Любов без розрахунку в кредит

Поділитися
Здається, наш слух, що навчився за десять років сприймати словосполучення «президент Кучма» як ідіому, вже перестає різати незвичне «глава держави Ющенко»...

Здається, наш слух, що навчився за десять років сприймати словосполучення «президент Кучма» як ідіому, вже перестає різати незвичне «глава держави Ющенко». Наша свідомість поступово звикає до «зміни облич у партері», точніше, в урядовій ложі парламенту. І відчуття стрімких революційних змін у країні, що виникло від масового переміщення вчорашніх опозиціонерів із вулиць і майданів у владні кабінети, потроху притупляється. Ми все ще називаємо цю владу новою, але вже розуміємо, що «медовий місяць» залишається позаду. А це означає, що настає час, коли емоції і почуття більше не заважають нам тверезо оцінити ситуацію і трохи безсторонніше поглянути на нашого спільного обранця. Причому стосується це не лише тих із нас, хто бажав перемоги Ющенка і його команди, а й тих, хто, опираючись цьому, голосував за їхніх опонентів.

Напевно, тому, порівнюючи теперішню загальну ситуацію у країні з тією, що склалася на кінець минулого року, ми не пов’язуємо, як це можна було б очікувати, свою оцінку з тим, кого з кандидатів підтримували на президентських виборах. І 44,2% голосів на користь Віктора Януковича, котрий програв президентські перегони, не трансформувалися в таку ж саму кількість незадоволених тим, що відбувається в Україні. Точно так само майже 52% громадян, які підтримали на виборах теперішнього главу держави, не становлять нині ту частину населення, яка те, що діється у країні, бачить виключно в рожевому світлі. Значне поліпшення ситуації, як засвідчило опитування, проведене соціологічною службою Центру Разумкова, відзначають лише 7,9% українських громадян, а перебувають у песимістичному настрої ще менше: погіршення ситуації констатували 6,5% опитаних. Тоді як більшість із нас — 39,2% — не помітили, що стан справ у країні змінився в якийсь бік. І пов’язано це, вочевидь, не з відсутністю змін, а з тим, що дуже багатьом із них нам поки важко дати оцінку. Для цього треба, щоб минув певний час. Поки ж тих із нас, хто бачить нехай незначне, та хоч якесь поліпшення життя, усе-таки дещо більше за тих, хто спостерігає його погіршення — 23% проти 16. Однак є підстави сподіватися, що кількість оптимістів зростатиме. Оскільки добра половина (50,7%) опитаних разумковцями вважає: події в Україні розвиваються у правильному напрямі. Тоді як протилежної думки дотримується менш як чверть (23,8%) українських громадян. Вагалися з відповіддю на це запитання 25,5% респондентів.

Проте, якщо мова заходить про конкретні кроки нового глави держави, на приблизно таку ж саму кількість наших схвальних відгуків заслужило лише визначення в ролі пріоритету зовнішньої політики України вступ до Європейського Союзу (49,9% громадян підтримують цю ініціативу Президента, 25,4 — ні, інші або байдужі до цього питання, або поки що не визначилися з відповіддю на нього). А також — призначення на посаду прем’єр-міністра України Юлії Тимошенко. Вітають це рішення 54,1% опитаних, не схвалюють — 30,3. Задоволення з приводу призначення Олександра Зінченка державним секретарем України відчувають 42% українських громадян, а призначення секретарем РНБОУ Петра Порошенка підтримують 36,9% респондентів. Щоправда, варто зазначити: стосовно цих двох кадрових рішень серед опитаних є досить великий відсоток тих, хто ще не визначився, та байдужих.

Що ж до розвитку подій не в цілому по країні, а в тій області, місті й селі, де проживає кожен із нас, то громадян, задоволених їх перебігом, виявляється значно менше. Схвалює напрям цих подій приблизно кожен третій (34,4%), ще третина населення вважає його неправильним і майже стільки ж зізнається у марності своїх спроб зрозуміти, куди ж усе прямує. В такому розкладі немає нічого надзвичайного, якщо взяти до уваги, скажімо так, нестандартний підхід нового керівництва країни до формування влади на місцях. Безліч питань щодо професіоналізму, компетентності, а де-не-де й причетності новоспечених призначенців регіонального рівня до непорядної діяльності старої влади зовсім не сприяє підвищенню довіри людей до місцевого начальства. Що мовою цифр звучить так: повністю підтримують діяльність обласних державних адміністрацій 14,6% опитаних, їхні окремі кроки — 35,1%. Ставлення громадян до районних держадміністрацій виражається приблизно в тих самих пропорціях: недовіру до регіональних органів влади відчувають від 27,7 до 30,7% респондентів.

