Перед виборами бізнес зайняв вичікувальну позицію — експерт

04 сiчня 15:19

Частка керівників підприємств, які не змогли дати прогноз на наступні шість місяців щодо фінансово-економічної ситуації на підприємстві, в жовтні становила 15,3%.

 

Аналіз історичних даних дослідження "Ділова думка" свідчить, що перед виборами бізнес традиційно займає так звану вичікувальну позицію, коли оцінки та плани на майбутнє стають поміркованими. В українських реаліях, де, за даними нашого опитування в 2018 р., 46,0% керівників підприємств вважають неформальні стосунки з представниками органів влади важливими або дуже важливими для досягнення успіху в бізнесі, сам факт можливих персональних змін на владному Олімпі додає невизначеності.

Про це у своїй статті для DT.UA пише Оксана Кузяків, виконавчий директор Інституту економічних досліджень і політичних консультацій. За її словами, в дослідженнях індикатором невизначеності є два прості показники: частка опитаних, які не змогли спрогнозувати зміни фінансово-економічної ситуації на підприємстві в піврічній перспективі, та частка опитаних, що не знають, в якому напрямку зміниться ділове середовище через півроку.

"За результатами "Ділової думки", в українській економічній історії невизначеність зростала напередодні та залишалася високою ще принаймні квартал після президентських виборів, також суттєве зростання невизначеності спостерігалося під час економічної кризи наприкінці 2008-го - на початку 2009 р. Наступний випадок зростання невизначеності зафіксовано наприкінці 2010 р. (що очевидно спричинено економічною політикою уряду Азарова, згадаємо "податковий" майдан як реакцію на можливе посилення податкового тиску на малий і середній бізнес). Надалі економічне середовище характеризується високим рівнем невизначеності. Події осені 2013 р. і подальші події, спричинені розгортанням російської військової агресії проти України, лише подовжили ситуацію невизначеності для українського бізнесу, - зазначає експерт. - Лише з середини 2016-го середовище стає більш прогнозованим, і частка тих, хто не може визначитися з економічною ситуацією на підприємстві через півроку, поступово зменшується. Така тенденція тривала до липня 2018 р. А вже за результатами опитувань липня та жовтня 2018-го частка тих, хто не зміг визначитися ні щодо економічної ситуації на підприємстві, ні щодо змін бізнес-клімату через півроку, збільшується. Хоча обидва показники ще набагато нижчі, ніж у 2010–2017 рр".

Автор підкреслює, що частка керівників підприємств, які не змогли дати прогноз на наступні шість місяців щодо фінансово-економічної ситуації на підприємстві, в жовтні становила 15,3%, у липні - 15,9, збільшившись із 12,7% у квітні 2018-го. Для порівняння, в жовтні 2015 р. 32,7% опитаних не могли зробити прогноз на шість місяців.

Детальніше про заміри ділової активності і очікувань читайте в статті Оксани Кузяків "Економічні очікування українського бізнесу напередодні виборів" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".