Вчені виявили сліди мегаспалаху на Сонці VII століття до нашої ери

Вчені виявили сліди мегаспалаху на Сонці VII століття до нашої ери Спалах трапився у 660 році до нашої ери © nasa.gov
Одна з найпотужніших геомагнітних бур на Землі відбулася у 600 році до нашої ери.

Вчені з Лундського університету виявили в кернах, отриманих з льодовиків Гренландії, сліди потужного спалаху на Сонці. Як повідомляє Naked science, подія сталася приблизно у 660 році до нашої ери.

Активні процеси в магнітному полі Сонця можуть призводити до появи корональних виборів маси: потоки прискорених заряджених частинок створюють нестабільності в сонячному вітрі і викликають магнітні бурі на Землі. Такі викиди можуть додатково розганяти протони сонячного вітру до величезних швидкостей. І якщо зазвичай вони не проникають крізь земну магнітосферу, то такі протонні сплески (SPE) можуть досягати іоносфери, порушуючи супутниковий зв'язок і викликаючи полярні сяйва.

На даний момент подібні явища погано досліджені, оскільки вони трапляються досить рідко, а сучасні спостереження за Сонцем тривають менше 100 років. Тому сліди SPE шукають у древніх відкладеннях.

Ще у 2017 році дослідники виявили в кільцях дерев вуглецевий пік, який відповідає 660 року до нашої ери. Разом з тим, він міг бути ознакою іншої події. Тепер же дослідники проаналізували стародавні керни і знайшли в них різке зростання вмісту рідкісних ізотопів берилію і хлору, що підтверджує версію потужного сплеску протонів, що відбувся в той час.

За оцінками вчених, він був одним з найсильніших за всю історію людства - удесятеро потужнішим за рекордний SPE нашого часу, зареєстрований у 1956 році. Подія 660 року до нашої ери виявилося лише трохи слабкішим за найпотужніший сплеск, відомий науці, він датується 774-775 роками нашої ери.

Раніше дослідникам вдалося виявити в Антарктиді сліди спалаху на Сонці, що стався в 994 році нашої ери.