З децентралізації потрібно прибрати політичну складову, а Конституцію міняти без дратівливих суспільству норм— заступник міністра Негода

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
З децентралізації потрібно прибрати політичну складову, а Конституцію міняти без дратівливих суспільству норм— заступник міністра Негода Те, що це зробити необхідно, — моя чітка позиція - чиновник
Ми зобов'язані прийти до компромісу і закінчити реформу

У той час як в децентралізацію вже вкладені мільярди бюджетних та донорських коштів, все частіше лунають репліки проти децентралізації як такої. "Слабка, некомпетентна центральна влада і корумпована силова вертикаль тільки посилять відцентрові процеси і остаточно феодалізують регіони", - стверджують опоненти реформи.

Її автори настійно рекомендують все-таки закінчити реформу, але без різких рухів щодо Конституції, щоб не зіграти на руку Москві і не створити прецедент зі спецстатусом для ОРДЛО. Однак заступник міністра розвитку громад і територій В'ячеслав Негода продовжує наполягати на необхідності прийняття змін до Конституції. Чому? На це та інші запитання В'ячеслав Негода відповів у своєму інтерв'ю ZN.ua.

"Президент дійсно двічі подавав свій законопроект про внесення змін до Конституції. І він двічі був відкликаний, - каже Негода. - Якраз тому, що реакція в експертному співтоваристві, а також серед представників місцевого самоврядування, була пов'язана з надмірно надуманими недовірою і неприйняттям деяких статей законопроекту.

Але зараз триває процес громадського обговорення і ми напрацьовуємо пропозиції практично з нуля. Ми почали його на засіданні профільного комітету за участю представників усіх фракцій та донорських організацій, що супроводжують реформу в Україні. І думаю, що на виході ми отримаємо більш зважений та збалансований законопроект про внесення змін до Конституції в частині децентралізації. Всі дратівливі питання повинні бути зняті. Ми зобов'язані прийти до компромісу".

"Це стосується і питання перерахування в Конституції областей, яке викликало найбільші побоювання експертного співтовариства, - уточнив заступник міністра. - На цю тему можна дискутувати, тому що перерахування областей в Конституції - якраз ознака федеративних держав. І з точки зору прагматичної експертної оцінки, вона у Конституції не потрібна. Але от з точки зору політичної ситуації, вона нам нічим не заважає і цю норму в Конституції потрібно залишити. Щоб заспокоїти людей. Компромісними повинні також стати питання підпорядкованості та повноважень префектів, механізм загальнонаціонального нагляду над законністю рішень органів місцевого самоврядування. Без консенсусу в цих ключових точках неможливо знайти 300 голосів і провести цей законопроект через парламент. А те, що це зробити необхідно, - моя чітка позиція".

"Ми не зможемо якісно закінчити реформу без розведення повноважень обласних адміністрацій та обласних рад, не зможемо трансформувати владу на субрегіональному рівні. Тобто, навіть якщо ми закінчимо об'єднання громад і наріжемо райони, на обласному рівні місцеве самоврядування продовжать здійснювати обласні державні адміністрації. Як, втім, і на районному. Такого немає ні в одній європейській країні. Адже ми ратифікували Європейську хартію місцевого самоврядування.

Плюс в Конституції потрібно обов'язково визначити систему і назви нових адміністративно-територіальних одиниць. Інакше, навіть закінчивши базовий рівень, нарізавши райони та провівши місцеві вибори, ми будемо мати якесь сурогатне самоврядування на двох абсолютно різних якісних рівнях. Більше того, ми продовжимо містити районні ради, повноваження яких під великим питанням. А йти "на межі конституційного фолу" - це безвідповідально".

На питання журналіста про те, чи можливо відокремити політику від децентралізації з урахуванням наших мінських зобов'язань, а також нещодавно підписаних в Мінську українською владою документів про створення Консультативної ради з ОРДЛО, Негода відповів:

"Я не хотів би глибоко звертатися до цієї теми, але по-перше, дозволю собі вам нагадати, що у нас є закон про особливості здійснення місцевого самоврядування на території Донецької і Луганської областей. Його знову пролонгували і він діє. По-друге, ми розробляємо законодавство для всієї території України. Наприклад, урядом затверджено перспективні плани майбутніх громад на всій території Донецької і Луганської областей. Як і коли вони будуть вводитися, - це вже питання іншого плану. І точно не мого рівня".

"Однак я думаю, що незабаром ми зможемо оцінити документ, який буде без політики, але для децентралізації та розвитку місцевої демократії. Не потрібно перенасичувати законопроект якимись додатковими опціями, які сьогодні не на часі. Влада зацікавлена в реформі в інтересах розвитку місцевого самоврядування та громад. Це я можу точно сказати. Ніяких підводних каменів, які б спеціально виставлялися в певних місцях, немає. Так, суспільство не раз обпікалося і тепер дме на воду. Можливо, це правильно", - уклав Негода.

Більше відповідей на ключові для країни питання, які стосуються реформи децентралізації, читайте в матеріалі Інни Ведернікової "В'ячеслав Негода: "З Конституцією або без, критично важливо завершити децентралізацію до місцевих виборів" для ZN.UA.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі