Вчені вперше виявили молекулярний кисень за межами Чумацького Шляху

Вчені вперше виявили молекулярний кисень за межами Чумацького Шляху Молекулярний кисень знайшли в галактиці на відстані 580 мільйонів світлових років від Землі © NASA
Хмари газу знайшли в галактиці на відстані понад 500 мільйонів світлових років від Землі.

Астрономи з Шанхайської астрономічної обсерваторії заявили про те, що їм вдалося знайти молекулярний кисень за межами нашої галактики. Раніше цього зробити не вдавалося, повідомляє Naked science.

Наголошується, що в біосфері кисень (якщо рахувати по масі) є найпоширенішим хімічним елементом, а земна кора складається з нього майже наполовину. У Всесвіті кисень – третій за поширеністю елемент, який поступається тільки водню і гелію. Астрономи вважали, що в міжзоряному просторі молекулярного кисню також буде достатньо. Але всі спроби знайти його де-небудь за межами Чумацького Шляху закінчувалися невдачею.

Тепер же дослідники розглянули галактику Маркарян 231, яка знаходиться в сузір'ї Великої Ведмедиці на відстані 580 мільйонів світлових років від нас. Об'єкт вважається найближчою галактикою з квазаром.

Використовуючи радіотелескопи NOEMA і IRAM 30m, вчені виявили в спектрі галактики, на характерній довжині хвилі 2,52 міліметра, сліди молекулярного кисню - вперше де-небудь за межами Чумацького Шляху. Передбачається, що більша частина кисню Всесвіту замерзає у формі льоду (атомарного і водного) на піщинках міжзоряної речовини. Однак у такому активному регіоні, яким є центр Маркарян 231, йде бурхливе зореутворення (воно відбувається приблизно в сотню разів інтенсивніше, ніж в Чумацькому Шляху), під випромінюванням молодих зірок атомарний кисень вивільняється і утворює молекули.

До цього астрономи знаходили молекулярний кисень тільки в Туманності Оріона і Хмарі Ро Змієносця – в межах Чумацького Шляху. Але в Маркарян 231 газу виявилося набагато більше, ніж у цих об'єктах.

Раніше вчені припустили, що планети можуть формуватися навколо надмасивних чорних дір. При цьому, навколо таких об'єктів можуть існувати тисячі світів.