Вчені виявили десятки найбільших у Всесвіті чорних дір

Вчені виявили десятки найбільших у Всесвіті чорних дір "Ультрамасивні" чорні діри зустрічаються у Всесвіті частіше передбачуваного © NASA
Маса "ультрамасивних" чорних дір може досягати десятків мільярдів Сонць.

Вчені заявили про те, що "ультрамасивні" чорні діри, маса яких може досягати десятків мільярдів мас Сонця, зустрічаються у Всесвіті набагато частіше, ніж передбачалося до цього. Про своє відкриття дослідники повідомили в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society

На даний момент рекордсменом вважається квазар S5 0014+81 в сузір'ї Цефея, маса якого може досягати 40 мільярдів мас Сонця. Але більшість відомих надмасивних чорних дір вимірюються порядками від сотень тисяч до сотень мільйонів сонць.

У ході нового дослідження вчені вивчили 72 галактики, розташовані в найбільш яскравих і великих скупченнях на відстані до 3,5 мільярдів світлових років. Вчені порівняли їхні маси з масами надмасивних чорних дір в їхніх центрах. Спостереження космічного телескопа Chandra дозволили зареєструвати рентгенівське випромінювання аккреційних дисків матерії і виходячи з цього оцінити маси чорних дір. Світності самих галактик в радіодіапазоні дозволили оцінити їхні власні маси і порівняти отримані цифри. Як і слід було очікувати, чим більша галактика, тим більша за розміром чорна діра в її центрі, проте в цілому зростання розмірів чорних дір йде швидше, ніж галактик.

Залежність розмірів галактик і їхніх надмасивних чорних дір виявилася нелінійною, а чорні діри у найбільших з них – куди важчими, ніж можна було припустити. Так, близько 40% розглянутих вченими галактик містили "ультрамасивні" чорні діри масами 10 мільярдів сонць і більше.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили найяскравішу наднову зірку у Всесвіті. ASASSN-15lh у два рази яскравіша за зафіксований раніше максимум для наднових, в тисячі разів яскравіша за "нормальних" наднових і в 50 разів яскравіша за нашу галактику Чумацький Шлях.