Мери міст несанкціоновано використовують муніципальні дружини для протиправних дій - Схеми

Поділитися
Мери міст несанкціоновано використовують муніципальні дружини для протиправних дій - Схеми
Формуванням делегували функції правоохоронних органів, відповідальності за які вони не несуть.

Місцева влада в регіонах України використовує муніципальну варту в своїх власних або політичних цілях та неправочинно делегує їй функції правоохоронних органів. Зокрема, у Харкові, Одесі та Дніпрі такі комунальні охоронці блокують будівлі міськради, не пускаючи активістів та журналістів, беруть участь у силових сутичках із місцевими підприємцями, проявляючи надмірну жорстокість з використанням спецзасобів, йдеться у розслідуванні "Схеми".

До прикладу у Харкові працівники комунального підприємства "Муніципальна охорона" неодноразово не допускали активістів на сесію міськради, або й фізично видворяли їх із засідання, застосовуючи спецзасоби.

"Це комунальне підприємство створювалося, на мій погляд, як легальний загін "тітушок". Приміром, влітку цього року під стінами міськради відбулися сутички, де представниками, в тому числі, цього КП, використовувалися сльозогінний газ, піротехніка" – розповів керівник громадської організації "Харківський антикорупційний центр" і депутат облради Дмитро Булах.

В Одесі схожа структура з назвою КП "Муніципальна варта" також застосовує силу до мешканців міста, які проявляють свою активну громадянську позицію. Жертвою їхніх дій, наприклад, став активіст Віталій Устименко – на відео зафіксовано, як силовики-муніципали фізично його вигнали з сесії, коли той намагався поставити питання щодо відведення землі міста під забудову приватній фірмі.

"На сесії з голосу було піднято питання щодо виділення громадської території у власність будівельної фірми. З голосу, тупо, нахабно це питання підняли – звісно, що ми мали заперечення проти цього. В результаті того, що ми почали висловлювати свій протест – а ми жодним чином не орієнтувались на силове протистояння, – співробітники варти нас почали витягати із зали", – розповів голова одеської організації "Автомайдану" Устименко.

Водночас міський голова Одеси Геннадій Труханов заявив, що "шум довкола варт – провокація": "Це – надумано, по-перше. По-друге, це добре організована провокація. Якби ви влаштувалися попрацювати в міськраду, ви змінили би свою думку".

Колишні працівники муніципальних варт, підтверджують, що місцеві керівники міст використовують їх у власних політичних цілях, наприклад під час зібрань депутатів.

"Попереджали, що це людина, яку можна пускати, а це – яку не можна", – розповів екс-працівник дніпровської "Муніципальної варти" Ярослав Копил.

Муніципалів забезпечують спецзасобами. Зокрема, у 2017 тоді одеські дружинники отримали з бюджету міста 750 тисяч гривень на придбання "засобів індивідуального захисту" – йшлося про півтисячі газових балончиків, майже три сотні гумових палиць, більше півсотні бронежилетів, каски, щитки, тощо.

Прояв силової агресії з боку муніципалів був зафіксований і в Дніпрі. Зокрема, у липні, коли влада ухвалила рішення знести МАФи, а підприємці намагалися відстояти своє право там торгувати – камінням та зеленкою в бік муніципалів. Протистояння перейшло у сутички з постраждалими – із розпилюванням газу та побиттям муніципалами підприємців.

Міський голова Борис Філатов у коментарі журналістам визнав, що "Муніципальна варта" виконує ті функції, з якими не справляється поліція – або з якими вона не хоче справлятися: "Комусь може здаватися, що це приватні армії регіональних феодалів, це їхній силовий блок. Це ті, завдяки кому вони борються з демократією, активістами. Так, ми маємо групу, яка виїжджає забезпечувати громадський порядок під час знесення, яка їздить разом з інспекторами з благоустрою, разом з інспекторами з парковок. Тому що є на них і напади, і різні хуліганські дії. Але, при цьому пріоритет, який я ставлю перед "Муніципальною вартою", це, насамперед, охорона громадського порядку".

Журналісти зазначають, що з одного боку варти були створені з благородною метою: займатись благоустроєм, допомагати правоохоронцям та, зрештою, охороняти громадський порядок. Та з іншого боку, в окремих випадках їх використовує місцева влада у власних інтересах. При цьому правова неврегульованість дозволяє вартовим не відповідати за законом так само суворо, як поліція.

Як повідомлялось, у жовтні Верховна Рада прийняла закон про введення адміністративної відповідальності за несанкціоноване використання ознак приналежності до Національної поліції. Для юридичних осіб, громадських організацій, органів державної влади і місцевого самоврядування за його порушення передбачені штрафи від 2 до 3 тисяч неоподатковуваних мінімумів.

Поділитися
Підготував/ла Ирина Знась
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі