Латання держбюджету спричиняє "аварії"

Поділитися
В автомобільній "аварії", спричиненій державою, найбільше постраждав середньостатистичний український покупець: він платитиме за іномарку на 19% більше

Протягом двох останніх років у законодавство України було внесено чимало змін, пов'язаних із купівлею-продажем автомобілів. Особливо впливали на поведінку українських покупців такі нововведення як спецмито та утилізаційний збір. Вони ж істотно позначилися й на автомобільному ринку.

На перший погляд, ситуація на ринку стабільна. До прикладу, за останні 8 місяців, за словами Олега Омельницького, директора інформаційно-аналітичної групи "Авто-консалтинг", було продано майже
142 тис. нових легковиків. Це всього лише на 0,12% менше, ніж за аналогічний період минулого року. Проте, пояснює експерт, більшість автівок клієнти купували, щойно дізнавалися про наміри влади ввести спецмито й утилізаційний податок. Збір на утилізацію автомобілів набрав чинності у вересні. Тому у серпні в автосалонах панував бум. Тоді було продано понад 26 тис. авто. Тоді як у липні, всього місяцем раніше, у зв'язку з запровадженим напередодні спецмитом, клієнтів в автосалонах було негусто - близько 14 тис. Тобто за 30 днів рівень продажу підскочив на 46%. Ось так адміністративними заходами керівництво держави регулює ситуацію на авторинку. "Це у стилі країн третього світу", - дратівливо глузують експерти.

Що попереду? Чи варто поспішати українському клієнтові з рішенням купити автомобіль?

Зрозуміло, річ у гаманці. Що ціна на автомобілі зросте, не сумнівається ніхто. Проте, як розповідає Ярослав Вовк, директор департаменту маркетингу групи компаній "НІКО", поки що є можливість придбати автівку приблизно за ціною хоча б торішньою. Зокрема, в автомобільних компаніях, які зуміли оперативно поповнити свої склади перед законодавчими нововведеннями. Однак уже відчутна нестача найпопулярніших модифікацій та кольорів. Запасів може вистачити десь до середини грудня. Згодом імпортери муситимуть ввозити машини за новими ставками. Тобто реально ціноутворення може почати змінюватися у листопаді-грудні. Щодо ситуації на ринку, то Олег Омельницький прогнозує падіння приблизно на 40%.

DT.UA вирішила підбити підсумок правовим нововведенням при купівлі-продажу авто за останні два роки й оцінити зміну вартості легковиків.

Маємо справу з математикою, причому не вищою, а владною. Тому наберімося терпіння.

Отже, наразі ціну придбання легкової іномарки для українського покупця складають: ціна виробника, ввізне мито, акцизний податок, ПДВ, спецмито, утилізаційний збір і вартість обов'язкового державного пенсійного страхування.

Ставка ввізного мита на більшість ввезених транспортних засобів і нині становить 10% від сумарної митної вартості. Важливе уточнення. З січня 2012 р. діє закон "Про внесення змін до Митного тарифу України, затвердженого Законом України "Про Митний тариф України", та інших законів України щодо опису та ставок ввізного мита на деякі товари". Верховна Рада, виконуючи зобов'язання перед СОТ, знизила мито на легкові автомобілі з об'ємом двигуна понад 3 л з 7 до 6%.

Що цікаво. Одночасно набрав чинності ще один закон - "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів". У зв'язку з інфляційними процесами в економіці, законодавчим рішенням збільшено акцизний збір. Проте податок відчутно зріс лише на вживані автомобілі.

20% ПДВ береться з суми, що складається з ціни виробника, ввізного мита та акцизного податку.

Тепер щодо спецмита. Відповідне рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 14 березня 2013 р. має сприяти відновленню кількості продажів машин вітчизняного виробництва. Також - зробити автомобілебудування в Україні інвестиційно привабливим. Яким коштом? Нагадаємо, що спеціальне мито становить 6,46% від митної вартості. Це на автомобілі з об'ємом двигуна до 1,5 л. За легковики з об'ємом двигуна до 2,2 л доводиться платити 12,95% від митної вартості. Що стосується великих двигунів розкішних автівок, то немає жодного слова про спеціальне мито. Отже, охочих придбати машини класу люкс ця правова норма не стосується. А ось якщо ви мали намір купити ходовий автомобіль, то, за словами експертів, спецмито у розмірі 12,95% не залишає жодних шансів на поставки в Україну майже всіх моделей АвтоВАЗу, торкнеться бензинових версій Peugeot, Renault Logan, Volkswagen, Hyundai, Kia…

Цим новації не скінчилися. З 1 вересня, як відомо, набрав чинності закон "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів". Утилізаційний збір для імпортних авто розраховується згідно з базовою ставкою 5,5 тис. грн та спеціальним коефіцієнтом. Величина множника залежить від об'єму двигуна. Для малолітражок він становить 0,86 (5500 грн х 0,86 = 4700 грн ). Для авто з об'ємом двигуна від 1 до 2 л - коефіцієнт 1,34, від 2 до 3 л - 2,56, від 3 до 3,5 л - 3,47. Коефіцієнт для "залізних коней" із мотором понад 3,5 л - 5,5. Тож потрібно заплатити у скарбницю понад 30 тис грн.

Звісно, всі ці збори сплачує імпортер, а потім їх компенсує покупець в автосалоні. Крім того, 1 вересня набрала чинності постанова Нацбанку. Відповідно до неї рахунки, які перевищують 150 тис грн., мають здійснюватися у безготівковій формі. Проте, за словами Олега Назаренка, генерального директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів, з Нацбанком вдалося дійти згоди, що клієнти не відкриватимуть особистих рахунків, а переводитимуть кошти безпосередньо на баланс автосалону. Таким чином, покупець не втрачає на комісійних, тобто на нього не лягають додаткові витрати. Хоч щось позитивне.

Від суми всіх цих вартостей залежатиме й ціна збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. Він сплачується у випадку першої реєстрації. Раніше розмір цього податку на всі автівки становив 3%. Тепер, згідно з постановою Кабінету міністрів України від 16 січня 2013 р., 3% сплачують лише ті покупці, вартість авто яких не перевищує 165 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року (прожитковий мінімум - 1108 грн.). Якщо ціна легкового автомобіля вища, то необхідно сплатити 4%. Коли вона перевищує
290 розмірів прожиткового мінімуму, тоді - 5%.

Що стосується вартості вітчизняних автівок, то на ній позначилися тільки законодавчі зміни щодо акцизного податку (отже, зросла й сума ПДВ) та збору на державне пенсійне страхування. Що стосується утилізаційного збору - відповідно до закону, компанії, котрі збирають транспортні засоби на території України, зобов'язані створювати переробні потужності та утилізувати машини самостійно.

Підбиваємо підсумки. Беремо до уваги: найбільш ходові - імпортні автомобілі з об'ємом двигуна 1,5-2,2 л, автівки з мотором понад 3 л, які розпочинають категорію дорогих машин, і розкішні авто, вартістю близько 800 тис. грн. Отже, ввізне мито на ходові автомобілі становить 10%, тоді як на авто класу люкс воно знижене до 6%. Нововведене спецмито для першої категорії становить 12,95% від митної вартості. На розкішні автівки спецмито не накладають. Утилізаційний збір сягає 7370 грн і 19085 грн, відповідно. І до пенсійного фонду власникам ходових машин доведеться внести суму на 1% більшу, ніж ще рік тому, а власнику дорогого автомобіля - на 2%.

Якщо всі ці цифри перевести у відсотки, то виходить, що вартість автівок середнього класу зросла приблизно на 19%. Що стосується автомобілів вищого класу, то ціна тих, які розпочинають цю категорію, зросла оціночно на 7%, і дорогих, але не найдорожчих, - на 3,4%.

Тож в автомобільній аварії, спричиненій керівництвом держави, найбільше постраждав середньостатистичний український покупець.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі