Альтернативі потрібна допомога, або Скраплений газ потребує дій

Поділитися
Конференція LPG Ukraine-2012 підтвердила припущення про те, що український ринок скрапленого газу перебуває в процесі переходу на новий рівень.

Інтерес до ринку скрапленого вуглеводневого газу в Україні давно досяг максимального рівня. Важливий показник - проведення галузевої конференції, яка за відвідуваністю не поступається спеціалізованим заходам в СНД і державах Східної Європи. Наприкінці жовтня Київ приймав учасників форуму LPG Ukraine-2012.

Однією з головних новин форуму стало перше в новітній історії України скорочення ринку автомобільного газу, що відбулося після ударної п’ятирічки, протягом якої споживання цього енергоносія зросло вдвічі. Перехід на новий етап українського ринку пропан-бутану поставив на порядок денний такі «забуті» питання, як комунально-побутове споживання, яке досі залишається у кам’яному віці, і нормативну базу, що потребує докорінної модернізації.

Форум LPG Ukraine (LPG - liquefield petroleum gas, або скраплені вуглеводневі гази) проводиться лише втретє, однак уже став обов’язковим пунктом у календарі учасників ринку скрапленого газу. У 2012 році конференція зібрала понад 150 делегатів, які представляють 90 компаній і організацій. Міжнародний характер форуму підкреслює постійно розширювана географія. Цього року вона охопила 19 країн СНД, Західної і Східної Європи та Азії.

«Вместе весело шагать»

Великий блок програми конференції цього разу був присвячений діяльності найбільших галузевих об’єднань: Європейської асоціації скрапленого газу - AEGPL (European Liquefied Petroleum Gas Association) і національної польської асоціації - POGP. Безумовно, завдання, розв’язувані майстрами цивілізованого лобізму з AEGPL у структурах Євросоюзу, значно відрізняються від тих, які стоять на порядку денному перед їхніми українськими колегами. Однак повчитися в європейців є чого.

Головною метою «єврогазовиків» є популяризація пропан-бутану і його захист від різних «зазіхань», які загрожують його використанню. Робота полягає не тільки в переконанні, а й у проведенні наукових досліджень, які показують, що пропан-бутан більш дружелюбний до навколишнього середовища. У відповідь на наступ дизельного палива як найпопулярнішого моторного палива в Європі, активісти асоціації протиставляють менше утворення кіптяви при згоранні скрапленого газу. В Європі це працює.

З нових викликів, із якими зіштовхнулися в AEGPL, - проект європейської податкової директиви, в якій законодавець пропонує зрівняти акцизи на газ у всіх країнах ЄС на максимально дієвому рівні.

«Пропонований податок учетверо вищий, ніж нинішній середній рівень у державах - членах ЄС, - не приховував занепокоєння генеральний менеджер євроасоціації Самуель Маубанк під час свого виступу перед учасниками LPG Ukraine-2012. - Звичайно, це вдарить по цінах і поховає перспективи ринку. Наприклад, у Франції такий газ може подорожчати на 77%».

Наслідки податкових перекосів наочно демонструє досвід країн Балтії. В Естонії, наприклад, ринок газу було вбито податками. А от латишам удалося реанімувати стагнуючий ринок своєчасним зниженням акцизу, про що повідав директор латвійської Latgas Аугустс Лесалик.

В Україні галузеві асоціації ще мають заявити про себе. Зокрема, Українська асоціація скрапленого газу (УАСГ). Багато в чому це пов’язано з приходом до управління об’єднанням Станіслава Батраченка з полтавської «Надії» - безумовного лідера цього ринку.

До слова, напередодні конференції пана Батраченка було офіційно обрано президентом УАСГ. «Напрямки і принципи роботи буде переглянуто. Думаю, ми почнемо з реалізації таких практичних рекомендацій наших європейських колег, як вибудовування діалогу з владою, намітимо шляхи модернізації нормативної бази», -зазначив новообраний президент.

Час змінити підходи

Продовжуючи порівнювати Україну з ЄС у газовому плані, не можна оминути увагою комунально-побутовий сектор, який у нас безнадійно відстав у своєму розвитку. Красномовним прикладом нинішньої ситуації є той факт, що в Україні неможливо точно підрахувати попит на побутовий газ. Хіба що дуже приблизно. Плюс проблема в надмірній зарегульованості цього сектора, що призводить до його стагнації. Якщо дотримуватися діючих нормативів, цивілізовано працювати в цьому бізнесі неможливо.

Продавати побутові газові балони дозволяється лише з обов’язковим установленням ємності на місці її використання (на дачах, у будинках негазифікованих сіл). Продаж на АЗС або в інших торговельних точках, як це відбувається всюди, в Україні заборонений. Норму, що дозволяє продаж балонів на АЗС, буде включено в нові будівельні норми. Однак уже більш як три роки проект документа перебуває в підвішеному стані та, як з’ясувалося на конференції, ще не скоро з нього вийде. А що ж облгази, на які держава поклала відповідальність за розв’язання цієї проблеми, зокрема за забезпечення балонним газом населення? Андрій Сиденко з «Харківрегіонгазу» у своїй презентації розповів про стан основних фондів облгазів, яку в залі відразу нарекли фільмом жахів. Причина: доходи від продажу скрапленого газу не покривають витрат, не кажучи вже про інвестиції в розвиток цього сегмента енергоринку. «Затверджена державою ціна балона газу втричі нижча за ринкову», - наголосив А.Сиденко. При цьому всі визнають, що дешевого державного газу, що розподіляється на спецаукціонах, вистачає «буквально на кілька днів».

Виходить, що облгази у збитках (хоча в це важко повірити), а споживачі залишаються без газу. Закономірний підсумок будь-якої бездарної дотаційної програми. Тому населення змушене їхати з балонами на «підпарканні наливайки» або до газовозів у лісопосадках. І в результаті наливу «на око» маємо величезну кількість нещасних випадків (їх статистика, очевидно, дуже далека від офіційної).

«Нам кажуть: вживайте заходів, закривайте заправки, що наповнюють балони. Ми ж відповідаємо: «Якщо ми їх закриємо, хто забезпечуватиме населення газом?!» - поділився думкою у вузькому колі присутній на конференції чиновник.

Змінити цю ситуацію можна, відмовившись від механізму розподілу «дешевого» газу на спецаукціонах, з переходом на монетизацію пільг населення. Простіше кажучи, це коли весь газ продається і купується на ринку. А ті, кому справді потрібні пільгові ціни, одержують грошову компенсацію з бюджету. Споживач, що заправляє балон на заправці, як бачимо, готовий до ринкової ціни. І готовий платити як за газ, так і за його безпечне використання. Не готова, знову ж таки, законодавча база.

Слід зазначити, що до цього еволюційним шляхом уже прийшли в Російській Федерації. За словами російських гостей LPG Ukraine-2012, швидше за все, уже з наступного року так званого дотаційного газу в РФ не буде.

Усе нормально: падаємо

Дикому балонному ринку неспроста приділили півдня на найбільшому українському форумі. Надання цьому ринку цивілізованих рис, на думку галузевих ентузіастів, - один з основних перспективних трендів національного ринку пропан-бутану, який уже почав демонструвати падіння. «Консалтингова група А-95» за підсумками 2012 року очікує падіння обсягу купівель автомобільного газу на рівні 49 тис. тонн (на місяць), що на 6% менше щодо рекордного попереднього року, коли було куплено близько 811 тис. тонн.

З одного боку, на тлі загального зниження споживання моторних палив учасники конференції не схильні драматизувати ситуацію. Наприклад, за розрахунками «А-95», цінове співвідношення газу з бензином цього року було навіть кращим, ніж у 2011-му. З іншого боку, це свідчить про те, що на нинішньому етапі ринок близький до свого насичення. Свою цінову перевагу скраплений газ починає вичерпувати - усі, хто хотів заощадити шляхом переходу на це паливо, уже зробили це. Стимулювання споживання потребує розв’язання старих проблем і застосування нових підходів до споживача.

«Розвиток регіональних ринків залишається вкрай неоднорідним, - говорить Андрій Корольчук, керівник газового напрямку другої в Україні газової мережі WOG. - У той час, як східні регіони багаті як мережею АГЗС, так і сервісом для автомобілів на газу, західна частина країни, як і раніше, залишається неохопленою через високі ціни».

Картина така: ринок не розвивається через високі ціни, а ціни залишаються високими через низьку реалізацію газового палива.

Розірвати замкнене коло у змозі тільки самі продавці газу, переконані у харківській компанії «Род-Нік». «У цей час, наприклад, серед споживачів газу частка таксистів постійно скорочується. Новий споживач вимагає не низької ціни, а якості стосовно авто і себе», - вважає засновник компанії Анатолій Нікітенко, що створив унікальний формат станцій і систему обслуговування клієнтів на АГЗС. Саме це дозволяє компанії утримувати рекордні продажі та упевнено дивитися в майбутнє.

Інновації в роботу планує впроваджувати і ТНК-ВР. На конференції компанія презентувала план свого «газового» розвитку, порадувавши свіжістю поглядів і бажанням працювати. Зокрема, у ТНК-ВР серйозно налаштовані поставити на постійні рейки роботу з танк-контейнерами (знімна автомобільна ємність, перевезена залізницею). За словами Юрія Кузьміна, фахівця департаменту продажів В2В і нішевих продуктів «ТНК-ВР Комерс», поряд із розвитком торгівлі автомобільними партіями компанія продовжує шукати місця під газові модулі для своїх АЗС.

Крим бере транзит на себе

Особливим інтересом іноземних гостей на LPG Ukraine-2012 традиційно користується сесія, присвячена питанням транзиту. На відміну від суперечливого внутрішнього, цей сектор ринку «цвіте і пахне»: обсяги транзитних поставок через Україну збільшуються, відкриваються нові об’єкти.

Російські експерти поки що не бачать передумов для скорочення експорту з РФ і Казахстану. «Росія залишається нетто-експортером: виробництво зростає, а внутрішній ринок не розвивається», - повідомила Марія Кузіна з експертного центру «Кортес». Те саме стосується і Казахстану, де готуються до потужного збільшення виробництва нафти і, як наслідок, скрапленого газу.

Не сумнівається у збільшенні експортних поставок і Іван Галактіонов із «Сибура». Інше питання - місце України в розкладці експортних напрямків. На думку російського фахівця, ринки Східної Європи впритул наблизилися до насичення, і поставки туди через Україну залишаються стабільними. Так, 2011-го до двох існуючих перевалок у Закарпатті додався великий комплекс PetroCarboChem-Mukachevo. Однак обсяги транзиту через західний кордон України за рік так і не збільшилися.

Однозначно зростатимуть поставки у Північно-Західну Європу, де нині активно розвивається газова нафтохімія. Однак північний захід у 2013 році буде забезпечений перевалкою в Усть-Лугу, яку добудовує «Сибур», і для наших перевалок у цих зростаючих обсягах навряд чи знайдеться місце.

Туреччина і Середземномор’я, говорять москвичі, досі ще мають перспективу розвитку, і поставки туди зростатимуть.

На південному напрямку Україна конкурує з російським перевалочним комплексом на Таманському півострові, який вже введено в експлуатацію. Поки що власники нової перевалки шукають підходи до власників скрапленого газу, але вже зрозуміло, що за логістикою «Таманьнефтегаз» однозначно обіграє українські порти.

На півдні ж і без російських колег конкуренція вже наростає. Судячи з транзитних зведень, «приватівські» Одеса та Іллічівськ упевнено знижують перевалку російського газу, вважаючи цікавішою пропозицію «ТЕС-Термінала» у Керчі. У вересні активність перевалок у Керчі значно зросла завдяки відкриттю «АЕГаз-Термінала» - довгобуду, зведення якого почали казахстанські інвестори ще у 2004 році. Вищий порівняно з колегами технічний рівень дозволяє казахам претендувати на вагоме місце в українській морській перевалці. «Висока конкуренція - це добре, це ж двигун прогресу», - намагався заспокоїти конкурентів фінансовий директор «АЕГаз-Термінала» Кайрат Калкабеков.

***

Конференція LPG Ukraine-2012 підтвердила припущення про те, що український ринок скрапленого газу перебуває в процесі переходу на новий рівень. В умовах, коли цінова перевага перед бензином уже не діє і ринок перестав зростати, настав час включати наступну передачу: справді ефективне лобі на державному рівні, створення бренду скрапленого газу і негайну модернізацію нормативної бази. Ці питання, ймовірно, і перебуватимуть у центрі уваги конференції в 2013 році.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі