Експерт: Легальне надходження батьківських коштів до шкільного бюджету — нормальна європейська практика

20 листопада 20:25

Суть запропонованих Кабміном нововведень щодо посилення фінансової самостійності шкіл полягає у...

 

Суть запропонованих Кабміном нововведень щодо посилення фінансової самостійності шкіл полягає у виводі з «тіні» батьківських коштів, що й так залучаються в бюджети шкіл, пояснив в інтерв’ю «Дзеркалу Тижня» директор столичного Фінансового ліцею, голова Асоціації керівників шкіл м.Києва Юрій Шукевич.

«Утворюється нова, незвична для пересічного директора, «економіка у правовому колі» з батьківськими рахунками, плановими кошторисами та ключовою посадою головного бухгалтера. Це нормальна європейська практика. І вона передбачає формування нової культури директора і нової культури відносин громадськості й школи», — розповів Юрій Шукевич.

Наразі школа, хоча й має право на самостійне вирішення питань економічної і фінансово-господарської діяльності, фактично становить собою відокремлений підрозділ іншої юридичної особи — органу управління освітою.

«Чиновник управління, а не директор, вирішує стратегічно важливі питання: приймає на роботу вчителів, визначає, за якою програмою і якими підручниками організовуватиметься навчання, укладає угоди з постачальниками послуг, розподіляє кошти», — зазначив експерт.

Беручи до уваги різний рівень готовності шкіл до нововведення, переводити їх на власний рахунок слід поетапно і поступово, вважає Юрій Шукевич. За його словами, сьогодні всі регіональні інститути підвищення кваліфікації вже отримали завдання організувати курси для директорів із залученням фахівців із фінансового менеджменту.

«Школи готові до цієї реформи різною мірою. Тому їх необхідно структурувати на три групи. Перша група — школи, які ніколи не відкривали рахунків у банку, не утворювали легалізованих благодійних фондів. До другої групи слід зарахувати школи, в яких уже кілька років без відкритого рахунку працює благодійний фонд, директор тією чи іншою мірою співпрацює з ним і володіє ознаками економічної культури. Третя група —школи, які вже протягом багатьох років послуговуються спеціальним рахунком для акумулювання батьківських грошей, мають бухгалтерів. І, нарешті, окремі «пілотні» школи, яким слід надати статус головного розпорядника коштів, тобто віддати бюджет повністю з правом його затвердження та правом підпису платіжних документів без узгодження з управлінням освіти, тому що вони вже давно працюють як зі спеціальним, так і з загальним фондом», — розповів Юрій Шукевич.

Детальніше читайте у статті Оксани Онищенко «Фінансова самостійність: «Это мы не проходили, это нам не задавали»? у свіжому номері «ДТ»