Телефонні прилипали та шахраї - Бізнес - dt.ua

Телефонні "прилипали" та шахраї

10 квітня, 2015, 00:00 Роздрукувати Випуск №13, 10 квітня-17 квітня

Охочих ощасливити нас послугами та товарами все більшає. Бізнес, одне слово... Може, і справді, те, що нам нав'язують, — із суперрозряду, йдеться не про це. У рекламуванні не було б нічого поганого, якби не спосіб — телефонні дзвінки (нав'язливі, а то й агресивні).

 

Охочих ощасливити нас послугами та товарами все більшає. Бізнес, одне слово... Може, і справді, те, що нам нав'язують, — із суперрозряду, йдеться не про це. У рекламуванні не було б нічого поганого, якби не спосіб — телефонні дзвінки (нав'язливі, а то й агресивні).

У мене задзвонив телефон...

— Хто говорить?

— Manager із...

Варто тільки поцікавитися, "що вам потрібно?", і... Ні, "шоколаду" в дусі дядечка Чуковського не дочекаєтеся. Популярний дитячий твір — ніщо, порівняно з напором, який на вас упаде.

Нинішня боротьба за клієнтів — жорстка і сувора. Взяти таку звичну всім сферу, як підключення до Інтернету. Скажіть, ви багато знаєте людей, які досі не визначилися з провайдером і перебувають у тяжких роздумах: а з якою фірмою укласти б нарешті довгоочікуваний договір на "дефіцитне" обслуговування? Я — ні. Бо відсоток тих, хто купив житло в новобудовах і потребує такої послуги, мізерний, як і тих, хто реально хоче змінити провайдера.

Проте настирливі дзвінки на домашні й мобільні телефони не кінчаються. Дівчатка і хлопчики з голосами "представників канадської компанії" бадьоро цікавляться, хто надає вам інтернет-послуги, і наполегливо переконують, що в них — набагато краще. І, судячи з усього, для них не грають ролі такі "дрібниці", як бажання людини відпочити після важкого робочого дня, кепське самопочуття або сон маленької дитини тощо. Вершина безцеремонності — перехід від телефонних умовлянь до... дзвінків у двері в темний час доби під виглядом "перевірки телекомунікаційного обладнання". А спробуйте відключати дзвінок у двері — вони... постукають. Скільком із таких manager-ів "настукали по фейсу", історія замовчує.

Про дзвінки на домашні телефони. Зважаючи на розвиток послуг від мобільних операторів, деякі власники стаціонарних апаратів подумують відмовитися від них, — не бачать необхідності платити за турботу. Як думаєте, нав'язлива телефонна реклама підштовхне їх до радикального рішення? (Таким чином, за рахунок просування одного бізнесу може постраждати інший).

Що стосується дзвінків на мобільні телефони, то в цій сфері і додзвонювачі, і абоненти почуваються набагато вільніше. Перші проявляють фантазію, намагаються якомога більше вивідати про клієнта і вже не "в лоб" рекламують інтернет-послуги, а, наприклад, пропонують якесь телефонне опитування "буквально на 10 хв.". Утім, хлопець, який недавно мені телефонував, "зрізався" вже на другій хвилині, поцікавившись моєю професією. Я чесно відповіла, що журналіст, і миттю в слухавці зазвучали короткі гудки... Слід визнати, що додзвонювачі теж чують від нас багато різного: їх чемно посилають (буває, і грубо), посилаються або на відсутність комп'ютера, або на злих господарів, називають неправильні адреси, загрожують, кидають трубки. Особливий шик — попросити пояснити: а що, власне, таке — Інтернет?

Забери свою валізку!

Є й агресивніші гравці. Це безневинна, на перший погляд, сфера краси (хай вибачать мене ті, хто працює чесно й ненав'язливо). Автору, наприклад, роками надзвонюють із якогось СПА-салону (цікаво, якщо я років два відмовляюся від їхніх послуг, вони вірять, що на третій я все-таки погоджуся?). Розповідають то про сертифікат на безплатну процедуру, то про те, що завдяки якійсь подрузі на мене чекають знижки тощо. Одного разу мені зателефонували в суботу, о 9.05 (оцініть час у світлі загальноприйнятого правила — не тривожити до 10.00). Зізнаюся, не витримала й нагрубіянила.

— Ти хоча б невинну дівчинку пожаліла, це ж її робота, — заступився за додзвонювачку мій чоловік.

