Вчені визначили механізм появи фантомного болю

Вчені визначили механізм появи фантомного болю Фантомні болі з'являються через спроби мозку "перебудувати" центр руху © Lenta.ru
Причиною появи подібного болю є неправильна "реорганізація" роботи мозку.

Вчені заявили про те, що люди, які втратили кінцівку, продовжують відчувати біль у вже відсутніх руках або ногах через те, що мозок намагається "перебудувати" роботу центру рухів після їхнього зникнення і робить при цьому помилки. Висновки вчених були опубліковані в журналі Nature Communications.

У ході дослідження вчені провели експеримент, в рамках якого підключили кібер-руки і попросили навчитися ними користуватися десятьох добровольців, які відчували фантомні болі у результаті втрати кінцівки. На думку дослідників, такий обман мозку повинен був послабити больові відчуття.

Разом з тим, через деякий час вченим довелося припинити експеримент, оскільки прикріплення кібер-руки дивним чином призвело до різкого посиленню болю. Причому, чим більше учасники досвіду вчилися управляти рукою, тим сильнішим був біль.

Цей результат здивував учених, оскільки підключення кібер-руки до мозку здорових людей ніколи не викликало таких наслідків. Намагаючись зрозуміти, чому так відбувається, вони змінили експеримент, підключивши кібер-маніпулятор до тієї частини мозку, яка керувала здоровою рукою.

На цей раз результат був зворотним – коли добровольці навчилися управляти протезом, біль магічним чином зник на якийсь час. Цей факт, як вважають автори статті, вказує на реальне джерело болю – так звану пластичність нейронів, здатність мозку "перепрофілювати" нервові клітини на рішення нових завдань.

За словами вчених, ампутація руки або ноги веде до того, що ті нервові клітини, які керували їхнім рухом, втрачають свою функцію. Мозок пристосовує їх для вирішення нових завдань, марно намагаючись "полагодити" непрацюючі кінцівки, і в деяких випадках це веде до розвитку фантомних болів через те, що між нейронами виникають неправильні зв'язки.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили в мозку людини два кластера генів, які відповідають за розвиток інтелекту. В ході досліджень вчені встановили, що ці ж гени в зміненому стані можуть призвести до епілепсії та когнітивного дисбалансу.