Варто придивитися до культури Росії, щоб зрозуміти її політику - The Economist

Поділитися
Варто придивитися до культури Росії, щоб зрозуміти її політику - The Economist Російські переслідування в сфері культури відображають політичні процеси в країні. © The Economist
Переслідування інакомислення відбувається як в російському театрі, так і в російському суспільстві.

Афіші були вже надруковані, а більшість квитків - продані. Балет, присвячений життю гомосексуального танцюриста Рудольфа Нурєєва, мав бути неймовірно прогресивним зразком на сцені славнозвісного "Большого театра" у Росії. На відео репетицій чоловіки-танцюристи крутилися на високих підборах.

Але за лічені дні до прем'єри директор "Большого театра" Володимир Урін оголосив, що знімає балет з програми. Його замінили програмним "Доном Кіхотом".

Про це пише The Economist, додаючи, що критики назвали це рішення цензурою гомосексуальної теми балету. Державні ЗМІ, посилаючись на "анонімні джерела", писали, що наказ зняти балет надійшов безпосередньо від міністра культури РФ Володимира Мединського - націоналіста, захопленого традиційними цінностями.

Інші впливові меценати "Большого театра" висловилися на підтримку балету. Урін тепер обіцяє, що "Нурєєв" з'явиться на сцені в грудні.

"Не має значення, як були ухвалені всі рішення. Скандал несе в собі урок. Один інсайдер з "Большого" впевнений: все, що відбувається в театрі, завжди відображає те, що відбувається в країні. В даному випадку, драма в "Большом" відзеркалює значно більшу гру в російській політиці", - пише видання, нагадуючи, що президентські вибори, які мають пройти 2018 року, вже на носі.

Кремлінологи очікують, що Путін зробить перестановки в своїй команді і оновить порядок денний, готуючись до свого четвертого і, можливо, останнього акту президенства. Хіба що він змінить конституцію. Хоча Путін мовчить про свої плани, його лакеї чубляться, намагаючись зберегти свої ролі. Як зауважив експерт "Московського центру Карнегі" Олександр Баунов, російські політики діляться не на владу і опозицію, як це буває зазвичай.

"Йдеться про поділ на тих, хто бачить Росію інтегрованою в світову сучасність, і тих, хто бачить її на чолі супротиву цій сучасності", - сказав він.

Режисер "Нурєєва" Кирило Серебренніков втілює перший табір. Його театр "Гоголь-центр" став одним з найбільш авангардних у Москві. Його роботи цінуються в Європі. Один з останніх його фільмів виграв приз Фрасуа Шале на Каннському кінофестивалі в 2016 році. Цього року він взяв Європейську нагороду за "Нові театральні реалії". Однак, в Росії йому доводиться мати справу зі складним культурним ландшафтом.

Володимир Путін став втретє президентом у 2012 році, проголосивши курс на захист традиційних консервативних цінностей. Були ухвалені жорсткі закони, які забороняють так звану "гомосексуальну пропаганду". А російська православна церква отримала ще більший вплив на культуру. Також влада почала атакувати Серебреннікова і його команду. В травні ФСБ обшукала його театр і його дім, а також допитала самого режисера. Слідчий комітет РФ звинуватив "Седьмую студию" Серебреннікова у привласненні 3,4 мільйонів рублів державних коштів. Бухгалтера компанії арештували. Під час попередніх слухань прокурори заявили, що студія так ніколи і не поставила виставу "Сон в літню ніч", на яку отримала гроші. Численні огляди і номінація на "Золоту маску" виявилися не переконливим доказом того, що вистава таки існувала.

Якщо мета перслідування полягала у тому, щоб когось залякати, тоді цей план спрацював. Театральний критик Алла Шедерова сказала, що справа навколо Серебреннікова створила "атмосферу страху і істерії" серед інтелігенції. Навіть найбільш знані фігури демонструють напругу. На одній з церемоній нагородження російський режисер Євгеній Міронов передав Путіну листа, в якому всі "важковаговики" російської культури підтримують Серебреннікова. Російський президент в коментарі журналістам назвав "ідіотами тих", хто переслідує режисера.

"Це вказує на іншу політичну реальність: сучасна Росія - не вистава одного актора, в якій Путін сам співає, танцює і виступає в центрі сцени. Вона також не його особистий ляльковий театр, де маріонетки рухаються так, як він хоче. Система слабо зв'язана всередині. Вона зроблена з хаотичних матриць кланів і гравців, які часто переслідують протилежні цілі, намагаючись просунутися вище, правильно інтерпретуючи сигнали тих, хто стоїть на вищому щаблі, і боячись оступитися", - йдеться в статті.

Те, що цей театр розігрується і в культурній сфері, не повинно нікого дивувати. Окільки в Росії естетика - це політика.

"ТУт завжди спускають собак на тих, чиї думки відрізняються від позиції держави. Але якщо завжди дивитися лише "Лебелине озеро", руху вперед не буде", - сказав неназваний актор балету "Нурєєв".

Видання радить пильніше придивлятися до російської культурної сцени, щоб зрозуміти, в якому напрямку рухається політична боротьба країни.

Нагадаємо, що нещодавно московського режисера Серебренникова затримали за підозрою в розкраданні держкоштів. У справі досі було троє обвинувачених: колишній бухгалтер "Сьомий студії" Ніна Масляєва, екс-гендиректор студії Юрій Ітин і колишній генпродюсер підприємства, екс-директор "Гоголь-центру" Олексій Малобродський, а Серебренніков перебував у статусі свідка. 18 серпня Басманний суд Москви залишив під вартою до 19 жовтня Малобродського, Масляеву і до тієї ж дати під домашнім арештом - Ітіна.

Поділитися
Підготував/ла Лесь Димань
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі