Хто кому боржник? - Бізнес - dt.ua

Хто кому боржник?

15 січня, 2016, 00:00 Роздрукувати

"Укррічфлот" підготував заяву до НАБУ з проханням перевірити наявність конфлікту інтересів у керівника ДПІ Подільського району столиці. Конфлікт показовий тим, що бізнес обстоює свої права й інтереси не шляхом "вирішення питань" з корумпованими чиновниками, а намагаючись у рамках чинного правового поля зафіксувати незаконність дій фіскалів.

Тест для держави

Сьогодні Україна намагається довести "викладачам" з ЄС, що досягла успіхів з цілої низки напрямків. Але, на жаль, держава може провалити евроінтеграційний іспит. Причина банальна — окремі чиновники як і раніше використовують незаконні схеми для особистого збагачення.

При цьому для замороження євроінтеграції України достатньо лише кількох резонансних випадків застосування держапаратом "старих схем". Одним з таких антиіміджевих прикладів може стати судовий спір між АСК "Укррічфлот" і Державною податковою інспекцією (ДПІ) у Подільському районі м. Києва щодо оскарження незаконно донарахованих податків і штрафних санкцій.

Конфлікт між "Укррічфлотом" і ДПІ показовий тим, що бізнес обстоює свої права й інтереси не шляхом "вирішення питань" з корумпованими чиновниками, а намагаючись у рамках чинного правового поля зафіксувати незаконність дій фіскалів.

Невтішна статистика

Протистояння між фіскалами й АСК "Укррічфлот" триває вже другий рік і розгортається за торованою в Україні схемою. Податківці проводять перевірку фінансової діяльності підприємства, вилучають бухгалтерську документацію, нібито знаходять факти несплати податків, виписують величезні штрафи, відкривають кримінальні провадження проти керівництва компанії і пропонують вирішити всі питання за певну грошову суму. Багато українських компаній у різні роки мали подібний досвід "спілкування" з перевіряльниками і розуміють, як відбувалися події. Але хронологія конфлікту АСК "Укррічфлот" і ДПІ в Подільському районі
м. Києва певною мірою нагадує сценарій трагікомедії з використанням магічних чисел. 

Після перевірки фінансової діяльності судноплавної компанії фіскали дійшли висновку про заниження АСК "Укррічфлот" доходів на загальну суму понад
100 млн грн і донарахували до сплати в бюджет податків і штрафних санкцій на загальну суму 21 млн грн. У результаті подання численних скарг на незаконні дії податківців і судових позовів сума "недоплачених" податків скоротилася до 105 тис. грн. При цьому зазначена сума донарахованих податків також може бути скасована, оскільки в цій частині судовий позов перебуває на розгляді в судах, і остаточного рішення ще не винесено.

Якщо проаналізувати статистику судових рішень (Єдиний державний реєстр судових рішень) тільки за позовами платників податків до Подільської ДПІ Києва, починаючи з 01.06.2014 р., то в 47% випадків дії податківців визнано неправомірними або, простою мовою, незаконними.

При цьому далеко не всі оштрафовані наважуються захищати свої інтереси в судах. Багато хто не вірить, що можна виграти суд у податкової, а послуги адвокатів можуть перевищувати суму виставлених фіскалами штрафів. У свою чергу фіскали не несуть відповідальності за винесення незаконних рішень, тому можуть з легкістю "малювати" штрафи. Якщо ж рішення податківця суд визнає незаконним, максимально, що йому загрожує, — позбавлення премії.

Сумнівні аргументи

Юристи, які захищають інтереси бізнесу в судах, кажуть, що після зміни влади принципи роботи податківців практично не змінилися. Уся реформа звелася до перейменування й переструктурування відомства. Фіскали як і раніше виписують штрафи без мінімальної законодавчої аргументації гаданих порушень. Судові рішення у спорах "Укррічфлоту" і ДПІ Подільського району м. Києва — наочні тому підтвердження.

Так, 30 липня 2014 р. податківці виставили судноплавній компанії штраф на суму 819 тис. грн. Аргументація — у звіті занижено суму належного до сплати єдиного соціального внеску (ЄСВ). В "Укррічфлоті" надали докази, що ЄСВ було сплачено у передбачений законом термін і повному обсязі — 1,6 млн грн, а технічну друкарську помилку у звіті на момент проведення перевірки згодом виправили, що жодним чином не призвело до несвоєчасного і в не повному обсязі перерахування коштів у бюджет. Але ці аргументи виявилися для фіскалів непереконливими, і вони наполягали на сплаті штрафу.

5 вересня 2014 р. вища інстанція, в особі Головного управління Міндоходів м. Києва, скасувала рішення про штраф у 819 тис. грн і зобов'язала інспекцію Подільського району ухвалити нове рішення. Фіскали виконали припис керівництва доволі оригінально. Знову виписали "Укррічфлоту" рішення, у якому фігурувала раніше скасована сума штрафу — 819 тис. грн.

Після чого судноплавна компанія вирішила шукати правди в судах. Показово, що всі судові інстанції визнали вимоги податківців про сплату 819 тис. грн штрафу незаконними.

Невдача спіткала фіскалів не тільки в судах, а й при розслідуванні кримінального провадження, порушеного з подачі ДПІ Подільського району м. Києва проти керівництва АСК. У його рамках слідчі вилучили майже 600 фінансових документів, було проведено судово-економічну експертизу. Протягом восьми місяців правоохоронці перевіряли законність дій керівництва судноплавної компанії, але в результаті закрили кримінальне провадження у зв'язку з відсутністю складу злочину. Такий сценарій не на руку керівництву ДПІ Подільського району. Тепер фіскали, аби зберегти обличчя, за надуманими підставами поновили кримінальне переслідування керівництва "Укррічфлоту".

Підробний інтерес

Пильну "увагу" податківців до діяльності "Укррічфлоту" пояснити досить просто. Із червня 2014 р. керівником ДПІ Подільського району столиці призначено людину, яка може бути зацікавлена у створенні штучних перешкод для діяльності компанії "Укррічфлот". Річ у тім, що нинішній керівник ДПІ Подільського району Марина Твердохлєб попередні 9 років до держслужби обіймала керівні посади в судноплавних компаніях, які є прямими конкурентами "Укррічфлоту".

Тому не дивно, що в перший свій робочий день новоспечена чиновниця ініціювала подовження термінів перевірки діяльності "Укррічфлоту", що завершилася за кілька днів до призначення її на посаду. Хоча жодна з норм Податкового кодексу не передбачає можливості продовження вже проведених перевірок. Після того, як М.Твердохлєб видала незаконний наказ про подовження строків перевірки "Укррічфлоту", її підлеглі "намалювали" заниження доходів АСК, а також незаконно донарахували до сплати в бюджет податки й штрафні санкції.

При цьому керівник податкової інспекції Подільського району не має сміливості визнати наявність у неї конфлікту інтересів і всіляко домагається від "Укррічфлоту" сплати грошей незалежно від результатів діяльності компанії.

Віз і нині…

Незважаючи на заяви з високих трибун, фіскальна служба і далі залишається каральним органом. Держава використовує її для боротьби з невгодними, а бізнесмени — для боротьби з конкурентами. У результаті підприємці змушені витрачати силу-силенну часу і грошей для боротьби з вигаданими претензіями і штрафами. Так, "Укррічфлот" витратив 1,8 млн грн тільки на послуги адвокатів. Ці гроші АСК могла спрямувати на розвиток свого бізнесу, створення робочих місць, що гарантувало б збільшення податкових надходжень у держбюджет.

Таким чином, незаконні дії Марини Твердохлєб та її підлеглих завдали "Укррічфлоту" збитку в розмірі 1,8 млн грн, що є достатньою підставою для кваліфікації таких дій відповідно до Кримінального кодексу. Саме тому керівництво "Укррічфлоту" підготувало відповідну заяву до Національного антикорупційного бюро України з проханням перевірити наявність конфлікту інтересів у роботі керівника ДПІ Подільського району м. Києва та причетність її до корупційних дій.

Розслідування детективами НАБУ кримінального провадження щодо Марини Твердохлєб може стати своєрідним індикатором готовності влади карати корупціонерів і наміру нашої держави триматися евроінтеграційного курсу розвитку.

Залишайтеся в курсі останніх подій! Підписуйтесь на наш канал в Telegram
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №27, 14 липня-20 липня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво