«Буря» і натиск у білому місті біля самого синього моря

Поділитися
Дуже жаль, що українські театри сьогодні нечасто можуть дозволити собі розкіш виїхати на гастролі.

Дуже жаль, що українські театри сьогодні нечасто можуть дозволити собі розкіш виїхати на гастролі. А гастролі ж - це новий глядач, оновлене життя спектаклю, і свіжі ідеї, і неочікувані враження. Тим більше що цього бракує як провінції, так і столиці.

Франківці десять вечорів збирали переповнені зали в Севастопольському театрі імені Луначарського. Практично після кожного спектаклю на сцену зі словами вдячності до глядачів та артистів виходив Богдан Ступка. Одна його фраза може вважатися крилатою: «Такого глядача наш театр повинен возити за собою!»

Франківці представляли різні вектори своїх сценічних пошуків. А місцева публіка не вгамовуючись із ентузіазмом аплодувала столичним гостям.

П’ять спектаклів - «Весілля Фігаро», «Буря», «У неділю рано зілля копала...», «Одруження», спектакль-ревю «Романс. Ностальгія». Різні естетичні «платформи», але театр - один.

«Весілля Фігаро» за мотивами Бомарше (режисер Юрій Одинокий) - веселі режисерські вільності на основі старого сюжету. Публіка таке сприймає з натхненням. Із графської обителі дію перенесено до сучасного офісу з усіма належними атрибутами. Взаємини «офісного планктону» сучасним, особливо - молодим, глядачам набагато ближчі за куртуазні адюльтери XVIII століття. Та й «послання» традиційне: сильні світу сього часто пасують перед спритністю й жвавістю розуму таких як Фігаро, хоч би в якому столітті він жив. Слід віддати належне Остапові Ступці, який із захопленням зіграв головного героя. Його спритний секретар у «офісній естетиці» почувається привільно. А акторські ґеґи викликають відгук. Цікавий Олексій Богданович: він грає сучасного приємного ловеласа, а не графа-естета (як колись Ширвиндт).

Богданович, до речі, виявився «червоною ниткою» нинішніх гастролей: він був задіяний у трьох постановках - скрізь різний, але завжди загадково-ліричний…

«У неділю рано зілля копала...»

Зізнаюся, не згадаю іншого вітчизняного театру, який би ставив українську класику в таких різних «регістрах». «Наталка-Полтавка», «Кайда­шева сім’я», «Шельмен­ко-денщик» - ці спектаклі показували раніше. І, їй-богу, даремно кажуть, буцімто російськомовне місто «насторожено» ставиться до класики української літератури. Адже переповнені зали й цього разу зібрала фольклорна притча за мотивами Ольги Кобилянської (в обробці Неди Нежданої) - «У неділю рано зілля копала…». У цьому спектаклі режисер Дмитро Чирипюк робить ставку на молодь. На Олександра Форманчука (Гриць), Олену Фесуненко (Туркиня), Тетяну Шляхову (Настка), Настасію Добриніну (переконливу у двох вікових іпостасях своєї героїні, Маври). Сильна робота в одного з найкращих акторів трупи Петра Панчука (старий-циган Андронаті). Панчук створює образ із класичною трагічною напругою. Його остання репліка - «Ось тепер, Мавро, наш гріх оплачено!» - звучить майже з шекспірівськими нотками…

Про Шекспіра - не випадково. Утопія великого барда, його мрія про ідеальний світ - п’єса «Буря» (в інтерпретації Сергія Маслобойщикова). Спектакль читається франківцями як естетська трагікомедія. Задана колірна гама, своєрідні костюми. Севастопольці оцінили в цьому спектаклі Богдана Бенюка, Олексія Богдановича, Олега Стальчука, Василя Мазура, Олексія Пєтухова. Їхнє сценічне існування у вишуканому видовищі до такої міри парадоксальне, що глядач ледве встигає стежити за блискавичними перевтіленнями, які втягують у шекспірівську стихію.

- Дуже люблю українську пісню й український міський романс, зокрема, тому завжди мріяв, щоб такі композиції звучали на сцені нашого театру, - зізнався в Севастополі Ступка. І його мрія здійснилася. У спектаклі «Романс. Ностальгія» (режисер Олександр Білозуб). З особливим душевним теплом виконаний кожен номер у цьому ностальгічному спектаклі-концерті… Пісні різних часів і різних настроїв. Але майже всі вони - про кохання. «Усе про кохання, усе про любов…» Кримська публіка прийняла цю роботу дуже емоційно: мало не кожний номер торкнувся живих струн у душах севастопольців.

А ось у франківського «Одруження» (за Гоголем) є окрема історія, пов’язана з нашим містом. Два роки тому в севастопольському театрі відбулася своя прем’єра цієї ж комедії. І франківці з делікатності вирішили не подавати свою версію. Тепер же в кримчан з’явилася можливість оцінити й столичну роботу.

Не порівнюватимемо два спектаклі. Вони різні. Як різні і їх творці - Валентин Козьменко-Делінде й Володимир Магар. Скажу лише про київський... Уже після перших реплік видно, наскільки влучний український переклад Остапа Вишні (почутий мною вперше). Чудово лягає на гоголівський текст і «фірмова» задушевна манера гри франківців… Що стосується Кочкарьова (Богдан Бенюк), така манера несподівано пояснює й ті нібито «потойбічні» загадки, які намагаються з більшим чи меншим успіхом розгадувати чимало російськомовних театрів у цій-таки п’єсі. Головний дует - Кочкарьов (Бенюк) і Подколесін (Богданович) - розіграний сильно, впевнено, а стосунки персонажів вибудувані віртуозно. У спектаклі актори інколи допускають імпровізацію. Хоча в усьому відчувається рука режисера. Хіба не дивна театральна (трохи містична) ідея - поєднати в одному фантомному герої відразу п’ять мікрообразів: Степана, Дуняші, візника, купецького прикажчика… А ще - самого шанованого автора, Миколу Васильовича, що зачинив у фіналі цієї історії те саме злощасне вікно, в якому й зникає Подколесін.

Вікно зачинене! А двері - відчинені… Оскільки франківці завжди бажані гості в білому місті біля самого синього моря.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі