Вчені звинуватили людей у вимиранні великих наземних ссавців

Вчені звинуватили людей у вимиранні великих наземних ссавців Домашня корова може стати найбільшим наземним ссавцем © rus-img2.com
Дослідники проаналізували швидкість вимирання ссавців за останні 125 тисяч років.

Вчені з Університету Нью-Мексико заявили про те, що великі ссавці зникли в кінці четвертинного періоду і зникають досі з вини людини. До таких висновків дослідники прийшли, проаналізувавши поширення і вимирання великих ссавців за останні 125 тисяч років. При цьому, якщо подібна тенденція збережеться і далі, найбільшими ссавцям на планеті стануть домашні корови, повідомляє N+1.

Зараз чисельність диких ссавців зменшується, в основному, з вини людини. Особливо вразливими виявилися найбільші тварини, які найчастіше "переходять дорогу" людям. Хоча зараз швидкість знищення диких ссавців вища, ніж коли-небудь в кайнозої, який розпочався 66 мільйонів років тому, можливо, що вимирання фауни почалося набагато раніше, в пізньому плейстоцені (126-11,7 тисяч років тому). В цей час різні види людей жили в Африці і Євразії. Близько 70-60 тисяч років тому люди сучасного типу мігрували з Африки до Євразії і дійшли до Австралії, а приблизно 15-13 тис. років тому вони з'явилися в Америці. Після розселення людей по планеті їхня чисельність різко зросла. Так, за оцінками вчених, близько 40-45 тисяч років тому, в той час, коли люди сучасного типу змінили неандертальців, населення Західної Європи зросло в десять разів. Стародавні люди жили і полювали групами і крім знарядь використовували вогонь, що пояснює, як швидке зростання чисельності людей і їхня любов до м'яса могли сприяти вимиранню мегафауни і просто великих ссавців.

Тепер же дослідники, на основі аналізу наукової літератури, отримали масив даних які стосуються маси тіла і режиму харчування нелітаючих сухопутних ссавців, що жили в пізньому четвертинному періоді. Потім учені розрахували глобальний розподіл ссавців з різною масою і способом живлення і тривалість існування виду. Крім того, вчені виділили кілька часових зон кінці четвертинного періоду, коли вимирання ссавців стало особливо помітним.

Результати аналізу показали, що в кінці четвертинного періоду зникали саме великі ссавці. За останні 125 тисяч років маса видів, що вижили, і тих, що зникли, стала відрізнятися на два або три порядки. Вимирання найбільших видів відбувалося незалежно від їхнього режиму харчування і на всіх континентах. Вчені зауважують, що в кайнозойську еру в цілому (до кінця плейстоцену) ризик вимирання виду слабо залежав від маси тіла. Лише одного разу, близько 30 мільйонів років тому, відбулося вимирання багатьох видів дрібних тварин, яке, мабуть, було пов'язано з розширенням відкритих просторів і тим, що невеликі тварини ставали легкою здобиччю хижаків. Але ніколи аж до кінця плейстоцену вимирання не було настільки виборчим.

Дослідники виявили зв'язок між появою на континенті людей і початком зменшення маси тіла тварин, що мешкають там. Розподіл маси тіла тварин залежить від розмірів материка, де вони живуть. Тому логічно було б припустити, що найбільші ссавці мешкають в Євразії, слідом за нею йде Африка, Північна і Південна Америка і остання - Австралія. Такий розподіл був характерний до кінця плейстоцену (до 125 тисяч років тому), з одним винятком. Середня маса тіла африканських ссавців була приблизно наполовину нижча, ніж в Євразії або в обох Америках. Автори статті припустили, що цей розподіл відображає довгу історію взаємодії тварин і давніх гомінід. У наступні 100 тисяч років середня маса тіла ссавців спочатку впала на 50% в Євразії, а потім в десять разів в Австралії. В Америках все змінилося 20-10 тисяч років тому. До цього часу з людей на планеті залишилися тільки сапієнси, які обзавелися ефективними "далекобійними" знаряддями. Можливо, ці артефакти зіграли роль у швидкому вимиранні 11% наземних нелітаючих тварин, що мешкають в Північній Америці, і 10 відсотків - у Південній Америці. Після цього середня маса тіла ссавців в Північній Америці зменшилася з 98 до 7,6 кілограмів.

Нагадаємо, в березні в Кенії помер останній самець білого носорогана Землі. Єдиними представниками цього виду залишилися дві самки, яких учені намагатиутьсять штучно запліднити.