Україна пішла "хибним" шляхом реформування судової системи - Ставнійчук

18 квiтня 08:25

Влада розпочала реформування з прийняття вигідних для неї законів, які можна ефектно презентувати спраглому до змін суспільству.

 

Ухвалені парламентом закони "Про відновлення довіри до судової влади в Україні", "Про очищення влади" та "Про забезпечення права на справедливий суд" не зможуть по-справжньому реформувати судову систему, а виглядають лише як "боротьба з наслідками".

Про це в статті для DT.UA пише Марина Ставнійчук, колишній керівник головного управління з питань конституційно-правової модернізації адміністрації президента України.

На її думку, "алгоритм реформування судової влади побудовано хибно, бо реформа - це не боротьба з наслідками, це не звільнення суддів чи їх нескінченне приниження, це перш за все - усунення причин, умов, які призвели до того, що суди в Україні несправедливі, недоступні для громадян, залежні від інших влад, корумповані".

"Однак, замість того, щоб, як неодноразово переконувала Європейська комісія "За демократію через право" (Венеційська комісія), розпочати зі збалансованих змін до Конституції, влада почала з ухвалення вигідних для неї (вище перелічених) законів, які можна ефектно презентувати спраглому до змін суспільству. На жаль, проігноровано ту обставину, що проблеми судової системи за складністю порівнюються з лікуванням тяжкої комбінованої травми. Протокол лікування має бути обов'язково дотриманий. Рецепти для України давно виписані Венеційською комісією", - зазначає Ставнійчук.

З часу прийняття Конституції України 1996 р. Венеціанська комісія лише на конституційному рівні надала нашій державі 13 висновків, а за останні кілька років - сім висновків за спеціальним законодавством у сфері судоустрою та судочинства. Весь цей час наші європейські партнери доводять: потенціал чинної Конституції України для корінних змін у судовій владі вичерпано.

Також, за словами автора, 3 липня 2014 р. парламент відхилив проект Закону "Про внесення змін до Конституції України щодо посилення гарантій незалежності суддів", який передбачав зміни відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії, які давалися української влади впродовж багатьох попередніх років.

"Тим часом відхилений законопроект, незважаючи на деякі його недоліки, міг ще рік тому відкрити вікно можливостей для всеосяжної судової реформи", - підкреслює юрист.

Детальніше про помилки української влади при спробах реформування судової системи читайте в статті Марини Ставнійчук "Судова реформа "навиворіт"" ZN.UA.