Хлопець із нашого міста

Поділитися
Хлопець із нашого міста
Валерія Бессараба без перебільшення можна назвати таким собі "талісманом" нашого міста, оскільки він знав столицю як своїх п'ять пальців. Був загальним любимцем і одним із головних дотепників-веселунів Києва.

Після суперпопулярного кінохіта "За двома зайцями" (1961) український режисер Віктор Іванов на кіностудії імені О.Довженка три роки виношував задуми, поки 1964-го на радянські екрани не вийшла його картина "Ключі від неба" - лірична й бешкетна. Незмінно всіма любима кінокомедія про любовно-військові пригоди ракетників - "хлопців із нашого міста" Семена Лагоди (Олександр Леньков) та Івана Кирилова, роль якого зіграв Валерій Бессараб. Вродливий хлопець і талановита людина...

З яким прощалися цього тижня в Києві - йому було 68. Він народився в Москві 1944-го. Ще саднить війна, але передчуття миру вже зігріває. Потім Київ - місто, з яким пов'язане все його життя. В.Бессараба без перебільшення можна назвати таким собі "талісманом" нашого міста, оскільки він знав столицю як своїх п'ять пальців. Був загальним любимцем і одним із головних дотепників-веселунів Києва. Грав у дублюючому складі київського "Динамо" (до фанатів цієї команди зараховував себе завжди). І тут-таки, в Києві, навчався "акторства". Спочатку в Палаці піонерів у Володимира Губатенка (учня Леся Курбаса). А потому - в Київському театральному інституті імені Карпенка-Карого (акторський факультет).

Це був його романтичний період під крилом чудового режисера й педагога - Віктора Іларіоновича Івченка (режисер фільму "Гадюка"). Івченко в один рік зібрав на курсі дуже обдарованих молодих людей: Борислава Брондукова, Івана Миколайчука, Раїсу Недашківську, Валерія Бессараба... Ще "до" театрального його чарівну фактуру "хлопця з нашого міста" примітили кінорежисери О.Маслюков і М.Маєвська, коли шукали оптимістичних молодих героїв для картини "З днем народження!". Персонажам стрічки років по 16-17. І всі вони, природно, мріють про світле майбутнє.

В.Бессарабу, коли його запросили в картину, виповнилося 16. І творці самі не очікували, як цей хлопчисько вперто "вчепився" в образ та сюжет. Хлопець попросився попрацювати на заводі, щоб "глибше зрозуміти" свого героя! Він іде прямо до верстатів і разом зі справжніми роботягами днює й ночує на підприємстві, а вже потім - знімальний майданчик. Тепер цей фільм мало хто пам'ятає. Але у творчій біографії Бессараба - він найперший. Далі (1962-1963) у нього було кілька неголовних картин ("Здрастуй, Гнате", "Бухта Єлена", "Срібний тренер"). І всі ці зйомки збігалися з періодом його навчання в театральному. І ось 1964-го - "Ключі від неба". По суті, не такий уже й програмний фільм для радянської кіноіндустрії, однак наділений позачасовою чарівністю. Насамперед завдяки молодим акторам, яких після прем'єри взнала вся країна, - їх хапали за руки на кожному перехресті.

Валерій, що жодного дня не служив в армії, знову-таки вирішив "розчинитися" в новому для себе середовищі й став "вгризатися" у невідоме для себе життя - у військовий побут, будні солдатів-ракетників, про які оповідає весела картина. (Між іншим, у цьому фільмі В.Іванов показав реальний зенітно-ракетний комплекс С-75 "Двіна".) Двадцятирічний Валерій на кольоровому екрані виглядав трохи старшим. Здавалося, у нього вже були досвід, знання життя. А насправді життя тільки розгортало перед ним свої обійми... І часом у цих обіймах душило. Так нерідко трапляється: акторові інколи й однієї ключової кінокартини досить, аби збулася творча доля. В.Бессараб знімався мало. І не всі його фільми ("На київському напрямку", "В'язні Бомона" тощо) нині демонструють навіть ретро-канали. Та ось "Ключі від неба" - живучий і любимий. Для артиста ця стрічка стала ніби паролем: ага, ну так, "Ключі...", звісно ж, пам'ятаємо такого!

Тим сумніше, що з кожним роком дедалі менше людей пам'ятають справжню акторську потугу цього майстра, який грав на сцені Київського театру імені Лесі Українки, куди вступив 1966-го - відразу ж зі студентської лави. І саме сценічні роботи визначили приналежність цього артиста до "золотої колекції" унікальних обдарувань Театру російської драми 1960 -80-х рр. Він грав багато й "смачно". Різноманітні спектаклі з його участю ("Розгром", "Як важливо бути серйозним", "І відлетимо з вітрами", "Діти Ванюшина", "Хижаки" та багато інших) відкривали в ньому таку ж "різність" амплуа. В.Бессараб тяжів до гостроти й завершеності сценічного малюнка, прояву соковитої характерності навіть не в найкращих драматургічних текстах . Рідкісний випадок, коли актор однаково переконливий і органічний - в уайльдівській афористичній комедії, психологічній російській класиці й навіть у радянських творах "на потребу". У його найкращих театральних творіннях уже мало вгадувався той колишній бешкетний радянський "хлопець із нашого міста". Хоча гумор, іронія, бешкетництво вирізняли багато його сценічних образів. Останній герой В.Бессараба - кардинал Мазаріні в спектаклі Театру російської драми "Молоді роки короля Людовіка XI". Чітко пам'ятаю його на сцені: в такій собі сутані...

Прагнення плести палацові інтриги актор грав дуже захоплено. Поруч із Валерією Заклунною та Давидом Бабаєвим він вирізнявся сценічною об'ємністю образу в хорошому костюмному спектаклі. В "Королі Людовіку" він грав приблизно до середини 1990-х. Потім (через хвороби та операції) - вимушений драматичний "антракт" у його творчій біографії. Здавалося б, ввійшовши в період своєї творчої зрілості (50-60 років) тільки він і міг би грати весь можливий і неможливий репертуарний розсип - героїв Островського, Горького, Мольєра... Такі багатопланові й багатоликі артисти - вічний дефіцит у будь-якому театрі. Але... Звісно ж, усе це непросто осмислити, коли запальна й дотепна людина на 16 років іде ніби в "самоув'язнення".

Він переносить чотири операції. Йому тричі замінюють протез у тазостегновому суглобі. Ноги його не слухаються. Сили залишають. Але невгамовне життєлюбство й вітальний характер знаходять "вихід" у зовнішній світ із допомогою телефону та телевізора... Він не хоче виглядати на людях хворим, зломленим, приреченим, тому залишає всім тим, хто знав його й любив, тільки... свій голос. По телефону. Голос дзвінкий, привітний, переливається всіма можливими емоційними відтінками. За підтримки коханої дружини він бореться з недугами, як воїн-ракетник із ворожими підступами. Він тримається, не ламається... Його голос незмінно резонуючий і пристрасний.

Пригадую, як напередодні 65-річчя актора розшукав через театр номер його телефону - з наміром зателефонувати й домовитися про публікації до негучного ювілею. Актор відгукнувся миттєво. І розмова наша, що мала тривати три хвилини, перетекла в тригодинну бесіду... За три години розмови він переграв мені всіх українських політиків, яких завдяки телевізору ненавидів; розповів безліч приголомшливих історій про зйомки в Іванова, про "університети" в Івченка... А потім зронив: "Ви знаєте, не треба нічого писати про мене... Кому це тепер потрібно?" Дивне страшне життя. Його зліт починається з "Неба", до якого сама доля вручає ключі... Але "тяжіння землі" виявляється сильнішим і трагічнішим. Він уже ніби прикутий до цієї землі - у своєму добровільному "самоув'язненні". Не виходячи на люди, відкриваючи свою душу і своє серце тільки найближчим людям, він, очевидно, хотів, щоб запам'ятали його таким, як тоді, - хлопцем із нашого міста... Вродливим, веселим, зухвалим, незломленим життям та обставинами. Таким і запам'ятаємо. На одному з сайтів у день його смерті - 9 січня 2013 р. - одна з шанувальниць написала: "Прощайте, Валерію Олександровичу... Цього разу доля знову вручила вам ключі від неба - правда, вже не в кіно..."

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі