«Євангеліє» від Марка

Поділитися
Ще одного нищівного удару завдав по культурі нинішній високосний рік. Пішов із життя Марко Бровун. По суті, саме ця людина і була одним із семи-десяти персонажів, які реально, а не віртуально впливали на театральне життя України останні років 20.

Ще одного нищівного удару завдав по культурі нинішній високосний рік. Пішов із життя Марко Бровун (1946-2012). Художній керівник Донецького національного академічного українського музичного драматичного театру, народний артист України, лауреат Національної премії імені Тараса Шевченка. І це далеко не всі регалії, якими Марко Матвійович, до речі, дуже дорожив і радів їм як дитина...

Окрім офіційних титулів були й неофіційні. Жартома я називав його - «Господар донецької Мельпомени». А він задоволено усміхався, немов погоджуючись із цією добродушною характеристикою.

...По суті, саме ця людина і була одним із семи-десяти персонажів, які реально, а не віртуально впливали на театральне життя України останні років 20.

І «хазяїн» цей був зовсім несхожим на героя однойменної п’єси І.Карпенка-Карого (який робітників голодом морить, знущається з них як може). «Хазяїн» Бровун був театральним будівничим, щедрою і темпераментною творчою людиною.

Буває ж іноді, що дехто й працює в театрі сто років, а все одно чужий сценічному організму, як капосний вірус квітучому здоров’ю. А от Бровун був у всіх сенсах «театральною людиною». Людиною, одержимою сценою. Коли навідувався до Києва, то зазивав у якийсь готельний номер і міг розповідати мені про свій театр - годинами! Без зупинки й перепочинку. Брав змором, якщо співрозмовник хотів хитро ухилитися в площину іншої теми... А він усе одно вивертав на свій уторований шлях. І говорив-говорив-говорив... Який прекрасний у нього колектив; як влада допомогла зробити чудовий ремонт будівлі; як позбувся імені революціонера Артема на фасаді; яких режисерів хотів би м’яко «попросити» з трупи, а яких варто було б запросити на роботу...

Пройшовши шлях серйозних - чоловічих - випробувань (колишній спортсмен, згодом адміністратор), за довгі роки роботи в театрі він не розтратив почуття захвату. Навіть захопленості (в романтичному значенні). Не перетворився на чистого «функціонера», який зводить у трупі «дебет із кредитом». А постійно «нуртував»: нові п’єси, запрошені режисери, гастролі, «наш театр - найкращий»...

Тобто «згоряв» у театрі.

Власне, в театрі він і помер.

Багато хто знає, що при театральній будівлі мав особисті апартаменти. І фактично в театрі жив... До останнього подиху.

Фанатизм це? Чи розумна політика театрального менеджера?

Важливіше й трагічніше, що з його відходом східний театральний ландшафт втратив такого собі «атланта». Тримав на своїх плечах (на своїй мудрості, стратегії і тактиці) величезний колектив, вельми успішний театр... Який він прагнув вибудувати за складним архітектурним малюнком. Як «театр-виробництво». І як театр-храм. Одночасно.

Багато що виходило. Іноді «не клеїлося». Касові успіхи його театру (як системного виробництва) були гучними. Мабуть, одними з кращих в Україні. Грали рекордну кількість вистав і на місяць, і за сезон. Освоювали не тільки сцени, а й, здається, навіть терикони.

Значущі художні результати при ньому з’являлися теж. Особливо, коли, керуючись своєю неповторною інтуїцією, залучав до роботи режисерів сміливих, обдарованих: Бакіров, Лазорко, Дзекун. Тут, у його театрі, напрочуд уживалися різні жанри: інтелектуальні драматичні вистави, балети, комічні опери.

Здавалося, хотів осягнути неосяжне.

Можливо, художній «пік» театру Бровуна - це період співтворчості донецького художнього керівника з київським режисером-постановником Віктором Шулаковим (народним артистом України, тонкою і глибокою «чеховською» людиною). Одного разу запросивши цього режисера в «місто троянд», Бровун отримав у своє розпорядження спектаклі-хіти: «Енеїда», «За двома зайцями», «Діамантовий дим» (за мотивами «12 стільців»).

За «Енеїду» і постановник, і художній керівник у 2003-му удостоїлися Шевченківської премії. Вистава справді виявилася яскравою і видовищною, пародійною і сучасною (створеною в оригінальній стилістиці, відмінній від класичної «Енеїди» Сергія Данченка).

А «Зайці» Старицького в театрі Бровуна досі - всім шлягерам шлягер. Вистава відкрила у трупі Марка Матвійовича гнучкого талановитого артиста Андрія Романія (він і зіграв Голохвастова). І ця ж вистава на якийсь час наче «врівноважила» (примирила) два «шляхи» розвитку донецького театру, які й «прокладав» Марко Матвійович. Тобто успішне виробництво поєдналося з художнім результатом.

...Він і надалі намагався повторити подібну успішну комбінацію. І був упевнений, що глядач голосує за театр не тільки грішми, а й серцем. (Все ж таки більше - серцем...). Сам сердечна і добра людина, Марко Матвійович постійно намагався облаштувати життя інших.

Взагалі це була чудова його риса - прихистити всіх безпритульних (чимало акторів отримували квартири відразу, ледь переступивши поріг його театру) і нагодувати всіх голодних (хлібосольство цієї людини було відоме не тільки легіону наших критиків).

Класики, сучасники, квартири, режисери, ремонти, гастролі, десятки п’єс - усе «це» зграйками птахів кружляло в його фантазії, в його голові. У його житті - театрального будівничого. Хазяїна.

Пам’ятаю, як одного разу він просто приголомшив мене своєю заявою: «Донецький театр - український! І незабаром наш репертуар буде тільки українською мовою!».

Це здалося мені химерною ескападою. У російськомовному регіоні заповнити «під зав’язку» зал на українських виставах?

Та йому і це вдавалося. І чимало постановок справді йшли державною мовою.

І не було в тому його жесті політичного загравання (мені так здавалося). У тому було його щире переконання й азарт одержимої театральної людини.

...Якось ми домовилися, що він докладно відповість на кілька запитань - для одного видання про театр (яке, не народившись, одразу ж і спочило в Бозі). І Марко Матвійович вельми серйозно підійшов до своїх текстів. До роздумів. І от, прощаючись з ним (і не прощаючись з ним...), хочу, щоб багато людей, які любили й цінували цю чудову й незамінну людину, ще раз почули цей живий пустотливий голос - бодай крізь синтаксис розрізнених фраз...

«Глядача втратити легко. А от повернути його - робота тяжка й тривала! Коли я щойно прийшов у театр, трупа була в такому стані, що важко було уявити, як повернути глядача в зал. У людей не було навіть звички ходити в наш театр. А на сцені було більше акторів, ніж людей у залі. Тоді більшість вистав ішли російською мовою. І питання було не в «українському театрі в Донбасі» як такому, а в театрі взагалі. Глядачів потрібно було зацікавити. І ми запрошували в деякі свої вистави таких зірок, як Євген Євстигнєєв, Ірина Муравйова, Лев Дуров, Леонід Марков, Михайло Козаков, Володимир Етуш, Михайло Ножкін. Це були приїжджі гастролери, які в постановках нашого театру виблискували! Приваблювали в зал шанувальників. І от поступово почали з’являтися вже наші оригінальні постановки за мотивами деяких резонансних творів. Зокрема «Діти Арбату» за Анатолієм Рибаковим. Закріпивши успіх, ми й почали розробляти «програму з упровадження» української мови - у свій репертуар. Цей шлях був нелегким. Але це була еволюція, а не революція...».

«...Усе, чого досягнув наш театр, часто виходило не «завдяки», а «всупереч». І, до речі, українська мова в нашому репертуарі стала активно з’являтися спочатку в дитячих виставах. Почали привчати до українських вистав молодше покоління. Вже потім - постановки для дорослих. У 2009-му в нашому репертуарі налічувалося 27 українських постановок! І чимало донеччан, виходячи з залу, нам навіть дякували за це. Для багатьох місцевих глядачів українська мова стала такою ж рідною, як і російська».

«У театрі потрібно бути максимально доброзичливим і терплячим. І я завжди наполягав на тому, що всі повинні в театрі працювати на одну людину - на Актора. Він у театрі головний. Він представляє на сцені і режисера, і директора, і всіх нас. Коли в актора є робота, коли він постійно зайнятий на репетиціях, то просто не виходить «дружити проти когось»... Тоді енергія руйнування перетворюється на енергію творення...».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі