Аннексуючи Крим, Росія порушує норми ООН, на які сама ж посилається

22 березня 09:59

Згідно з базовими міжнародними нормами, принцип самовизначення народів не можна розглядати у відриві від тісно пов'язаного з ним питання територіальної цілісності.

 

Намагаючись підвести правову основу під приєднання Криму Росія з легкістю викидає на смітник історії всі норми міжнародного права, які її не влаштовують. Про це у своїй статті для ZN.UA пише кандидат юридичних наук, голова правління Фонду культурної дипломатії UART Дмитро Кулеба.

Як відомо, Кремль, виправдовуючи свої дії, посилається на принцип рівноправності і самовизначення народів, закріплений у Статуті ООН. Ще в 1970 році Генеральна Асамблея ООН прийняла резолюцію про загальновизнаних принципах міжнародного права, вказавши, серед інших, і "Принцип рівноправності і самовизначення народів". Однак, як зазначає правознавець, принцип самовизначення можна розглядати у відриві від тісно пов'язаного з ним питання територіальної цілісності.

За словами Дмитра Кулеби, коли прихильники самостійності Криму закликають у свідки своєї правоти вищі сили міжнародного права, вони забувають процитувати наступний абзац, розкриває юридичний зміст принципу самовизначення:

"Ніщо в наведених вище пунктах не повинно тлумачитися як що санкціонує або заохочує будь-які дії, які вели б до розчленування або часткового чи повного порушення територіальної цілісності або політичної єдності суверенних і незалежних держав, що дотримуються у своїх діях принципу рівноправності і самовизначення народів, як цей принцип викладено вище, і, внаслідок цього, мають уряди, що представляють без розрізнення раси, віросповідання чи кольору шкіри весь народ, що проживає на даній території. Кожна держава повинна утримуватися від будь-яких дій, спрямованих на часткове або повне порушення національної єдності і територіальної цілісності будь-якої іншої держави або країни".

"Говорячи людською мовою, юристи-автори резолюції мали на увазі, що тільки неможливість самовизначення народу в рамках держави створює передумови для виходу і створення власної держави, а також те, що інші держави не мають права втручатися в цей процес", - пояснив експерт.

"А що ж наш півострів? Це єдина автономна республіка в складі унітарної держави, вона представлена депутатами у Верховній Раді України, які небезуспішно просувають свої законотворчі ініціативи, а Київ гарантував, що автономії будуть надані додаткові повноваження. Вичерпані можливості самовизначення в межах України? Явно немає", - підкреслив він.

При цьому, зазначив Кулеба, навіть у Росії традиційно домінує справедливий погляд про те, що "якщо мова йде про самовизначення, то має враховуватися думка не тільки нації, що проживає на даній території, але й інших, більш дрібних національних груп, що утворюють разом з цією нацією єдине суспільство і народ" (примітно, що ця цитата взята з книги, тісно пов'язаної із зовнішньою політикою Росії, по ній вчать російських дипломатів).

"АРК - грубе виняток із зазначеного правила, оскільки категоричне неприйняття незалежності Криму з боку кримських татар і проживають на півострові українців не було прийнято до уваги", - зазначив юрист.

"Самовизначення - інклюзивний процес, який має максимально враховувати вільно виражену волю всіх зацікавлених сторін. Якби було по-іншому, світ невпинно самоопределялся б, дробиться і сипався, як картковий будиночок. В силу історичних обставин Крим став котлом націй, і ніяке легітимне самовизначення тут неможливо, якщо не досягнуто внутрішній кримський консенсус між народами, що його населяють", - резюмував Кулеба.

Подробиці читайте в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна" у статті Дмитра Кулеби "Трагедія і фарс самовизначення". !zn

Читайте також:

Мер Херсона попередив про підготовку в місті "кримському сценарії"

НАТО і США дадуть Росії єдиний міжнародний відповідь по Україні

Держдума РФ схвалила анексію Криму, Жириновський пообіцяв тепер "не вилазити з "Артеку"