Концесію в Україні необхідно ділити на об'єкти "green field" і стратегічні підприємства — експерти

27 серпня 14:40

 

В умовах, які склалися в Україні, термінова концесія всіх підприємств, як планує президент Зеленський - невигідний для країни і небезпечний маневр, - вважає директор Інституту розвитку економіки України Олександр Гончаров. За його словами, сьогодні склалася ситуація, коли олігархи хочуть роздобути нову редакцію скандального Закону "Про концесії", а "зелена" команда готова подарувати їм це в якості демонстрації електорату своєї ефективності, передає "Укррудпром".

"Об'єдналися інтереси обох сторін. З одного боку є олігархи і з іншого - команда "Слуги народу", яка хоче показати свою діяльність. Тут таке поєднання - одні хочуть в комерційних інтересах отримати цей закон, інші хочуть показати виборцям надзвичайно високу продуктивність своєї роботи", - пояснив експерт.

В таких умовах, на думку фахівців, з'являється високий ризик втрати стратегічно важливих для України підприємств, які опиняться у приватних руках на вкрай невигідних для країни умовах. За словами економіста Віктора Скрашевского, в новій редакції Закону "Про концесії" необхідно передбачити спеціальні "запобіжники", які зроблять неможливим швидкий і непомітний перехід працюючих і прибуткових підприємств у приватне володіння.

"Про цей ризик весь час говорять. Необхідно все дуже чітко прописати - хто за що відповідальний. У договорах самої концесії. Але тут виникає інше питання. А як це буде контролюватися? Буде невідворотність покарання за порушення цих договорів", - сказав Скрашевский.

Експерти вважають, що гарантованим запобіжником від перетворення концесії в "дерибан" залишків держвласності може бути законодавчий її поділ на концесію об'єктів "green field" (будівництво з нуля) і окремо - концесію працюючих підприємств, які приносять прибуток до держбюджету.

"Кажуть, якщо підприємство державне, то йому гаплик. Ні! Якщо там кваліфіковані люди, якщо немає корупційних схем, все відмінно працюватиме. Візьмемо для прикладу морські порти. Ми з американськими фахівцями спілкувалися в рамках програми USAID "Трансформація фінансових ринків" - так ось вони впевнені, що немає більш привабливих об'єктів, ніж наші морські порти. Це дуже важливі активи України", - підкреслив Гончаров.

Експерти впевнені, що концесія як інструмент вкрай важлива для України. Зокрема, для будівництва нових об'єктів, в першу чергу, автомобільних доріг та іншої інфраструктури. Новий Закон "Про концесії" може привернути в країну сотні мільйонів доларів інвестицій і прискорити економічне зростання в цілому завдяки появі нових інфраструктурних проектів. Однак, при цьому, дія закону не повинна поширюватися на побудовані раніше держпідприємства, а також ті, які працюють і є більш прибутковими. Їх передача в концесію в українських реаліях перетвориться в схеми з фактичної приватизації високоліквідних активів.

"Ви ж бачите, що з ОПЗ зробили за копійки вже виставляють. Це не тому, що люди безграмотні. А тому, що за рахунок корупційних схем, за рахунок нарощування дебіторки - роблять все, щоб той чи інший об'єкт дешевше віддати. Олігархи через своїх політиків, через свій менеджмент - занижують вартість таких активів", - пояснив Гончаров.

Нагадаємо, президент України Володимир Зеленський заявив про термінове ухвалення нової редакції Закону "Про концесії", яка раніше викликала кілька хвиль скандалів у Верховній раді та експертному середовищі. Документ охрестили корупційним і написаним під інтереси окремих олігархів. Зокрема, багато аналітиків вважають, що новий закон розроблено з метою передати в приватні руки державні морські порти, які перераховують до держбюджету кілька мільярдів гривень щорічно. Не дивлячись на те, що новий проект Закону "Про концесії" ще не прийнятий, Кабмін запустив процес концесіонування портів "Ольвія" та ДП МТП "Херсон".

Мінінфраструктури погодило ТЕО концесії ДП МТП "Північний" - державної стивідорної компанії, яка має найбільші глибоководні причали в Україні.