Вчені за допомогою наскельних малюнків розгадали загадку походження зубрів

Вчені за допомогою наскельних малюнків розгадали загадку походження зубрів Наскельні малюнки допомогли розкрити таємницю появи зубрів
Дослідники проаналізували мітохондріальні геноми 64 бізонів, які жили в Європі.

Вчені за допомогою аналізу стародавньої ДНК і наскельних малюнків змогли розкрити таємницю еволюційного походження зубрів. Висновки дослідників опубліковані в журналі Nature Communications.

У ході дослідження вчені проаналізували повні мітохондріальні геноми і провели повногеномне генотипування ДНК з 64 зразків кісток і зубів бізонів, які жили в Євразії в плейстоцені та голоцені. В аналіз потім включили ДНК сучасних порожнисторогих - корів, американських бізонів, зебу, яків і буйволів, - і відкалібрували філогенетичне (еволюційний) древо, що вийшло, за зразками, датованим радіовуглецевим методом.

Вчені встановили, що сучасні зубри є гібридом самців нині вимерлого степового зубра і коровами. Гібридизація сталася 120 тисяч років тому і на сьогоднішній момент 10% зубрів зберігають геном домашніх биків.

Отримані результати вчені підтвердили за допомогою наскельних малюнків. Всього в Європі було знайдено 820 наскельних малюнків зубрів. На цих малюнках чітко виділяються дві морфологічні форми бізонів: довгорога форма з великим горбом, схожа на американського бізона, і менш масивна форма з тонкими рогами. Малюнки першого типу, що зображують, на думку вчених, степових зубрів, налічують вік 18-22 тисячі років, а другого типу, що зображують вже європейських зубрів, поширюються пізніше - 12-17 тисяч років тому. Такий розподіл малюнків відображає поступове заміщення степового зубра новим видом - європейським зубром.

Раніше вчені встановили, що бегемоти є хижими тваринами. До парадоксального на перший погляд висновку вчені прийшли, дослідивши епідемію ящура серед бегемотів, які живуть на території Замбії і Уганди. За даними дослідників, ящур поширювався серед бегемотів незвичайним способом – він вражав не окремих особин, а всю популяцію гіпопотамів відразу, таким чином, від хвороби вмирали одночасно 50 і більше бегемотів. Смертність бегемотів від ящуру в середньому у 5-10 разів вище, ніж серед інших травоїдних.