І це при тому, що в підтримці Президента України, який, власне, і призначає голів місцевих адміністрацій, зізнавалися в цілому 73,6% опитаних (46,7% із яких висловили главі держави цілковиту підтримку, 26,9 — часткову). Приблизно стільки ж із нас — 71,9% — схвалюють діяльність українського уряду, за поданням якого призначення відбуваються. 36,4% респондентів заявили, що підтримують Кабінет міністрів у всьому, 35,3% — окремі його кроки. Говорячи про новий Кабмін, не можна уникнути спокуси порівняти його зі старим. І хоча для того, щоб уряд Юлії Тимошенко можна було оцінити об’єктивно, минуло зовсім небагато часу, соціологічна служба Центру Разумкова все-таки звернулася до своїх респондентів із проханням порівняти його з урядом Віктора Януковича. Не змогла впоратися з цим завданням лише чверть опитаних. 17,3% українських громадян, як з’ясувалося, вважають уряд Тимошенко гіршим за уряд Янкуковича. Майже 16 не бачать між ними суттєвої різниці. Проте більш як сорок відсотків українців упевнені: Кабмін Тимошенко кращий за попередній уряд. «Приз симпатій глядачів», що дістався теперішньому центральному органу виконавчої влади, уявляється ще вагомішим, коли взяти до уваги оцінку діяльності Віктора Януковича на посаді прем’єр-міністра України, одержану в результаті того ж опитування. Схвальні відгуки на свою адресу екс-прем’єр одержав від 46,4% опитаних, 18,9% із яких оцінили його досягнення на посаді глави уряду в цілому позитивно, а 27,5 — «радше позитивно». Тож перемогу Юлія Володимирівна, можна сказати, здобула в боротьбі із зовсім не слабким суперником.

Чи вдасться Кабінету міністрів під керівництвом Тимошенко якщо не збільшити, то принаймні не розгубити надалі своїх симпатиків, — питання не з легких. Проте надії на нього покладаються чималі. І для збільшення сьогоднішнього рейтингу довіри кабінету Тимошенко навіть не потрібно домагатися прихильності з боку тих, хто вважає його нездатним на прорив (8,6% опитаних очікують від діяльності тимошенківців значних негативних змін у економіці України, а чотири відсотки вважають, що негативні результати будуть незначними). Достатньо не розчарувати тих із нас, хто сповнений упевненості: уряд Юлії Тимошенко зуміє домогтися суттєвих позитивних змін у стані вітчизняної економіки (35,2% опитаних), а також сподівається бодай на незначне поліпшення (майже 20%). Ці категорії громадян разом зі скептиками, котрі не очікують якихось помітних змін у результаті урядових зусиль (16,9%), у цілому становлять досить велику кількість потенційних прихильників нового Кабміну — майже 72% українських громадян. Чи виправдає уряд настільки масштабний кредит довіри?

Тим більше що довіра ця не така вже безоглядна, як може здатися на перший погляд. І найяскравіше виявляється це в наших відповідях на запитання: на що, на нашу думку, передусім спрямовані дії Президента Ющенка? Можливо, 55,1% громадян, переконаних, що нова влада діє, керуючись виключно загальнонаціональними інтересами, кимось сприймається як досить позитивний результат. Проте важко заплющити очі на той факт, що добра третина наших співвітчизників (31,6% опитаних) вважає, ніби дії Президента насамперед спрямовані на захист власних інтересів та інтересів його політичного оточення. Таке стійке невір’я у безкорисливість влади, нехай навіть вона проголошує найдемократичніші гасла, прищепив народу попередник Віктора Ющенка. І зайве підтвердження цього — наші відповіді на запитання, яке майбутнє Леоніда Кучми нами вважається найбільш справедливим? 44,9% респондентів відповіли, що Леонід Данилович має піти з політичного і громадського життя країни. Ще 35,3% упевнені, що його необхідно притягти до суду. І лише дехто бажає пану Кучмі продовження активної політичної (2,8% опитаних) або громадської (7,2%) діяльності.

Переконати людей, котрі вважають, що будь-яка влада приходить для задоволення власних потреб, а не для вирішення завдань загальнонародного характеру, можна, лише продемонструвавши реальні результати титанічних зусиль усієї владної команди під керівництвом Президента. Чим швидше з’являться ці результати і чим відчутнішими вони виявляться, тим стрімкіше зменшуватиметься кількість громадян, які підозрюють представників влади в лицемірстві. А цю ниву, як з’ясовується, ще орати й орати. «Теперішні Президент і уряд заявили про намір посилено боротися з корупцією. Як ви вважаєте, до чого це призведе?» — поцікавилася соціологічна служба Центру Разумкова у своїх респондентів. Тих, хто відповів: «Вестиметься боротьба з корупцією і вдасться досягти значних результатів», — виявилося менш за третину (28,9% опитаних). Майже кожен третій із респондентів (32,6%) не засумнівався у твердості намірів влади, проте суттєвих рухів на цьому шляху не передбачає. Зате 15% громадян переконані в тому, що заяви так і залишаться заявами, і задекларованої боротьби з корупцією не буде. А ще 11,6% українців припускають: під виглядом боротьби з корупцією відбуватиметься боротьба з політичними опонентами.

Є над чим замислитися новій владній команді й при ознайомленні з думкою своїх громадян щодо так званих реприватизаційних процесів. Переважна більшість українців (75,6% опитаних) вважає: приватизація у країні зазвичай супроводжувалася порушенням закону. І наміри влади повернути деякі підприємства в державну власність вітає 71,1 відсотка респондентів. Однак при цьому лише 58,3% опитаних упевнені в тому, що уряд збирається повертати окремі підприємства в державну власність через допущені при їхній приватизації порушення і заниження ціни під час продажу. Кожен десятий із нас не сумнівається, що уряд робить це для підвищення своєї популярності. А кожен п’ятий вважає: перегляд результатів приватизації влаштували для того, щоб передати відібрані в попередніх власників підприємства бізнесменам, близьким до теперішньої влади.

Ось чому новому керівництву країни потрібно бути максимально коректним у своєму діалозі з представниками вчорашньої влади і вкрай обережним у своїх діях із наведення порядку в країні. Щоб не збільшувалася кількість громадян, котрі вважають, ніби, ставши Президентом, Віктор Ющенко і його команда переслідує своїх колишніх і теперішніх політичних опонентів. У тому, що це відбувається сьогодні, впевнені 36,9% опитаних. Протилежної думки дотримуються 41,9% населення. Про неприпустимість дій із боку влади, які навіть віддалено нагадують політичні репресії, свідчить і той факт, що 65,3% українців не згодні зі значним обмеженням прав і свобод громадян навіть в обмін на суттєве зростання рівня життя населення. Не бажають вони за тих самих обіцянок більш ситого життя миритися з тим, щоб їхньому президенту була гарантована довічна недоторканність, навіть коли він підозрюватиметься у вчиненні кримінальних злочинів (78,6% респондентів висловилися проти цього). І це при тому, що своїм соціальним статусом задоволені лише 23,7% наших співвітчизників, а 65,4% опитаних дали негативну відповідь на запитання з цього приводу.

Лише 0,4% респондентів, оцінюючи матеріальне становище своєї сім’ї, заявили, що можуть собі дозволити придбати практично все, що захочуть. 31,7% зізнавалися: загалом на життя їм вистачає, однак придбання речей тривалого користування (меблів, холодильника, телевізора) для них пов’язане з певними труднощами. Приблизно сорока відсоткам опитаних грошей вистачає на харчування і купівлю необхідних недорогих речей. А 18,3% громадян зізнаються, що ледве зводять кінці з кінцями, не маючи можливості купити навіть необхідні продукти.

Ось чому в нинішньої влади сьогодні є лише один засіб існування — день і ніч вона має відпрацьовувати той колосальний кредит довіри, який їй видав народ. У протилежному разі через рік наші громадяни вже не даватимуть настільки масово позитивну відповідь на запитання соціологів про те, чи у правильному напрямі розвиваються події у країні, і відговорюватимуться делікатним «не змінилася», коли їх проситимуть порівняти тодішню ситуацію з теперішньою. Гадаю, натхнені досвідом виборів-2004 українці неминуче скористаються своїм виборчим правом, щоб висловити свою думку вже не в соціологічних опитуваннях, а при обранні парламенту, в якому (якщо конституційна реформа вціліє) будуть зосереджені головні владні повноваження.

Дослідження проведене соціологічною службою Центру Разумкова від 23 до 28 лютого 2005 року у всіх регіонах України. Опитано 2012 респондентів віком від 18 років. Теоретична похибка вибірки не перевищує 2,3%.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі