Вчені виявили білий карлик, який пережив вибух наднової зірки

Вчені виявили білий карлик, який пережив вибух наднової зірки Білому карлику вдалося пережити вибух наднової зірки © NASA
Вибух наднової стався у проміжку між п'ятьма і 50 мільйонами років тому.

Вчені відкрили білий карлик LP 40-365, який став першим прикладом зірки, яка пережила вибух наднової типу Iax. Про своє відкриття дослідники повідомили в журналі Science.

Наднові підкласу Iax, виявлені у 2013 році, відрізняються порівняно слабкою силою і відбуваються при накопиченні речовини білим карликом – старою, тьмяною (в десятки тисяч разів слабше Сонця) і дрібною (в сотні разів легше його) зіркою.

Якщо "класична" наднова Ia здатна повністю знищити вихідну зірку, Iax, як показує моделювання, цілком може залишити по собі все той же білий карлик, лише надавши йому додатковий імпульс для руху.

На думку дослідників, хімічний склад і висока швидкість обертання навколо своєї осі у білого карлика LP 40-365 пов'язані з тим, що в минулому в нього був партнер, від якого він отримував і імпульс для обертання, і додаткову речовину. Нарешті, траєкторія польоту зірки вказує на вибух.

Білий карлик не пов'язаний гравітаційно з яким-небудь скупченням або групою зірок. Він міг отримати імпульс, внаслідок взаємодії з масою зірок в центрі галактики, але траєкторія його не дозволяє вважати, що в недалекому минулому він перебував у цій області.

На думку дослідників, пояснити всі властивості LP 40-365 дозволяє тільки вибух наднової, що трапився десь у проміжку між п'ятьма і 50 мільйонами років тому, на відстані в десятки світлових років від Землі.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили найяскравішу наднову зірку у Всесвіті. ASASSN-15lh у два рази яскравіша за зафіксований раніше максимум для наднових, в тисячі разів яскравіша за "нормальних" наднових і в 50 разів яскравіша за нашу галактику Чумацький Шлях.