Новий закон про освіту не вирішує найгострішу проблему української школи

14 сiчня 17:37

Уряд рік у рік перекладає відповідальність на місцеву владу, а та не хоче наражатися на гнів учителів.

 

Новий закон "Про повну загальну середню освіту", який має стати інструментом практичної реалізації реформи "Нової української школи" і ось-ось буде проголосований у парламенті, не вирішує однієї з найгостріших проблем української школи, пише у своїй статті для DT.UA депутатка фракції "Голос" Інна Совсун.

"Закон не вирішує однієї з найгостріших проблем української освіти – проблеми неспроможної шкільної мережі. З остаточного тексту законопроєкту зникли норми про оптимізацію мережі шкіл", - наголошує авторка.

У тисячах українських шкіл в класах навчаються по 5–7 учнів, а близько 40 тисяч дітей взагалі перебувають на так званому педагогічному патронажі, що означає навчання сам на сам з учителем, уроки тривалістю 15 хвилин, - адже навчальних годин у такому випадку втричі менше.

У цих школах немає Інтернету та навчального обладнання, давно не робили ремонт, бракує вчителів. Наприклад, фізику може викладати вчитель трудового навчання.

"Однак розв'язання цієї проблеми потребує складних рішень та великих коштів. Адже треба купити автобуси, відремонтувати дороги й наважитися на закриття шкіл. Уряд рік у рік перекладає відповідальність за це на місцеву владу, та, своєю чергою, зволікає, адже грошей на інфраструктуру немає, а місцеві депутати не хочуть наражатися на гнів учителів", - пише Совсун.

Однак у новому законі не закладено інструментів для створення спроможної мережі. Хоча під час обговорень усі погоджувалися, що зміни потрібні. Як наслідок, мінімальна наповненість класу лишається без змін, як і можливість навчати дітей індивідуально, якщо для класу їх у школі замало.

Утім, деякі зміни закон усе ж таки передбачає. Наприклад, з'являється педагогічна інтернатура – система підтримки для вчителів упродовж першого року їхньої праці.

"Чудова ідея, особливо зважаючи на сумний стан вищої педагогічної освіти в Україні. Ось тільки проходити інтернатуру можна в будь-якій школі. А отже, якщо молодий математик потрапить у сільську школу, в якій інших учителів математики (а заодно і фізики та інформатики) немає, незрозуміло, хто ж буде його чи її наставляти й ділитися досвідом", - зазначає вона.

Зазначимо, проєкт закону "Про повну загальну середню освіту" на третьому році реформи дійшов до фінальної стадії і невдовзі має бути схвалений у парламенті. Докладніше про реформування освіти читайте у статті Інни Совсун "Революція в школі відміняється" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".