Новини науки - Вчені виявили клітинний календар - Технології - dt.ua

Вчені виявили "клітинний календар"

26 вересня, 2015, 06:53 Роздрукувати

Перехід на зимовий і літній періоди регулюється на клітинному рівні.

Нейрофізіологи знайшли в истоподібному вирості, який оточує ніжку гіпофіза особливі клітини, що реагують на зміни тривалості світлового дня © Andrew Loudon et als. / Current Biology

Нейрофізіологи з Манчестерського університету знайшли у листоподібному вирості , який оточує ніжку гіпофіза (pars tuberalis) особливі клітини, що реагують на зміни тривалості світлового дня. В літній та зимовий період ці клітини виробляють абсолютно різний набір білків. Як вважають учені, вони виконують функцію свого роду "біологічного календаря", який реагує на тривалі річні ціркадіанні ритми у ссавців (зокрема у овець).

Функції листовидного виросту були до недавнього часу не з'ясовані. Однак нове дослідження британських нейрофізіологів демонструє, що він, швидше за все, відіграє головну роль у регуляції річних ритмів фізіологічної активності у тварин і відповідає за такі явища, як зимова сплячка.

Дослідники з'ясували, що при циклах 8 годин світла і 16 годин темряви і 16 годин світла і 8 годин темряви деякі клітини в листоподібному вирості ніби перемикаються, виробляючи абсолютно різні набори білків, які можуть впливати на гіпоталамус і тим самим встановлювати довготривалі коливання фізіологічної активності.