Ринки: Жити стало краще, жити стало веселіше…

Автор : Ігор Годецький
18 лютого 15:44

Першими, досить агресивними, кроками контрольних органів після набрання чинності новоприйнятим Податковим кодексом України стали активні перевірки УБОПівцями київських ринків.

 

Першими, досить агресивними, кроками контрольних органів після набрання чинності новоприйнятим Податковим кодексом України стали активні перевірки УБОПівцями київських ринків (книжковий і речовий ринки на Петрівці, далі - ринки «Юність», «Харківський», «Житній», «Нивки», «Даринок» тощо). Перевіряли переважно торгові точки з найдорожчим товаром. Декларована мета - «боротьба з контрафактною і контрабандною продукцією, захист авторського права» - на позір досить благородна, але якщо «читати між рядками», неважко здогадатися, що таке «полювання на відьом» є не чим іншим, як натяком підприємцям на вади спрощеної системи оподаткування, яку ці ж підприємці обстоювали на «податковому Майдані».

Звісно, обіг контрафактної або контрабандної продукції підриває економіку держави, порушує авторські права тощо. Зазначена діяльність була заборонена і до введення в дію нового Податкового кодексу. Так, Кримінальний кодекс України містить цілий розділ (VII), присвячений злочинам у сфері господарської діяльності. І в минулі роки всі СПДшники (не кажучи вже про юридичних осіб) не звільнялися від ведення первинної документації - отримуючи товар, будь-який СПД мав натомість підписати прибуткову накладну.

Водночас, хоча формально на торгівлю на ринках поширюються вимоги, котрі висуваються до суб’єктів підприємницької діяльності, чиїм основним видом діяльності є торгівля, але історично склалося так, що ринок - особлива організація, «вільна економічна зона», і основним документом, який регулює цей специфічний вид діяльності, є Правила торгівлі на ринках, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, МВС, Державної податкової адміністрації, Держстандарту від 26.02.2002, №57/188/84/105. Адже ні для кого не секрет, що торгівці на ринках продають товари і власного виробництва (наприклад, сільськогосподарська продукція) або навіть товари, які були у використанні (наприклад, шуби, запчастини), і зрозуміло, що торгівля такими групами товарів не передбачає жодних документів про їхнє походження.

Так, п. 43 Правил торгівлі на ринках дозволяє реалізовувати як нові непродовольчі товари, так і ті, що були в користуванні, крім заборонених для продажу.

Звісно, є окремі непродовольчі товари (визначені п. 44 Правил торгівлі на ринках), продаж яких можливий тільки за умови додержання ряду вимог. Так, наприклад, умова, яка є обов’язковою для продажу, скажімо, ліків, лікарських рослин, - наявність відповідної ліцензії; для реалізації косметично-парфумерних виробів необхідне додержання температурних режимів у місцях, недоступних попаданню прямого сонячного проміння. Особливим товаром, для реалізації якого, безумовно, необхідно мати повний пакет документів, котрі підтверджують якість та безпеку, є дитячі товари.

Що ж стосується інших товарів, зокрема, тих, які були у вжитку і можуть вільно та безумовно реалізовуватися на ринках, - то для їх реалізації достатньо лише додержання елементарних санітарно-гігієнічних вимог. Звісно, при цьому суб’єкт підприємницької діяльності, реалізовуючи такі товари, не звільняється від свого конституційного обов’язку сплачувати податки і зобов’язаний врахувати дохід, отриманий від реалізації такої продукції, та сплатити з нього податок. Водночас, враховуючи недосконалість чинного законодавства, не вважатиметься порушенням, наприклад, коли підприємець, котрий реалізовує товари, що були у вжитку, складе акт, відповідно до якого всі товари на його прилавку «були знайдені дорогою, власника добросовісно розшукували, але не знайшли…», потім проведе оцінку знайдених товарів, згідно з якою їх ціна становить 20 гривень, а продасть ці товари - за 19 гривень. Гарантую, у такому разі влада (впізнаючи методи) вирішить не чіпати більше таких розумників.

Крім того, працівники, наприклад УБОПу (котрі здійснювали ряд нещодавніх перевірок), як і працівники будь-яких інших контрольних органів, не всемогутні, хоч би як їм того хотілося, оскільки обмежені у своїх правах певними нормативними актами. Перевищення ж службових повноважень призводить до негативних наслідків для винних службових осіб у вигляді кримінального переслідування.

Оскільки працівники УБОПу, котрі перевіряли в січні торгові точки на київських ринках, не могли не знати про чинні Правила торгівлі на ринках (які фактично дають право суб’єктам підприємницької діяльності здійснювати торгівлю на ринку і без наявності первинних документів на товар, за винятком певної групи товарів, зокрема всіх дитячих товарів), така діяльність (за умови, що наша країна є справді правовою державою) має зацікавити органи прокуратури.

Підсумовуючи, хочу сказати, що не слід боятися обстоювати і захищати свої права. Тим більше що чинне законодавство містить величезну кількість суперечностей та прогалин, і потрібно лише знати свої права та вміло ними користуватися. Крім того, на щастя, ніхто ще не скасував конституційно гарантованого права на судовий захист.