Кому заважає біоетанол?

Поділитися
Xастину імпортного бензину дуже легко замінити вітчизняним паливом, виготовленим на основі етилового спирту. Для цього в нас є все - потужності спиртзаводів, що простоюють, і надлишок сировини. Бракує лише політичної волі.

Із кожним роком Україна потрапляє в дедалі більшу залежність від імпорту нафтопродуктів.
Тим часом у нас є великий потенціал виробництва альтернативного моторного палива на основі етанолу

За 11 місяців минулого року в Україну було імпортовано нафтопродуктів на 7 млрд дол., що становило 14% від загального обсягу імпорту (це більше, ніж частка в імпорті газу). Тим часом частину імпортного бензину дуже легко замінити вітчизняним паливом, виготовленим на основі етилового спирту (так званого біоетанолу - спирту, який пройшов зневоднення і денатурацію). Для цього в нас є все - потужності спиртзаводів, що простоюють, і надлишок сировини. Бракує лише політичної волі.

В ЄС із 2011 р. діє директива 2009/28/EC, котра передбачає обов'язкову добавку біоетанолу в бензин. До 2020 р. вона має становити 10%. В Україні з 2014 р. в усі марки бензину потрібно додавати 5% етилового спирту. До 2016-го його частку планується збільшити до 10%.

Державний монополіст "Укрспирт" на наявних виробничих потужностях здатен виробляти близько 160 тис. т біоетанолу на рік. За підрахунками Українського клубу аграрного бізнесу, щоб досягти заявленої частки 5% біоетанолу в бензині, потрібно понад 300 тис. т продукту. Одне слово, розвиватися є куди. Все, що заважає, - суперечки про те, якою акцизною ставкою має обкладатися біопаливо, і протидія нафтового лобі.

На горілці не проживеш

Свого часу Україна була лідером спиртової галузі в СРСР. Українські спиртзаводи поставляли свою продукцію в усі республіки Союзу та країни Східної Європи. Втім, після розвалу СРСР галузь стала поступово занепадати. Тоді як конкуренти з РФ і Білорусі модернізували виробництво і впроваджували енергоощадні технології, в Україні спирт виготовляли на установках часто 100-літньої давності. До того ж постійно підвищувалися акцизи. У результаті, український спирт став еконкурентоспроможним на ринках СНД. На сьогодні вітчизняна продукція дорожча не тільки за російську та білоруську, а навіть за італійську.

Відтак, обсяги експорту впали з 12 млн дал у 2006 р. до 200 тис. дал у 2014-му. В найближчій перспективі наростити поставки за кордон складно, - для цього потрібна глибока модернізація галузі.

Не тішить і ситуація на внутрішньому ринку. Останнім часом споживання спирту горілочною промисловістю невпинно падало. Торік ситуація погіршилася катастрофічно, - поставки алкогольної продукції в РФ, за даними деяких учасників ринку, впали до 50% від попередніх обсягів. Вихід українських брендів із Криму та війна на сході призвели до скорочення ринку на 25%. Якщо у 2013 р. всередині країни було продано 22 млн дал харчового спирту, то у 2014-му обсяг продукції впав до 14,5 млн дал.

На сьогодні з 41 підприємства у складі "Укрспирту" працює всього 5 спиртзаводів, які виробили в січні 300 - 400 тис. дал продукції. Коли не вжити екстрених заходів, спиртову галузь України очікує крах.

Для реанімації галузі потрібно впровадити енергоощадні технології (зокрема, перейти з газу на твердопаливні котли), тендерні умови закупівлі сировини, шукати нові внутрішні й зовнішні ринки збуту. Але на це потрібні час і гроші, яких немає.

Біоетанол у порятунок

Єдина реальна можливість реанімувати вітчизняну спиртову галузь - це розвиток альтернативного напряму, тобто виробництва біопалива.

Нафтотрейдери зацікавлені у виведенні на ринок палива із вмістом біоетанолу. "Біопаливо має екологічні переваги, легко змішується зі звичайним бензином, не містить шкідливих для автомобіля присадок, завдяки наявності спирту промиває двигун і всю паливну систему, не утворює нагару на свічах. До того ж воно дешевше", - пояснює співвласник мережі АЗС "КЛО" Ігор Чернявський.

На п'яти заводах "Укрспирту" вже встановлено обладнання для виробництва біоетанолу за новітньою технологією мембранної фільтрації. Інвестором проекту виступила інжинірингова виробнича група "Техінсервіс", яка виготовила й надала спиртзаводам обладнання в оренду. Сума інвестицій, вкладених "Техінсервісом" у цей проект, становила 200 млн грн. Загальна продуктивність проекту - 125 тис. т паливного етанолу на рік.

Крім того, "Укрспирт" на п'яти заводах має власні потужності виробництва біоетанолу за азеотропною технологією сумарною потужністю 40 тис. т на рік.

Однак реальні показники далекі від розрахункових. Якщо у 2013 р. було вироблено 50 тис. т біоетанолу, то у 2014-му - всього 21 тис. т.

Спірний акциз

Головна причина, яка зупиняє нафтотрейдерів від закупівель спиртовмісного палива, - неврегульованість питання з акцизом. У процесі виробництва біоетанолу до спирту додаються бензин та отруйні речовини, видалити які неможливо. Пити такий продукт не можна. Однак закон допускає подвійне тлумачення: до біоетанолу можна застосувати законодавство про акциз на спирт (у такому разі доведеться заплатити 70,53 грн за літр), але можна зарахувати його й до альтернативного палива, тоді акциз становитиме 99 євро за тонну.

Неоднозначне тлумачення законів призвело до виникнення низки обвинувачень керівництва "Укрспирту" у зловживаннях та махінаціях. Під гарячу руку потрапили навіть виробники обладнання, які встановили на спиртзаводах системи для виробництва біоетанолу, - зокрема "Техінсервіс".

Виробничників дуже здивували такі обвинувачення. "Наші установки роботизовані й не потребують присутності в робочому процесі оператора, звіти про виробництво на нашому обладнанні спиртовмісних паливних компонентів генеруються системою автоматично, вони відкриті й доступні для перевірки будь-якими контрольними органами", - пояснив представник "Техінсервісу".

Крім різночитань у Податковому кодексі, існує й проблема завищеної, на думку учасників ринку, ставки акцизного податку на альтернативний бензин.

"Україна споживає близько 4,5 млн т бензину на рік. Альтернативного бензину у 2013 р. було вироблено 160 тис. т, або всього 4% від загального споживання. У 2014 р. було встановлено акциз на альтернативне паливо в розмірі 99 євро за тонну, що становить 49% від акцизу на бензин АІ95. У результаті виробництво альтернативного бензину 2014 р. становило 68 тис. тонн, або 43%, порівняно з 2013 р.", - повідомив DT.UA генеральний директор компанії "Техінсервіс" Ігор Щуцький.

Подолати лобі

Опитані експерти вважають, що ситуація з податками на біопаливо, яка склалася на сьогодні, пояснюється не так бажанням навести лад і наповнити держскарбницю, як спробами імпортерів світлих нафтопродуктів заблокувати вихід на ринок альтернативного палива. У цьому сенсі спори й скандали, що супроводжують виробництво біопалива, нагадують боротьбу газового лобі з участю "свободівців" проти видобутку сланцевого газу.

Недавно представники "Укрспирту", Мінагрополітики й нафтотрейдери створили робочу групу для напрацювання змін до законодавства про акцизи.

Зокрема, пропонується чітко визначити біоетанол як паливний компонент, забезпечити потрібний рівень контролю над його оборотом і впровадити акциз на альтернативне паливо українського виробництва на рівні 5 - 10% від ставки акцизу на бензин, що буде пропорційно його частці ринку. Такий рівень податку дасть змогу галузі стати на ноги. Згодом, коли частка ринку альтернативного палива зросте, ставку акцизу слід буде переглянути.

Подолати нафтове лобі і встановити чіткі правила у сфері виробництва альтернативного палива можна тільки за наявності реального бажання власника "Укрспирту" - держави - підвищити ефективність роботи активу. Бонусом стане, з одного боку, виробнича й фінансова реанімація державної компанії та збільшення доходів бюджету. З другого - зменшення залежності України від імпортних енергоносіїв та насичення ринку більш дешевим і якісним паливом.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі