Вчені виявили сліди ще однієї кисневої катастрофи на Землі

Вчені виявили сліди ще однієї кисневої катастрофи на Землі Виявлені сліди ще однієї кисневої катастрофи на Землі © NASA
Катастрофа сталася за 150 мільйонів років до "кисневої революції".

Група вчених під керівництвом професора Вашингтонського університету Роджера Бьюїка заявила про те, що за сотні мільйонів років до "кисневої революції", яку пов'язують з виникненням фотосинтезу, який призвів до появи вільного кисню, рівень кисню вже піднімався, а потім впав знову, повідомляє Naked science.

У ході нової роботи вчені описали подію, яка відбулася за 150 мільйонів років до "кисневої катастрофи" або близько 2,66 мільярда років тому і зійшла нанівець через кілька десятків мільйонів років. На це вказав аналіз ізотопів азоту і селену, що містяться в породах формації Джерина в Західній Австралії. Витягнуті з неглибокого дна керни демонструють поступові зміни вмісту цих елементів та їхнє повернення назад - зміни, пов'язані з появою і зникненням кисню.

Справа в тому, що точний ізотопний склад атомів азоту у древніх відкладеннях залежить від активності мікроорганізмів, які здатні використовувати його для синтезу нітратів, а нітрати - для отримання енергії. Цей процес вимагає вільного кисню, так що азот здатний сказати про присутність його в поверхневих шарах океану. Селен же міститься в сірчистих мінералах суші, і підвищення кисню в атмосфері веде до їхнього окислення і вимивання селену в морі, де він і накопичується тим більше, чим більше кисню в повітрі.

Раніше повідомлялося про те, що на острові Унашалка в центральній частині Алеутських островів знайдено викопні рештки ссавця, схожого на бегемота, який жив на планеті 23 мільйони років тому. На думку палеонтологів, тварина не жувала їжу, а захоплювала її як пилосос.