Новини науки - Вчені виявили біокомпас в очах у птахів - Технології - dt.ua

Вчені виявили "біокомпас" в очах у птахів

4 квітня, 2018, 13:55 Роздрукувати

Біологи вперше вказали на конкретний білок, який відповідає за орієнтацію по магнітному полю у птахів.

Вчені виявили "біокомпас" у птахів

Біологи вперше описали конкретний білок Cry4, який відповідає за орієнтацію по магнітному полю у птахів. Його виявили в сітківці очей маленьких пташок зарянок та деяких інших особин. Якщо висновки вчених вірні, то це перший білок, який вдалося зв'язати з магнітним відчуттям у тварин, повідомляє Naked science.

Cry4 відноситься до класу кріптохромов — світлочутливих білків, завдяки яким люди бачать синій, а деякі тварини і ультрафіолетову частину спектру. Крім того, кріптохроми беруть участь у регулюванні циркадних ритмів. Мабуть, частина цих білків чутлива і до магнітного поля. Реакція його молекули на магнітне поле обумовлена, ймовірно, процесами, що відбуваються на квантовому рівні.

Вчені дослідники сітківки очей 39 зебрових амадин. Дослідники припускали, що за орієнтацію по магнітному полю може відповідати один з трьох білків: Cry1, Cry2 і Cry4. Концентрація перших двох виявилася схильною до коливань в рамках добового циклу, а концентрація Cry4 залишалася постійною.

Друга група дослідників визначила, що Cry4 протягом доби незмінна і в зарянок. Крім того, в період міграції його концентрація помітно вище. Особливо багато його виробляють клітини клітковини зарянок, які отримують достатньо сонячного світла. Можливо, це допомагає Cry4 діяти як компас, вважають вчені.