МАНДАТ У МАЙБУТНЄ

Автор : Юліанна Ковалевська
12 квiтня 00:00

Віднині за якістю води, окрім державних санітарних служб, стежать і учні — вихованці МАН. Коли рос...

 

Віднині за якістю води, окрім державних санітарних служб, стежать і учні — вихованці МАН. Коли рослини гинуть від поливання звичайною питною водою (саме так сталося під час спільного українсько-американського дослідження з космобіології), то це не тільки наводить на роздуми, але й спонукає до конкретних дій. Віднедавна по всій країні, де є територіальні відділення Малої академії наук (МАН), створено екологічні пости. Юні дослідники тепер постійно стежать за станом води. За словами Володимира Назаренка, віце-президента МАН, «ми не претендуємо на те, щоб визначати якість води. Для проведення програми було закуплено набори реактивів. Вони прості у використанні і дозволяють у польових умовах визначити стан водного середовища. Саме через такі практичні заходи виховується екологічна культура молоді».

Але виховання відповідальності за світ навколо нас — лише одне з багатьох завдань Малої академії. МАН — творче об’єднання учнівської молоді. Навчання тут — це заняття науково-дослідницькою діяльністю в гуртках, секціях, клубах та представлення своїх здобутків на регіональних, державних, міжнародних конкурсах і конференціях. Надзвичайно важливу роль у проведенні такої роботи відіграє Мала академія наук м. Києва «Дослідник», базовою установою якої є Київський палац дітей та юнацтва. На сьогодні «Дослідник» пропонує неабиякий асортимент тематики по 5-ти наукових відділеннях: природничому, науково-технічному, гуманітарному, історико-філософському, інформатики та обчислювальної техніки.

— Ні для кого не секрет, що наша школа, перевантажена плановими програмами, не може задовольнити індивідуальні запити, — говорить В.Назаренко. — Якщо у класі 30—40 учнів, то, зрозуміло, вчителю не до індивідуальної творчості. Наша мета — відібрати саме тих учнів, котрі бажають поглибити свої знання, займатися наукою. Саме так з’являється наукова зміна. По-друге, МАН дає можливість зорієнтуватися щодо вибору професії. Тут дівчатка і хлопчики мають змогу поглиблено вивчати певні дисципліни, опановувати методи дослідження, тобто здійснюють перший крок до творчої дослідницької діяльності. Доказом дієвості Малої академії є те, що її вихованці — учасники і призери державних та міжнародних конкурсів, науково-освітніх програм, експедицій, олімпіад. Щороку Мала академія проводить Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт, призерів якого приймають до вищих навчальних закладів за співбесідою.

Один з дуже перспективних і сучасних напрямів роботи «Дослідника» — ведення науково-освітніх програм. Як показала практика, це дозволяє масово залучати юних дослідників, отримувати гранти, спонсорську допомогу від міжнародних фундацій, благодійних фондів, а також взаємодіяти з закордонними колегами в проведенні спільних міжнародних науково-освітніх проектів. Яскравий приклад — програма українсько-американського космічного експерименту з біології «Вчителі та учні досліджують рослини в космосі». Завдяки цьому проекту тисячі школярів України залучилися до космічної біології. У результаті НАСА запросило найактивніших учасників як почесних гостей на два тижні до США. МАНівців залучили до нових проектів, що виконуються під егідою НАСА та Національного космічного агентства України. Це, зокрема, «Фермерство в космосі», «Життя на краю» (можливість існування живих істот у космосі), «Міжнародний Інститут води» (моніторинг якості води), який, до речі, отримав підтримку «Демократичного гранту» відділу преси, освіти та культури Посольства США.

— Американці вражені, що у нас існує громадська організація, яка практично без бюджетного фінансування виконує такий великий обсяг роботи, — зазначає Володимир Назаренко. — Найактивніше ми співпрацюємо з ними у галузі космічної біології та екології, але подібна співпраця є і з Угорщиною, Францією, Англією, Італією. Для нас дуже важливо долучатися до міжнародних програм, адже діти повинні знати, що їх чекає у майбутньому. Зараз український науковець не забезпечений усім необхідним для проведення досліджень, якщо не отримує грант за міжнародною програмою. Тому ми хочемо, щоб діти були пристосовані до непростих умов виживання — самі шукали попит на результати своєї діяльності.