Пастка для акцизу

Автор : Сергій Куюн
02 жовтня 00:00

У жовтні очікується початок розгляду в парламенті законопроектів, спрямованих на боротьбу з тіньовим ринком нафтопродуктів. Яким є масштаб проблеми - до 30% "лівого" бензину, такими само серйозними будуть і зміни. Йдеться про впровадження електронних акцизних накладних, які забезпечать наскрізний контроль над рухом нафтопродуктів і тим самим мають припинити появу на ринку контрабанди та фальсифікату. Якщо закон буде прийнятий, це стане другим системним кроком із наведення ладу на стратегічно важливому ринку після першого кроку - ліквідації схем Курченка.

 

У жовтні очікується початок розгляду в парламенті законопроектів, спрямованих на боротьбу з тіньовим ринком нафтопродуктів.

Яким є масштаб проблеми - до 30% "лівого" бензину, такими само серйозними будуть і зміни. Йдеться про впровадження електронних акцизних накладних, які забезпечать наскрізний контроль над рухом нафтопродуктів і тим самим мають припинити появу на ринку контрабанди та фальсифікату. Якщо закон буде прийнятий, це стане другим системним кроком із наведення ладу на стратегічно важливому ринку після першого кроку - ліквідації схем Курченка.

За результатами першого півріччя 2015-го, обсяг тіньового ринку бензину та дизельного палива оцінюється в 375 тис. т. Грошовий еквівалент втрат бюджету від несплати акцизного збору та ПДВ становить близько 3,5 млрд грн, і при збереженні такої динаміки неважко уявити річну недоїмку, яка може перевищити 7 млрд грн. Це порівнянно з бюджетом Національної гвардії України на 2015 р. і річним бюджетом Дніпропетровської області.

Порівняно з рекордним 2013-м, коли зусиллями "Сім'ї" обсяг паливної контрабанди та фальсифікату становив 2,3 млн т, певний прогрес є. Однак бюджетна діра в 7 млрд грн тільки за рахунок нафтопродуктів дуже велика для держави, яка розповідає всьому світові про свої фінансові проблеми.

Не можна сказати, що влада пасивно спостерігає за тим, що відбувається. Певні зрушення є. Найбільших успіхів удалося досягти в боротьбі з контрабандою - цей найлегший тест команда нового глави Державної фіскальної служби Романа Насірова склала. Але задля справедливості зазначимо, що в цьому їй допомогли червневі перестановки в СБУ (зокрема, зміна начальника відділу "К"), а також громадські активісти "Самооборони Майдану", які встановили блокпости в портах Миколаївської та Херсонської областей, тим самим відлякавши контрабандистів (тут віддамо належне "Народному фронту" та особисто пану Пашинському, який, до речі, публічно виступив і за кадрову ротацію у відділенні "К"). За словами джерел на ринку, в Одесі контрабандний потік із місцевого порту пересох після приходу Міхаела Саакашвілі.

На сьогодні тіньовики перемістилися всередину країни, де, як і раніше, є чимало можливостей для кустарного виробництва пального. Відстежити та перекрити ці потоки - завдання непросте. За багато років силовики так і не навчилися цього робити. Не вистачає координації між різними відомствами, а також аналітичного центру та, безумовно, елементарної волі. Але найголовніше, як можна боротися із самим собою? Не секрет, що обласні главки МВС, СБУ, прокуратури часто самі "кришують" цю діяльність. Коли вибухнула база БРСМ у Василькові, знесло верхівку СБУ та загула Генпрокуратура. "Слідчими допитано 268 осіб із числа працівників нафтобази, медичних працівників, пожежних, а також представників контролюючих інстанцій. Уже проведено 15 обшуків за місцем проживання підозрюваних - посадових осіб ТОВ, а також у контролюючих організаціях. Крім того, призначено 35 експертиз, зокрема, судово-медичні, електротехнічна, пожежно-технічна та вибухотехнічна, інженерно-екологічна, будівельно-технічна та ін. Водночас 16 експертиз уже виконано", - йдеться з приводу розслідування васильківської пожежі в нещодавньому повідомленні відомства Арсена Авакова. Панове, це слова, а де результат? Чи з СБУ та ГПУ "криша" БРСМ уже перемістилася у МВС? Чи ще кудись вище?

Тим часом саме БРСМ найбільш наочно демонструє проблему функціонування сьогоднішнього ринку. Так, за підсумками 2014 р., компанія реалізувала тільки через роздрібну мережу близько 180 тис. т бензину, тоді як придбала на ринку лише близько 100 тис. т товарних бензинів. Звідки взялася різниця? Не інакше як із майже 80 тис. т різних компонентів, які прибули на нафтобази БРСМ за минулий рік.

Аналогічна картина по найбільшому гравцю ринку - групі "Приват": у 2014-му її заправки продали 975 тис. т бензину, тоді як група виробила та ввезла по імпорту лише 620 тис. т. Диво! Іншого пояснення немає...

Унаслідок серйозного характеру проблеми, пов'язаної з невикорінним українським лихом по імені "корупція", уже давно назріло питання про необхідність системного підходу до її вирішення. Алгоритм було розроблено тандемом у складі парламентського комітету з питань податкової та митної політики та ініціативної групи учасників паливного ринку. Якщо коротко, то інновація полягає у впровадженні акцизних накладних та їхній реєстрації в єдиному реєстрі. Трейдер не зможе продати більше підакцизних товарів, ніж раніше придбав. Якщо ж такий обсяг виникає, система автоматично вимагатиме сплатити податки авансом, в іншому разі видати документи покупцю він не зможе. Аналогічна система працює в Європі, де спеціальні служби можуть перевірити будь-який бензовоз на дорозі на предмет сплати податків із перевезеного обсягу. Також новий механізм потребує реєстрації всіх суб'єктів, які торгують паливом. Водночас буде запроваджено акцизи на популярні компоненти сумішних палив, такі, як риформат і платформат, які почали активно завозитися в Україну в 2014–2015 рр.

За словами голови парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніни Южаніної, розгляд документа планувалося розпочати в рамках великого проекту із затвердження податкової реформи, однак, з огляду на затримку з розробкою "великого документа" та актуальність "паливного" питання, було вирішено виносити законопроект негайно. У пакеті йде й питання роздрібного 5-відсоткового акцизу, що його Мінфін протягнув у бюджеті на 2015 р. та який так і не запрацював повною мірою через некоректність формулювань.

Якщо ці пакети законопроектів буде прийнято, позитивні зміни відчують не тільки учасники ринку та держбюджет, а й пересічний автовласник. Між безподатковим і неякісним бензином можна ставити знак рівності. Ліквідація нелегального сегмента автоматично приведе до наповнення ринку виключно заводським продуктом, а це означає, що ймовірність заправитися бодяжним бензином різко знизиться.

"Головне в тому, що все елементарно та просто"

Голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна про законопроект щодо посилення адміністрування акцизного збору з нафтопродуктів.

- Ніно Петрівно, як питання боротьби з тіньовим ринком нафтопродуктів з'явилося на порядку денному вашого комітету?

- Усе розпочалося з обговорення теми, пов'язаної з 5-відсотковим роздрібним акцизом. У міру цього спілкування, коли учасники ринку нафтопродуктів та інші фахівці відчули в моїй особі та особі інших депутатів нашого комітету підтримку та взаєморозуміння, ми перейшли до більш глобальних питань функціонування тіньового ринку в цій галузі. Так виникла ідея розробити проект закону, щоб сприяти врегулюванню та, найголовніше, знайти механізм, як боротися з контрафактним бензином і загалом із тіньовим ринком, який почав різко зростати в останні роки.

Цифри такі: якщо частка тіньового сектора ринку нафтопродуктів у 2014 р. становила 20%, то в першому півріччі 2015 р. вона оцінюється у 28%. Серед причин такого значного зростання тіньового сектора - збільшення питомої ваги податків в одному літрі бензину з 2 грн у 2013 р. до 8 грн у 2015-му, розширення схем контрабанди, виробництва бензину шляхом змішування різних компонентів, виробництво неврахованого палива та водночас відсутність дієвих механізмів контролю. Зрозуміло, треба було терміново вживати заходів.

Хочу відзначити той конструктивний дух, який був притаманний спільній роботі над цим документом. Учасники ринку прислухалися до наших порад, а ми враховували їхній практичний досвід. У результаті ми одержали законопроект, який, на мій погляд, повністю влаштовує як законодавців, так і підприємців. Це дуже важливо!

- Суть документа полягає у впровадженні електронних акцизних накладних. Наскільки складним буде цей механізм контролю над ринком?

- Головне в тому, що все елементарно та просто. Ми запроваджуємо акцизну накладну як обов'язковий електронний документ, що складатиметься при здійсненні всіх операцій з реалізації палива на внутрішньому ринку. Ніякого додаткового фіскального навантаження на легальний бізнес немає.

Також буде створено єдиний реєстр акцизних накладних, у якому будуть реєструватися всі акцизні накладні, складені продавцями палива. Знову ж, перевага запропонованої ініціативи в тому, що такий механізм ми вже відпрацювали на прикладі єдиної системи електронного адміністрування ПДВ, яка після п'ятимісячного тестового режиму в повному обсязі стартувала з 1 липня поточного року. Але відмінність у тому, що ПДВ сам по собі складний податок. У системі електронного адміністрування ПДВ найскладніший і найнеприємніший момент - це депонування та відволікання обігових коштів у разі недостатнього розміру податкового кредиту. Бувають ситуації, коли продавець не реєструє вчасно податкової накладної, і ти для можливості складання та реєстрації своєї податкової накладної змушений забезпечувати поповнення ПДВ-рахунку "живими" грошима. У випадку з акцизом ми змогли використати вже напрацьований метод, алгоритм якого вже використовується контролюючим органом і на цей час уже більш-менш зрозумілий суб'єктам господарювання.

- Акциз - простіший податок...

- Звичайно! Ця акцизна накладна буде реєструватися в системі та дасть можливість покупцю надалі реалізовувати даний нафтопродукт. У єдиному реєстрі буде реєструватися акцизна накладна тільки на обсяг реалізованого палива, що не перевищує обсягу продукту, отриманого цією самою особою від контрагента, який теж веде облік своїх продажів. Простіше кажучи, ти можеш продати лише стільки палива, скільки раніше закупив, і за яке сплачено акцизний податок. Сьогодні ж чимало фірм продають набагато більше палива, ніж закуповують відповідно до документів.

Ми детально обговорювали законопроект у робочих групах, відпрацьовували його з Мінфіном і ДФС, тому, як на мене, він уже цілком готовий до використання і точно принесе користь суспільству. Тому що така втрата платежів до бюджету, а йдеться про кілька мільярдів гривень, - це надто багато. І звичайно ж, не повинно бути такої ситуації, коли частина ринку несе податкове навантаження у 8 грн в одному літрі бензину, а інша - удвічі менше, не сплачуючи акцизного податку. Що це за конкурентні умови?!

Багато учасників ринку піднялися на високий рівень як за обліком, так і за якістю обладнання на АЗС, за якістю палива. Нам треба крок за кроком робити так, щоб до цього рівня підтягувався весь ринок, а АЗС, які продають неякісний неврахований бензин, мають зникнути.

- Повернімося до 5-відсоткового роздрібного податку, адже проблема з ним залишається...

- Цей 5-відсотковий акцизний податок мене здивував від самого початку. Я довго заправлялася на АЗС і все шукала в чеку, де ж там ці 5%? Алгоритм нечітко виписаний, його можна трактувати по-різному. Тому АЗС шукали, як обійти цей податок. І це призвело до того, що багато продажів на АЗС оформлялися як відпускання зі зберігання, відпускання оптовому споживачу, а не кінцевому, відпускання за талонами або за безготівковим розрахунком.

Тобто роздрібний продаж завуалювали під інші види, не оподатковувані 5-відсотковим податком. І саме тому в нас у комітеті дуже велика кількість звернень від міських і сільських рад: "Або ви розберіться, шановні депутати, що ви мали на увазі, або визнайте, що закон просто не працює".

У робочих групах ми справді дійшли висновку, що формулювання закону відносно "споживання нафтопродуктів для некомерційного використання" несуть у собі найбільшу проблему, яка дозволила не сплачувати податку в окремих випадках.

Фахівці з податків кажуть, що роздрібний акциз у такому вигляді не може бути. Якщо ви хочете дати місцевим бюджетам додатковий платіж, то введіть його в основну ставку акцизу й потім розщеплюйте на рівні держави. Але реформа місцевого самоврядування та неможливість впровадити алгоритм розщеплення сплаченого податку на майже 12 тис. місцевих бюджетів були вирішальними чинниками під час прийняття рішення залишити ці 5% окремим податком і спрямовувати їх прямо до місцевих бюджетів за місцем здійснення роздрібних продажів нафтопродуктів.

Тому ми, з огляду на те, що ціни на нафтопродукти корелюються з курсом долара та євро, вирішили встановити фіксовану ставку податку, щоб вона була максимально наближеною до сьогоднішніх 5%. Фіксовану ставку ми пропонуємо встановити на рівні 0,042 євро з літра, що відповідає 5% від середніх цін на паливо цього року.

Для ліквідації махінацій з податком недобросовісними АЗС ми також розширили базу оподаткування. Усе фактичне відпускання палива з пістолета на АЗС обкладатиметься акцизом у 5%. Це торкнеться й талонів, і відомостей тощо. Нині вигідно купити бензин за талоном зі знижкою в 5–10%, тому що цей податок у ціні не враховується. Однак яке має значення, як саме ти оплатив паливо, якщо в підсумку все одно використаєш його у своєму авто?