ТОРГУЙ — НЕ ХОЧУ

Поділитися
…25 липня цього року багато хто чекав з нетерпінням. Саме цього дня на ринку України мали з’явитися перші компакт-диски, відео- й аудіокасети з контрольними марками...

…25 липня цього року багато хто чекав з нетерпінням. Саме цього дня на ринку України мали з’явитися перші компакт-диски, відео- й аудіокасети з контрольними марками. Саме цього дня має запрацювати Закон України №1587/111 «Про поширення примірників аудіовізуальних творів і фонограм». Цей закон покликаний був забезпечити виконання нашою державою своїх міжнародних зобов’язань у сфері захисту інтелектуальної власності. Конкретніше — йдеться про захист прав і законних інтересів осіб, котрі володіють авторськими й суміжними правами на аудіовізуальні твори та фонограми (простіше — авторів, виконавців і виробників компакт-дисків, відео- й аудіокасет), а також розповсюджувачів і споживачів цієї продукції.

Серце мимоволі завмирало. Адже запровадження нового закону має торкнутися величезної кількості людей: сьогодні кожен, хто захоплюється музикою чи має відеомагнітофон, мимоволі підтримує аудіо- й відеопіратів. Підтримує, купляючи контрафактну продукцію — тобто виготовлену без дотримання прав авторів, виконавців й інших правовласників.

Так, за даними міжнародних експертиз, в Україні щомісяця тиражується близько п’яти мільйонів відеокасет, з яких понад 90% випускається з порушенням авторських прав. І йдеться не про кустарів-одиночок. Це чудово налагоджений бізнес — з потужною інфраструктурою, солідними виробничими можливостями. Менш як п’ять відсотків продавців, за свідченням української преси, торгують винятково ліцензійною продукцією, інші — контрафактною.

Запроваджені новим законом контрольні марки мають покласти цьому край. Відтепер кожний примірник CD, кожна касета, імпортована в Україну або експортована з України, відтворена або поширювана в Україні, повинні бути промарковані спеціальним голограмним знаком-самоклейкою — контрольною маркою. Її наявність і стане бар’єром для піратів, засвідчуючи законність і правомірність використання аудіовізуальних творів і фонограм, дотримання авторських і суміжних прав.

Досі гарантом дотримання таких прав в Україні були атестати на право імпорту, експорту, оптової й роздрібної торгівлі аудіовізуальними творами й примірниками фонограм. Саме атестат свідчив про законність продажу CD, відео- або аудіокасети. Проте атестат був «відділений» від кожного примірника, носія, що давало можливість додруковувати додаткові тиражі, гнучко маневрувати й т.д.. Марка ж (точніше, її відсутність) миттєво виявить контрафактну продукцію. Коли до сказаного додати, що марки видаватимуться за заявками зацікавлених осіб суворо за рахунком, що в них будуть серія й номер, які однозначно ідентифікують виробника, вид продукції, то цілком очевидно: контрольні марки задумувались як серйозний і важкоздоланний правовий заслін на шляху аудіо- й відеопіратів.

Водночас зрозумілі й небезпідставні побоювання рядового покупця. Офіційна вартість виготовлення в Україні, приміром, компакт-диска, за даними компетентних джерел, становить близько одного долара (виготовлення самого компакта — $ 0,6; коробки з кольоровою вкладкою — $ 0,25; податки — акциз і ПДВ — $ 0,36). Тому звичайна роздрібна ціна 10—15 грн. цілком прийнятна для вітчизняних покупців, а значить — і для виробників, і для продавців.

Дещо складніше з інтересами авторів і виконавців, особливо зарубіжних. Вони від продажів своїх дисків в Україні не одержують практично нічого. Ліцензійні ж компакти — ті, від продажу яких певний відсоток отримують і правовласники, — у фірмових магазинах коштують від 90 до 200 грн. Ціна, що й казати, кусається. Ось покупець і хвилюється: чи не спричинить запровадження контрольних марок одночасне підвищення цін на компакт-диски — до позамежно-позахмарних висот? І річ тут зовсім не у високій вартості самої марки — відповідно до закону вона дорівнює лише одному відсотку неоподаткованого мінімуму прибутків громадян (на сьогодні — 17 копійок). Річ у механізмі її одержання. Закон прямо забороняє встановлювати будь-які додаткові платежі за отримання й використання контрольних марок. Але чи значить це, що суб’єкт, котрий звернувся за контрольними марками, одержить їх у необхідній кількості, заплативши лише по 17 копійок за штуку? Аж ніяк, і тут необхідні пояснення.

Відомо, що вартість CD, легально виробленого на Заході (за собівартості виготовлення самого диска близько $2), становить не менш як $10. П’ятиразове збільшення вартості порівняно з собівартістю пояснюється саме виплатою авторського гонорару, відрахуваннями за використання авторського права, витратами на звукозапис...

Відповідно до вимог нового закону, одержати контрольні марки для своєї продукції виробник зможе, лише пред’явивши спеціально уповноваженому органу виконавчої влади, крім копій — статуту, свідоцтва про державну реєстрацію й інших довідок, — оригінал авторського договору. І отут виробників—порушників авторських і суміжних прав чекає сюрприз. Справа в тому, що до авторських договорів українське законодавство пред’являє особливі вимоги. У них, згідно з законом України «Про авторське право та суміжні права», неодмінно мають бути передбачені так звані істотні умови — у письмовому вигляді вказані спосіб використання твору, термін дії договору, а також розмір і порядок виплати авторської винагороди.

Тепер, у світлі сказаного, повернімося до перспектив покупців. Необхідність одержання контрольної марки для всіх суб’єктів процесу (виробників, імпортерів, експортерів, оптових і роздрібних продавців) має спричинити масове укладання авторських договорів. А вони, у свою чергу, гарантують правовласникам виплату винагороди. Зрозуміло, це повинно позначитися на вартості.

Але побоювання покупців були марними. Ані 25 липня, ані 25 серпня, ані 25 вересня, ані 25 жовтня марковані контрольними марками аудіо- й відеоносії ані на «диких» вуличних розкладках, ані у фірмових магазинах не з’явилися.

Підписаний Президентом ще 23 березня теперішнього року, Закон «Про поширення примірників аудіовізуальних творів і фонограм» набрав чинності з дня офіційної публікації — 26 квітня. Ці подробиці дуже важливі — адже саме з 26 квітня 2000 року, з дня офіційної публікації закону, правовий простір України трохи змінився.

По-перше, було внесено зміну до Кримінального кодексу — встановлено кримінальну відповідальність за незаконне виготовлення, підробку, використання або збут контрольних марок. (Зазначимо, марками ще й не пахне, а кримінальну відповідальність за їх підробку вже передбачено. Завидна завбачливість і оперативність законодавця!) Та й санкції, відповідно до нової 1532 статті КК, передбачаються неабиякі. На перший раз — позбавлення волі терміном до трьох років або штраф від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів. За умови повторного порушення закону — від трьох до п’яти років позбавлення волі з конфіскацією майна чи штраф від трьохсот до тисячі мінімумів плюс конфіскація майна... Сьогодні, втім, 1532 стаття КК в Україні нікому не загрожує — підробляти, незаконно виготовляти й збувати поки що нічого — адже марочок нема!

По-друге, новим законом було встановлено конкретні й досить жорсткі терміни для Кабінету міністрів. Двотижневий — на підготовку розрахунків щодо обсягів фінансування на виготовлення першої партії контрольних марок. Місячний — на розробку й затвердження чотирьох підзаконних актів, які забезпечують механізм функціонування закону: положень про порядок виготовлення, збереження й продажу контрольних марок; про порядок збереження та знищення немаркованих примірників аудіо- візуальних творів і фонограм; про єдиний реєстр одержувачів контрольних марок; про порядок збереження й перевезення територією України немаркованих примірників аудіовізуальних творів і фонограм. Тримісячний — на приведення у відповідність з новим законом усіх існуючих нормативно- правових актів. І тут сьогодні, на жаль, не все благополучно. Коментуючи законодавче регулювання відеоринку, народний депутат України Сергій Супрун, зокрема, зазначив: «Досі не розроблено модель марки, не готові документи на її запровадження» («Голос України» від 12 жовтня 2000 р.).

По-третє, через 90 днів після офіційної публікації закону (тобто починаючи з 25 липня) експорт і імпорт, роздрібна й оптова торгівля аудіо- й відеопродукцією мали розпочати перебудовуватися з атестатів на контрольні марки. І нарешті, через 180 днів після дати набрання законом чинності (тобто після 23 жовтня нинішнього року), поширення фонограм і аудіовізуальних творів можливо лише за наявності в суб’єктів такої діяльності контрольних марок, серія яких має відповідати носію, а номер — даним Єдиного реєстру одержувачів контрольних марок. За порушення цих вимог з 23-го ж жовтня запроваджуються передбачені адміністративним кодексом штрафи: першого разу від десяти до ста неоподатковуваних мінімумів з конфіскацією немаркованих або маркованих не тими марками примірників і від п’ятдесяти до двохсот мінімумів з конфіскацією — другого...

Але, як говорить народна мудрість, не такий страшний чорт, як його малюють. Набравши чинності, закон автоматично відміняє всі попередні нормативні документи — зокрема, указ Президента від 20 травня 1998 року «Про упорядкування торгівлі деякими підакцизними товарами, пов’язаними з використанням аудіовізуальних творів і примірників фонограм» і постанову Кабміну від 17 серпня 1998 року «Про затвердження порядку видачі атестатів на право імпорту, експорту, оптової та роздрібної торгівлі аудіовізуальними творами й примірниками фонограм».

Унаслідок виникає пікантна ситуація. Новий закон відміняє дію старих нормативних документів. Водночас нові підзаконні акти, які забезпечують дію нового закону, зразки контрольних марок, ще не готові. Що ж — хотіли як краще, а вийшло як завжди?.. Адже, точно кажучи, з 23 жовтня атестат уже начебто не потрібний (новий закон його скасував), а контрольних марок ще не створили. Хотіли здолати піратство, а в результаті «щуку кинули в річку». Торгуй — не хочу?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі