Зростання цін на молоко було спровоковано діями чотирьох мультинаціональних компаній

28 сiчня 15:07

Зростання цін на молоко у вересні минулого року було спровоковано діями чотирьох мультинаціональних молочних компаній, які займають третину українського ринку. Наприкінці літа 2010 року вони одночасно почали підвищувати ціну на сировину.

 

На думку експертів «Дзеркала тижня. Україна», компанії почали підвищувати ціни «швидше за все, з переляку: через спекотне літо надої скоротилися на 30%». Однак тоді АМКУ на такі дії не відреагував.

У результаті у жовтні 2010 року закупівельна ціна заступила навіть за європейську межу - 4,20-4,30 гривні за літр. Без ПДВ - це 34 євроценти, тоді як у Європі ціна не перевищувала 30 центів. Якщо ж перевести надоєний літраж-тоннаж у базові показники (у Європі жир - 4,2%, білок - 3,4%; в Україні відповідно - 3,4 і 3%), то українська ціна виявиться ще вищою.

У Європі також оперують «літньою» і «зимовою» цінами, але різниця між ними становить 10-15%. Там фермер планує запуск корів так, щоб розтелення відбувалося планомірно упродовж року, а не масово, взимку, як у нас. Таким чином, і молокопереробні підприємства на Заході працюють без пікових навантажень, тоді як в Україні 65% молока виробляють у весняно-літній період, а 35% - в осінньо-зимовий.

Антимонопольний комітет 5 листопада зобов’язав 11 молокопереробних підприємств поетапно знизити оптово-відпускні ціни на молоко, сметану, вершкове масло і твердий сир. Переробники з приходом зими почали знижувати закупівельні ціни на молоко, бо до цього змушували нереалізовані запаси.

Таким чином, фіаско зазнала не лише четверо вищевказаних компаній, а й уся галузь. А оскільки вона на 95% легальна, то можна сказати, що з усіх молокопереробних підприємств лише кілька зустріли 2011 рік успішно. Загальний же рівень прибутковості не перевищив 5%.

Детальніше читайте у свіжому номері «Дзеркала тижня. Україна» у статті Володимира Чопенка «Молочні ріки з відкотними берегами».