Вчені виявили "пособника" хвороби Альцгеймера

Вчені виявили "пособника" хвороби Альцгеймера Хвороба Альцгеймера розвивається через порушення в роботі лізосом
Хвороба може виникати через порушення в роботі лізосом.

Вчені заявили про те, що хвороба Альцгеймера може розвиватися через "поломку" лізосом, порушення в роботі яких ведуть до накопичення білкових бляшок у клітинах мозку. Висновки дослідників опубліковані в Journal of Cell Biology.

У ході дослідження вчені спостерігали за нервовими клітинами мозку миші, у чиїй ДНК відключений один або кілька генів, пов'язаних з роботою різних систем очищення нейронів від "сміття".

У результаті було встановлено, що відключення гена JIP3, пов'язаного з роботою лізосом, призводило до появи у мишей симптомів, що практично не відрізняються від того, що відбувається в мозку людей з хворобою Альцгеймера.

За словами дослідників, лізосоми зазвичай виникають біля кінчиків аксонів – довгого "хвоста" нервової клітини, який з'єднаний з оточуючими її нейронами сотнями синаптичних закінчень. Ці клітинні "сміттєзбирачі" потім мігрують у бік ядра клітини, поступово розкладаючи свій вміст і виділяючи корисні речовини назад в цитоплазму нейрона.

Поява бляшок бета-амілоїду і клубків інших білків всередині і в околицях аксонів часто призводить до того, що лізосоми "застряють" і не можуть рухатися далі. Завдяки цьому в аксонах скупчується велика кількість таких структур, вміст яких могло якось бути пов'язано з накопиченням білкового "сміття", проте вченим було не зовсім ясно, як запускається цей процес.

Ген JIP3 може бути головним пусковим механізмом всього цього процесу, так як проблеми в його роботі приводять до майже повної зупинки в русі лізосом до центру клітини і до прискореного накопичення бляшок бета-амілоїду в аксонах.

Це відбувалося з тієї причини, що в закінченнях аксонів починали накопичуватися три білка APP, з обрізків якого формуються бляшки бета-амілоїду, і ферменти BACE1 і пресенелин-2, розрізають APP на частини і змушують їх склеюватися між собою. Відновлення роботи JIP3 зупиняло цей процес.

Таким чином, стимуляція цього гена або створення речовин, які б працювали б аналогічним чином, могли б заважати утворенню бляшок бета-амілоїду і запобігати розвиток хвороби Альцгеймера.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили випадки зараження хворобою Альгеймера. Хвороба була занесена в організм разом з гормонами росту людини. Таким чином розслідування встановило, що медичні процедури можуть бути джерелом зараження смертельною хворобою, яка до цього вважалася незаразною.