4 травня в присутності представників Посольства Італії в Україні, Італійського інституту культури в Києві, представників Міністерства закордонних справ Італії та України, а також Міністра культури України пана Ю.Богуцького в Музеї мистецтв ім. Б. та В.Ханенків урочисто відкрито експозицію давньоримської скульптури з Рима, Парми та Капуї, присвячену темі дитини та дитинства. Ініціатива привезти її до Києва належить доктору Ніколо Франко Баллоні — директорові Італійського інституту культури. Куратор виставки — доктор Анна Марія Реджані.
Для показу киянам експозицію готувала генеральна дирекція археологічної спадщини Італії. У ній представлено десять скульптурних пам’яток, щедро прокоментованих текстами та супроводжених розлогим фоторядом. Завдяки цьому відвідувачі, споглядаючи скульптуру та насолоджуючись стилістикою пластичних зображень, мають водночас змогу заглибитися в деталі гендерних та вікових стосунків у давньоримському соціумі, дізнатися про долю дітей, котрих визнав або не визнав батько, про ритуал очищення новонародженого і багато іншого.
У затишному урочистому холі музею з 5 травня по 20 червня прихильників прекрасного зустрічатиме скульптурне зображення жінки з двома немовлятами на колінах. Цю композицію археологи знайшли на розкопках у місті Капуя. Її датовано IV століттям до
н. е. Образ є архаїчним — з тих, що їх зазвичай характеризують як «примітив», проте саме зображення жінки надзвичайно виразне — величне і навіть гордовите.
У цьому ж холі — ще одна скульптура, дівоча голівка, датована IV—ІІІ ст. до н. е. Не полишає відчуття певної двоїстості: образ, архаїчний за походженням, здається виконаним у наші дні, настільки він сучасний за емоційним наповненням.
Доктор А.М.Реджані «Жінку з двома немовлятами на руках» вважає символом богині — покровительки жінок.
У колекції є сюжетно-оповідні образи дітей: «Маленький раб з ліхтарем», «Хлопчик з театральною маскою» та «Портрет хлопчика» (тип Луція Цезаря). Композиції датовано І—ІІ століттям нової ери. Вони достатньо точно втілюють тенденцію повернення пластичної форми до традицій давньогрецької скульптури як прародительки римської. Слова римського поета Горація: «Полонена Греція полонила власних переможців» підтверджують значення, яке Греція мала для мистецтва Риму. Досконало виконаний «Хлопчик з театральною маскою» викликає захоплення і водночас деяку тривогу. У цій закинутій дитячій голівці є інтрига, якийсь невисловлений підтекст. Це так очевидно перегукується з поетичними та чуттєвими настроями доби освіченого, закоханого в грецьку культуру імператора Адріана (117—138 р. н. е.), які прийшли на зміну войовничості доби Флавіїв та імператора Траяна. Помітно зросла роль фатуму, випадковості, значення долі в житі людини. «Душе, що мандрувала та тішилася, доки ти була супутницею та подругою тіла. В які краї ти зараз помандруєш, оголена, бліда?» — запитував в одному із віршів імператор Адріан. Здається, що такий самий, сумно-загадковий настрій був у автора — творця «Хлопчика з театральною маскою».
Втім, у залах Музею мистецтв ім. Б. та В.Ханенків кожен відвідувач виставки має змогу налаштуватися на особистий діалог із давньоримською історією, мистецтвом, римськими звичаями. Сподіваюся, кияни належно оцінять культурний жест Італії — виставку «Дитина та дитинство».