Я її пожаліла. А вона мене — ні. У неділю "невинна дівчинка" зателефонувала о 9.00. І мій терпець увірвався. Цікавлюся місцем розташування салону і їду до "благодійників". Загалом, я уявляла, що на мене чекає, адже колеги писали і про рівень послуг, і про якість косметики. Просто хотілося зазирнути в очі тій, яка не соромиться розбудити незнайому людину у вихідний. І дарма — на незаймано чистому лобику юної служительки СПА не з'явилося ані морщинки сумніву.

— А що таке? — дивується вона. — Шкіра у вас запущена, з цим треба щось робити! А в нас акція, отже подякуйте за дзвінок.

Я думала, що "мода" на пропозиції купити недешеву косметику вже минула. Але ось воно, почалося: "Якщо прийшли, хоча б оцініть те, що ми пропонуємо".

І лихий попутав мене "оцінити". Погоджуюся на маску.

— Бачите результат? — поцікавилася дівчина і, почувши "ні", сильно натягнула намащену половину обличчя. — Так ось же, зморщечки зникли. Вам потрібно купити в нас набір...

Стало прикро. І навіть не за відгуки про "запущену шкіру". А тому, що я схожа на ту, котрій можна продати все...

— Не хо-чу! — відкарбувала я. — І взагалі, заберіть із мого обличчя маску! (Чи треба описувати, як мені це робили?).

— А що, могли б і не забрати? — ризикнула запитати я.

— Льохко! Приходять, скандалять, буває, так і йдуть із косметикою на обличчі, мабуть витирають десь на вулиці... (No comments).

…Історії салонів, у яких під виглядом безплатних процедур клієнтів утягували в кредити за оплату "чудо-валізок", зацікавили правоохоронців. До громадськості доведена інформація, суть якої така: "Справу відкрито, але довести щось важко".

Не треба тиснути на жалість!

Вивчення інтернет-розсилок із пропозиціями вакансій приводить до висновку, що найпопулярніша нині сфера — не IT-технології, а... робота в кол-центрах (або "фахівцем із просування товару", "фахівцем контактів із клієнтами" і т.п., але суть не змінюється). Не всі ж інтернет-компанії, СПА-салони тощо беруться за рекламні обдзвони, деякі воліють замовляти такі послуги в кол-центрах. Оголошення про тамтешні вакансії виглядають спокусливо: офіційне працевлаштування, достойний рівень зарплатні, навчання, допомога тощо. І охочі знаходяться. Це безробітні, розорені підприємці, колишні менеджери, студенти. Навряд чи хтось із них у дитинстві мріяв стати саме "працівником кол-центру". Переважно люди приходять сюди від безвиході. І зіштовхуються з жорсткими реаліями: гроші за свою працю можна так і не отримати, та й загалом зарплатня мізерна. Зате "щедра" система штрафів: за "хочу продати", бутерброд або мобільний телефон на робочому місці, затримку на обіді, за те, що пішли з тренінгу тощо. Та й сама робота — не мед. Новачки працюють по т.зв. "холодній" базі: телефонують тим, кому ще нічого не пропонували. Дві третини не відповідає, ще частина — помилкові. Залишаються безробітні, пенсіонери, домогосподарки... Одне слово, не найкращий контингент для реклами.

Постійна дискусія про те, як ставитися до таких дзвінків і до тих, хто телефонує, ведеться на інтернет-ресурсах. Є свої "за" і "проти":

— "Робота в них така, не всі на неї здатні", "коли ви раптом станете безробітним, пенсіонером, інвалідом, студенткою початкового курсу або ще кимось, без достатньої освіти для успішної трудової діяльності, хай на вас хтось свою злість зганяє", а мені їх жаль. Це зазвичай досить молоді люди, не зіпсовані розумним підходом до ситуації і досвідом ділового, та й будь-якого раціонального спілкування. Грошей у них немає зовсім, ніхто і ніколи їм їх не дасть, доки вони перебувають в амплуа "холодних" агентів. По 60—80 разів на день їх посилають... А ще через кілька тижнів у них закінчуються "бази"... і найкмітливіші змінюють нарешті роботу. Під крики свого тренера/начальника/супервайзера, що вони лузери та нікчеми..."

— "А що, гран пардон, я мушу негайно купити послугу виключно тому, що "безробітний, пенсіонер, інвалід, студентка початкового курсу або ще хтось" вирішили мені її впарити?"; "після слів "я представляю компанію" я зазвичай цікавлюся, звідки в "компашки" мій телефон, потім чемно даю зрозуміти, що, хоча на тому кінці й невинний клерк, котрий намагається заробити на життя телефонними дзвінками, мене це хвилює якнайменшою мірою, коли порівнювати міри мого хвилювання й роздратування, і якщо клерк має намір продовжувати бесіду, я стану грубіянити, не добираючи висловлювань"; "просто, якщо ви телефонуєте, треба бути готовим до всього. Тим більше оскільки телефонуєте тому, хто вашого дзвінка не чекав і кому ваша реклама не потрібна".

Більшість експертів у сфері ритейлу констатують, що "мережевий маркетинг сьогодні набирає обертів", вважаючи незаперечним плюсом те, що "в мережевому маркетингу можна працювати на себе". Ось тільки причому тут нерви абонентів, які не чекають таких дзвінків. 

На апарат сподівайся,
а розуму тримайся!

Спеціальних правоохоронних органів або органів влади, які б контролювали небажані дзвінки, не придумали. Боротися з цією напастю треба на рівні соціуму й на особистісному. Вагоме слово тут належить мобільним операторам (МО). Так, як запевняє департамент безпеки одного з них, "незважаючи на мниму анонімність, мобільних шахраїв упіймати не набагато складніше, ніж звичайних. І наша практика співпраці з правоохоронними органами зайвий раз це підтверджує".

Мобільні оператори як можуть стараються запобігти можливим шахрайствам, забезпечуючи захист наших даних, але закликають і самих абонентів стерегтися, бути уважнішими до деталей, ще й ще раз перевіряти дані. Тим більше що, як стверджують психологи, "багато шахрайських схем не витримують випробування здоровим глуздом". Ось лише деякі з них, представлені службою безпеки МО:

— Можуть, відрекомендувавшись оператором кол-центру або ді-джеєм радіостанції, повідомити про виграш, для одержання якого необхідно поповнити мобільний рахунок і повідомити код активації. Що протиставити? Офіційні умови всіх акцій є у вільному доступі, їх можна перевірити на спецсайтах або за безплатними телефонами.

— Ви отримуєте інформацію, що хтось помилково перевів на ваш рахунок велику суму грошей і їх треба або терміново повернути, або "залагодити непорозуміння", зателефонувавши на певний номер. Що протиставити? Ви самі можете перевірити стан вашого рахунку.

— Телефонують із пропозицією погасити кредит (навіть коли його немає). Якщо ви заперечуєте, пропонують телефон для довідки. Ви виходите на псевдооператора, він з'єднує зі спецслужбою банку — для виманювання приватної інформації, після чого з картки зникають гроші. Що протиставити? Ніколи не розкривати по телефону своїх особистих даних, ну а банк можна відвідати й особисто...

Обсяг публікації не дозволяє перелічити всі способи охочих "розвести" вас на гроші, до того ж придумуються нові й нові. Та й оператори не стоять на місці. Ось що розповіли, наприклад, у технологічній службі одного з провідних українських МО:

— Щомісяця ми отримуємо близько 3 тис. звернень до кол-центру про можливості блокування певних номерів. Оператори регулярно слухають гарячі історії про нав'язливих продавців, колекторів із їхніми погрозами, коханок чоловіків, телефонних кривдників. Послуга "стоп-лист" дозволить користувачам убезпечити себе від небажаних дзвінків та sms. Ми також подбали, щоб користувач послуги мав можливість не розкривати інформації про небажання з кимось спілкуватися (якщо ви додали номер абонента у "стоп-лист", то при спробі зателефонувати на ваш номер він почує — "зараз, на жаль, відсутній зв'язок із вашим абонентом...").

Не відстають і виробники телефонів, розробники спецпрограм. Чи будуть вам набридати нав'язливими дзвінками, залежить від вас: телефон якого виробника купити, з якою системою тощо. Наприклад, близькі подарували мені телефон із функцією "відхилення дзвінка". Приємний бонус — відхилення нерозпізнаних номерів, яке неможливо "збити" навіть при бажанні. Та й чи варто? Мабуть, розробники програми резонно вважають, що тим, хто телефонує з чесними намірами, немає сенсу приховувати свій номер.

Можна мати два номери: для роботи й особистий і дзвінки на перший ігнорувати в неробочий час. Загалом, експерти радять: "на операторів і апарат сподівайся, та розуму тримайся". Будьте уважні, кому й де залишаєте свій номер, бо якщо він потрапить у базу даних недобросовісної компанії, то буде доступний для всіх її партнерів, і "рекламний вал" вам гарантовано. Хоча, як на мене, ніж набридати з непотрібними дзвінками, чесніше роздавати рекламні аркуші в переходах...

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №18, 18 травня-24 травня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво