Музичні вітражі композитора Ляшенка

Поділитися
Один із найяскравіших вітчизняних композиторів, народний артист України Геннадій Ляшенко висунутий на здобуття Національної премії України іменіТараса Шевченка 2007року...

Один із найяскравіших вітчизняних композиторів, народний артист України Геннадій Ляшенко висунутий на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка 2007 року. (Концерт №2 для віолончелі та симфонічного оркестру; «Містерія тиші» для хору a cappella на вірші Т.Г.Шевченка; Кантата «Вітражі і пейзажі» для хору a cappella на вірші Б.І.Антонича.)

Визначення «професіональний композитор» у нинішніх наших умовах справедливе тільки наполовину, у тому, що стосується рівня підготовки. В іншому значенні це словосполучення може сприйматися як чистісінький оксюморон, такий собі «гарячий сніг»: адже професія — то є те, з допомогою чого люди заробляють собі на життя. А сучасна композиція — це все що завгодно, тільки не спосіб «заробляння грошей». І стосовно людей, які присвятили себе їй, доречні всі високі слова, хоч би як скептично ставився до цього обиватель: творчість, ентузіазм, навіть подвижництво.

Інакше як подвижництвом не назвеш, на мій погляд, і спосіб життя Геннадія Івановича Ляшенка (хоча, найімовірніше, сам композитор так не думає). Щоденна композиторська праця має, звичайно, суто кількісне вираження: опуси можна порахувати, можна, шанобливо похитуючи головою, оцінити стоси написаних рукою творця клавірів і партитур. Але головним при цьому однаково залишається народження нових сенсів, вміщених у знову створюваній музичній тканині.

Полем реалізації таких сенсів стає багата й різноманітна жанрова система сучасної музики, що надає митцеві найширших можливостей для творчого самовираження.

Здобутки Геннадія Ляшенка у галузі симфонічної музики, що протягом останніх двох з половиною сторіч справедливо сприймається як найбільш адекватний спосіб вираження у звуках глибокого філософського смислу, досить вагомі. Написані ним п’ять симфоній, дві симфонієти, «Симфонія-реквієм» на вірші Роберта Рождественського, симфонічна сюїта «Карпатські новели» за мотивами творів Василя Стефаника, Драматична поема й Привітальна увертюра створили йому репутацію одного із провідних українських симфоністів, гідного продовжувача традицій Бориса Лятошинського. Геннадій Ляшенко досить вільно трактує сам жанр симфонії, і в результаті народжуються актуальні драматургічні рішення.

Не менш успішний композитор і в тому, що стосується музики камерно-інструментальної. Навіть простий перелік творів (а це Струнний квартет, Тріо для скрипки, віолончелі й фортепіано, «Український триптих» для камерного оркестру, Соната для віолончелі й фортепіано, Концерт для арфи й камерного оркестру, Соната для скрипки й фортепіано, Соната для саксофона й фортепіано, фортепіанні дуети, «Відлуння» для фортепіано, Соната для баяна) дає підстави судити про те, наскільки органічна для композитора ця сфера, якими активними є його пошуки нових, різноманітних шляхів втілення власних ідей.

Якщо додати до цього переліку балет «Лорка», музику до кінофільму «Таємниці святого Юра», вокальні цикли й хорові кантати, стане зрозуміло, що жанровий спектр усього створеного Геннадієм Ляшенком дуже широкий.

Інша сторона творчості — мова, якою звертається до світу митець, комплекс виражальних засобів і прийомів, що становить основу його стилю. У контексті сучасної музики це прямо пов’язано з проблемою композиторської індивідуальності. Арсенал сучасної композиції настільки різноманітний, що надані митцеві можливості стають справді безмежними. І тут перед ним неминче постає необхідність вибору.

У 60-ті, коли нова музична інформація, що прорвалася крізь проломи «залізної завіси», буквально приголомшила молодих художників, Геннадій Іванович зумів перебороти авангардні спокуси. Ціннісна система авангарду вступала в протиріччя з власними світоглядними орієнтирами композитора: відчуттям гармонії світу, його космічної ясності й одвічної впорядкованості. Втім, згодом, «нарощуючи м’язи», осмислюючи й переосмислюючи виражальні можливості тих або інших прийомів, композитор дедалі активніше використовував не лише традиційні засоби, але й елементи алеаторики, сонористики, полігармонії й політональності, ладогармонічної модальності, на їх основі створюючи свою, цілком оригінальну музичну мову.

Ще одне питання, що незмінно викликає суперечки в навколомузичному середовищі, — про національну визначеність сучасної музики. Наскільки воно актуальне в епоху глобалізації? Напевно, настільки ж, як і протистояння індивідуального — уніфікованому. Із часів романтичного націоналізму ХІХ століття, коли національна культура ставала одним із вирішальних чинників у створенні нових держав, із часів початку століття ХХ, коли національне осмислили як вияв індивідуального в системі загальнолюдського, ця характеристика є однією з найважливіших у підходах до творчості будь-якого митця. Інша річ, що самі вияви національного — належні і реальні — теж викликають дискусії, і, звичайно, набувають різних форм, мають різну «питому вагу» у музиці кожного окремо взятого творця.

Любов до рідної землі, хоч як патетично це звучить, справді одухотворяє твори Геннадія Ляшенка, виявляючись прямо або опосередковано. І земля Запоріжжя, де він народився, і Львів, де вчився, і Київ, з яким пов’язана більша частина життя, однаково дорогі композиторові. Тому й звернення до теми України — а воно вже у назвах його опусів («Карпатські новели», Український триптих, «Дніпрові веселки» і т.п.), — і увага до текстів вітчизняних поетів і письменників (Тараса Шевченка, Василя Стефаника, Богдана Ігоря Антонича, Павла Тичини) є невипадковими. Митцеві болить біль його народу (його Четверта симфонія присвячена пам’яті жертв Голодомору). Національне має своє вираження й на рівні музичної мови, конкретних композиційно-драматургічних прийомів: наприклад, одна із частин складної для виконання й сприйняття, насиченої сонористичними ефектами хорової кантати на вірші Б.Антонича «Вітражі й пейзажі» викликає прямі асоціації і з народною піснею, і з традицією її обробки в українській професіональній музиці.

Турбота про безперервність національної традиції, «вписаність» сучасного мистецтва у контекст національної культури — дуже важливе й за суттю своєю високе завдання, яке своєю цілком буденною роботою покликані вирішувати сучасні композитори. Для Геннадія Івановича Ляшенка, професора Національної музичної академії України ім. П.І.Чайковського, одним зі способів самореалізації у цьому ключі стала більш ніж сорокалітня педагогічна діяльність. Творча щедрість і щирість у взаєминах з учнями, багато з яких стали відомими композиторами, стали основою її успішності. Очевидно, саме це визначає і ставлення до Геннадія Івановича юних студентів Київської дитячої Академії мистецтв, які осягають під його керівництвом ази майстерності.

Інтерес молодих до особистості Г.Ляшенка не вичерпується лише спілкуванням у форматі «учень — педагог» у класі композиції. Це спілкування реалізується ще суто музичними засобами: молоді люди з інтересом слухають музику композитора, молоді виконавці із задоволенням звертаються до його творів.

У цьому можна було вкотре переконатися 30 січня під час авторського концерту Геннадія Ляшенка, що відбувся у Великому залі НМАУ. Молоді музиканти — блискучі солісти (віолончеліст, заслужений артист України Іван Кучер й піаніст, лауреат міжнародних конкурсів Олег Безбородько), артисти двох хорів (муніципального хору «Хрещатик» під керуванням Лариси Бухонської, камерного хору «Кредо» під керуванням Богдана Пліша) і Державного академічного естрадно-симфонічного оркестру України (диригент — народний артист України Аллін Власенко) продемонстрували не тільки високий професіоналізм, але й здатність творчо інтерпретувати досить складну з виконавського погляду музику. Незважаючи на те, що в музичній академії нині канікули, серед слухачів було доволі багато молодих. А це не тільки оцінка творчості композитора. Це ще й те, що дозволяє дивитися в майбутнє з певним оптимізмом.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі