щоб новачок відчув себе впевнено на вендинг-ринку. Саме тому ми просимо банки про тримісячні канікули для покупця ТА на виплату тіла кредиту (відсотки з обслуговування кредиту виплачуються з першого місяця. — Ред.).

— А від вандалів багато неприємностей?

— Виявилося, що в нас їх менше, ніж у Європі. Зі 132 встановлених автоматів поки що жоден не розбито.

— Чи можливе придбання ТА в лізинг?

— Ніяких перешкод цьому я не бачу. Автомат у цьому разі стає власністю лізингової компанії.

— Оцініть обсяги вітчизняного ринку.

— Ми намагалися це робити, але на конкретні цифри вийти не вдалося. Ринок настільки величезний, що його дуже складно коректно оцінити. Тільки в Європі на сьогоднішній день понад 4 млн. торговельних автоматів.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі