Чужий проти хижака - Бізнес - dt.ua

Чужий проти хижака

7 грудня, 17:26 Роздрукувати Випуск №47, 8 грудня-14 грудня

В'їжджаючи в Україну на "євроблясі", треба внести заставу, яка дорівнює вартості розмитнення авто.

© Василь Артюшенко, DT.UA

Багато галасу зчинило недавнє блокування так званими "євробляхерами" західних пунктів пропуску через державний кордон. 

А все через законопроекти №8487 та №8488, якими впроваджено зміни правил ввезення транспортних засобів з іноземною реєстрацією. Від акції "євробляхерів" найбільше постраждали власники вантажних транспортних засобів, які здійснюють перевезення вантажів суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності. Як наслідок, надходження до державного бюджету України істотно зменшилися.

За даними Львівської митниці ДФС, у середньому через це блокування пунктів пропуску у Волинській, Львівській та Закарпатській областях митниць ДФС державний бюджет щодоби втрачав близько 45 млн грн. 

На думку представників бізнесу, що зазнали збитків від дій "євробляхерів", страйкують люди, які порушили митне законодавство, завезли в Україну автомобілі з іноземною реєстрацією, не сплативши за них жодної копійки, не оподаткувавши. Ці машини почали переповнювати ринок. Насправді це чорний бізнес, — такі автомобілі працюють як таксі, а їх "власники" не відповідають за безпеку на шляхах. Траплялося, що після ДТП вони взагалі лишали автомобілі й зникали. Відповідно, законодавці підготували закони, які впорядковують ситуацію з автомобілями з іноземною реєстрацією.

Тепер власники автомобілів з іноземною реєстрацією отримали 90 днів на розмитнення автомобілів у пільговому режимі, ще 90 днів вони зможуть розмитнювати автівки за повну вартість. Після цього терміну поліція отримає право притягати водіїв-порушників до адміністративної відповідальності. Аж до накладання штрафу на суму 170 ти. грн. Або ж, за рішенням суду, конфісковувати автомобіль.

Але це не те, за що боролися "євробляхери". Тому після безрезультатного блокування київських вулиць наприкінці листопада вони перенесли акції протесту на західний кордон. Упродовж вихідних 24 і 25 листопада учасники акції блокували під'їзні шляхи близько десяти пунктів пропуску на державному кордоні України. Відтак там утворилися багатокілометрові черги. У понеділок 26 листопада на деяких пунктах пропуску рух відновився, хоча знімати блокаду протестувальники наміру не мали. Проте того ж понеділка, після двох днів блокування, вони раптово згорнули свої акції. Чому?

Одну з імовірних причин згортання акцій протесту можна знайти в Інтернеті. А саме: підготовлені під тиском "євробляхерів" законопроекти №8487 та №8488 несподівано боляче вдарили по дрібних українських контрабандистах, які користувалися автомобілями з єврореєстрацією. Тепер їх також примушують легалізувати ці автомобілі.

Бізнес у контрабандистів, практично, зупинився. За новим законодавством, в'їжджаючи в Україну, вони повинні внести заставу, яка дорівнює вартості розмитнення авто.

Наприклад, мешканець Львова Сергій, який попросив не називати його прізвища, розповів, що торік придбав у Польщі автомобіль 2004 р. випуску за 3,5 тис. євро. І весь цей час перетинав кордон у режимі транзиту. Тепер у нього забрали таку можливість. Розмитнення коштуватиме не менше 2 тис. євро. Таких грошей він не має. Отож, за його словами, доведеться продавати автомобіль і шукати інші варіанти заробітку.

"Пацани з Західної України, які собі поробили "карти поляка" чи "посвідчення учасника малого прикордонного руху" і ніколи на постійно не ввозили "бляхи" в Україну, а тільки каталися на них щоп'ять днів — до Польщі "контрабасом" возили сигарети, назад в Україну — хавчик. Так вони робили роками. І тут "Авто Євро Сила" добивається прийняття Закону 8488. І наші браві митники кажуть — тепер кожен має забашляти на в'їзді розмитнення, а як будете їхати назад (ну ви ж нібито поляки?), ми вам його повернемо. І вся банда, що возила сигарети, опиняється в Польщі й несподівано з'ясовує, що тепер не може, як раніше, в'їхати до України, а все має бути за 2–3 штуки євро і за новим законом. Який, нагадую, продавила "Авто Євро Сила" (жодним чином не пов'язана з тими, хто возить сигарети). Тепер західноукраїнські пацани попередили, що будь-яке авто зі значком АЄС — як з'явиться, то ціле не буде", — каже Сергій.

На думку деяких блогерів, "євробляхери" перехитрили самих себе. Тільки вони створили проблему — реальний конфлікт між собою та людьми, котрі реально, не порушуючи законів України, використовували "євробляхи" для дрібної контрабанди. 

Чим би не закінчилося це протистояння, з прийняттям нового законодавства у "євробляхерів" немає іншого виходу, як легалізуватися. Вольниця скінчилася. Законодавці дали три пільгових місяці, аби вони могли легалізуватися, сплативши акциз із 50-відсотковою знижкою. Утім, черг на легалізацію на львівській митниці поки що немає. 

На думку експертів, це можна пояснити таким чином. До процедури розмитнення допускають лише зняті з обліку в Європі транспортні засоби. Їх завозять у режимі імпорту, а не через сірі схеми, як більшість "євроблях". Щоб їх власники приїхали на розмитнення, вони мусять спочатку офіційно купити цей автомобіль у попередніх власників.

За словами експертів, дешево це не буде. Адже левова частка придбаних так автомобілів зареєстрована у власності європейських фірм. Щоб поставити на них українські номери, треба виїхати за кордон, зняти машину з реєстрації, оформити угоду купівлі-продажу з оплатою всіх податків у ЄС, пройти техогляд. Додаткові витрати можуть потягти ще на 2–3 тисячі євро.

Отож, як співається у відомому радянському кінофільмі: "Думайте сами, решайте сами, иметь или не иметь".

Коментар

Начальник Львівської митниці ДФС Левко Прокіпчук: "Такі явища, як черги та "пересічка", що спостерігалися на кордоні раніше, зникли"

— Що відбувається нині на кордоні? Чому, на вашу думку, припинили акції протесту "євробляхери"?

левко прокопчук
vgolos.com.ua
Левко Прокіпчук

— Після кількох днів блокування пунктів пропуску ситуація нормалізувалася, пункти працюють у звичному режимі. Ми порівняли ситуацію за чотири дні, з 29 листопада по 2 грудня (період після закінчення блокування) у 2017-му і 2018-му роках. І побачили, що в пунктах пропуску на Львівщині на сьогодні кількість легкових транспортних засобів зменшилася: на в'їзд в Україну — на 52%, а на виїзд з України — на 32%. Ба більше — такі явища, як черги та "пересічка", що були на кордоні раніше, зникли.

— Що говорить статистика стосовно контрабанди на кордоні? До і після прийняття законів 2611 та 2612? На яку суму вилучено товарів за листопад цього року на Львівській митниці?

— Якщо аналіз статистичних даних щодо кількості транспортних засобів уже свідчить про певні позитивні зрушення, то стосовно фактів виявлення і протидії митним правопорушенням говорити поки що рано. Цей період — замалий, аби сказати, зменшилася чи збільшилася кількість правопорушень. У кожному разі, я озвучу вам відповідну статистику, а висновки робіть самі. Так, із 25 листопада 2018 р. по 4 грудня було складено 170 протоколів про порушення митних правил на загальну суму 686 тис. грн. При цьому за 14 протоколами про порушення митних правил вартість предметів правопорушення встановлюється, оскільки безпосередньо на момент складення протоколу не було документів, які б підтверджували вартість цих предметів. Якщо говорити про листопад, то загалом працівники Львівської митниці склали 631 протокол. Вартість вилучених предметів — майже 38 млн грн. Із них 125 протоколів із реально вилученими товарами на суму 37,7 млн грн. За 57 протоколами оцінка товарів ще проводиться.

— Порядок розмитнення "євроблях". Скільки загалом розмитнено цих автомобілів за останні дні?

— Якщо говорити про документи, необхідні для митного оформлення транспортних засобів до 25.11.18 р. і після, то, практично, нічого не змінилося. Як і раніше, треба мати технічний паспорт, транспортний засіб має бути знятий з обліку. Має бути також документ, який підтверджує перехід права власності.

Що стосується нововведень, передбачених Законом України №2611, то це те, що громадянам дали можливість упродовж 90 днів оформити зазначені транспортні засоби зі сплатою акцизу в розмірі 50%. Тобто знижено акциз, і, таким чином, є стимул узаконити ці транспортні засоби.

Друга особливість — те, що людина, котра, наприклад, порушила терміни або умови режиму транзиту чи тимчасового ввезення, оформляючи відповідний автомобіль у вільний обіг, може добровільно сплатити 8500 грн і на підставі сплати цієї суми звільняється від адміністративної відповідальності.

Ще одна особливість полягає в тому, що раніше, фактично, не можна було оформити транспортні засоби, старіші 2010 р., оскільки вони не відповідали вимогам стандарту Євро-5. Тепер законодавством встановлено мінімальну межу — Євро-2, відповідно, з'явилася можливість узаконити ті транспортні засоби, які мали іноземні номери й були виготовлені до 2010 р. Саме такі автомобілі найбільше купували користувачі "євроблях", оскільки за кордоном вони коштували значно дешевше. Якщо говорити про Львівщину, то в нас минулого тижня було оформлено три транспортних засоби, виготовлених до 2010 р. Учора (станом на 3 грудня. — В.Х.) вже — 34 транспортних засоби, які раніше використовували в режимі транзиту.

І, знову ж таки, вчора ми оформили одну машину, яка була заявлена в режимі транзиту, без виїзду за кордон.

— Скільки таких "євроблях"?

— Є різні цифри. Офіційно ДФС подавала інформацію, що на території України з порушенням термінів перебування є приблизно 250 тис. транспортних засобів. Громадські організації, які відстоюють інтереси таких користувачів транспорту, називають інші цифри.

— Стосовно проблемних автомобілів. Адже серед цієї великої кількості напевно є транспортні засоби, які не можуть бути розмитнені? Що з ними, взагалі, може відбуватися?

— Ситуація така: або їх вивозять за кордон і шукають покупців на ці транспортні засоби за межами України, або громадяни й надалі використовуватимуть їх в Україні. Але тоді законом встановлено посилену відповідальність, яка набере чинності через 180 днів, там передбачено досить жорсткі санкції, аж до конфіскації таких транспортних засобів. Тобто в майбутньому, коли поліція буде виявляти й зупиняти такі автомобілі, їх вилучатимуть, і, відповідно, рішення щодо них прийматиме суд.

— Але ж нове законодавство стосується й учасників малого прикордонного руху?

— Учасники малого прикордонного руху, які користувалися машинами на іноземній реєстрації, раніше перетинали кордон кожних п'ять чи десять днів. Тепер же для того, аби скористатися цим режимом, їм треба при перетині кордону сплатити грошову заставу.

— Скільки приблизно?

— Фактично, це залежить від машини. Насправді це та сума, яку треба сплатити, щоб транспортний засіб оформити у вільний обіг.

Якщо говорити про Львівщину, то в нас уже є два випадки сплати застави: "Форд Фокус" 2004 р. випуску і "Шкода Октавія" 2005 р. У першому випадку сплатили приблизно 77 тис. грн, у другому — 55 тис. грн. До речі, на цю тему було багато спекуляцій на кшталт того, що немає механізму такої процедури, митники не знають, як їх оформляти, тощо. Це не так. Як бачите, механізм є, автомобілі вже оформляють.

— Хто тим людям допомагає? Які питання найчастіше виникають?

— Ми організували гарячу телефонну лінію, крім того, для громадян працює консультаційний пункт, багато інформації надаємо через сторінку Фейсбук ГУ ДФС у Львівській області. Здебільшого громадян цікавлять питання щодо узаконення автомобілів, щодо процедури оформлення транспортних засобів без виїзду за кордон, щодо можливості оформлення транспортних засобів без використання послуг брокера. У кожного свої, індивідуальні запитання. На ті, які найчастіше трапляються, є відповіді на сайті ДФС. У відповідях ми керуємося Законами України №2611 та №2612.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №48, 15 грудня-20 грудня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво